به گزارش اکوایران، منابع جزئیات پاسخ جنبش حماس به پیشنهاد میانجی‌ها برای آتش‌بس و توافق تبادل اسرا را افشا کردند.

بر اساس آنچه منابع به الجزیره فاش کردند، حماس با چارچوب پیشنهادی آتش بس در 3 مرحله و هر مرحله 42 روز موافقت کرده است.

حماس مرحله اول را به خروج نیروهای اسرائیلی به خط تقسیم در همه مناطق مشروط کرده و خواستار بازگشت آوارگان به شمال نوار غزه و تضمین آزادی تردد در تمام مناطق شده است.

حماس در پاسخ به میانجی‌ها تصریح کرد که در مرحله دوم قبل از تبادل اسرا، آتش‌بس دائمی اعلام شود و در مرحله دوم نیز خواستار خروج نیروهای اسرائیلی از نوار غزه شد.

تبادل زندانی

در مورد تبادل اسرا، حماس در ازای آزادی هر زندانی غیرنظامی، پیشنهاد آزادی 30 اسیر فلسطینی را داد.

همچنین خواستار آزادی 50 اسیر فلسطینی به ازای هر سرباز زن از جمله 30 زندانی حبس ابد و لغو حکم‌هایی شد که پس از هفتم اکتبر علیه تمامی اسرای فلسطینی وضع شده بود.

آن‌ها برای فاز سوم بر نیاز بر تعهد برای پایان محاصره و آغاز روند بازسازی نوار تاکید کردند.

حماس عصر دیروز، شنبه اعلام کرد که پاسخ خود را به پیشنهادی که دوشنبه گذشته دریافت کرده بود، به میانجیگران مصر و قطر ارائه کرده و آمادگی خود را برای انعقاد «معامله جدی و واقعی تبادل زندانیان بین دو طرف» اعلام کرد.

حماس در بیانیه‌ای که از طریق حساب رسمی خود در پلتفرم تلگرام منتشر شد، پایبندی خود به خواسته‌های خود و مردم فلسطین از جمله آتش‌بس دائمی، خروج ارتش اشغالگر از کل نوار غزه و بازگشت آوارگان به مناطق و محل سکونت خود، تشدید ورود امداد و کمک رسانی و شروع بازسازی تأیید کرد.

این منابع از اعتقاد روزافزون رهبری حماس مبنی بر اینکه بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل عمداً مذاکرات را مختل می‌کند و به ترفندهای رسانه‌ای خود برای فریب خانواده زندانیان و افکار عمومی اسرائیل ادامه می‌دهد گفتند، و این که در واقع او نمی‌خواهد به توافق برسد.

این منابع فاش کردند که آخرین پیشنهاد اسرائیل حاوی هیچ چیز جدیدی در مورد بازگشت آوارگان به محل زندگی خود در شمال نوار غزه نیست و همچنان مستلزم بازگشت کنترل‌شده تحت نظارت نظامی و امنیتی است، چیزی که تقاضای حماس برای بازگشت بی قید و شرط آن‌ها را برآورده نمی‌کند.