به گزارش اکوایران، اسرائیل با کمک متحدانش از آتش ۶۰ تن مواد منفجره بیش از ۳۵۰ پرتابه ایرانی تا حدی جان سالم به در برد. اما برخلاف توصیه جو بایدن مبنی بر اینکه اسرائیل این نتیجه را «پیروزی» قلمداد کند و همچنین تهدید رئیس‌جمهور ایران مبنی بر پاسخ «شدید، گسترده و دردناک» به هرگونه اقدام تلافی‌جویانه، تل‌آویو مدعیست که اقدام ایران را تلافی می‌کند، چرا که به زعم سران این رژیم، بازدارندگی سنگ بنای بقای آن بوده و اکنون ایران آن را ربوده است.

بازدارندگی ربوده شده

به نوشته سی‌ان‌ان، طی یک تغییر پارادایم پس از چندین دهه جنگ در سایه، تهران در حال غصب استراتژی اسرائیل است. حسین سلامی، فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: «تصمیم گرفته‌ایم معادله جدیدی ایجاد کنیم. ما از آن‌ها [اسرائیل] انتقام خواهیم گرفت».

در گذشته، زمانی که اسرائیل با تهدیدات وجودی مواجه می‌شد، عجیب‌ترین حملاتی را که منطقه تا به آن زمان شاهدش بود را انجام می‌داد. در سال ۱۹۸۱، اسرائیلی‌ها در عملیاتی مخفیانه رآکتور هسته‌ای عراق در اوسیراک را قبل از شروع به کار بمباران کردند. آن‌ها همچنین در سال ۲۰۰۷، رآکتور هسته‌ای بشار اسد، حاکم سوریه را قبل از بهره‌برداری هدف قرار دادند. هر دو حمله به لطف ترکیب اطلاعات عملیات و دارایی‌های نظامی متعارف بود.

 

فشار از درون و بیرون

به غیر از اعضای اصلی کابینه جنگ اسرائیل شامل بنیامین نتانیاهو (نخست‌وزیر)، یوآو گالانت (وزیر دفاع) و بنی گانتز (بزرگترین رقیب سیاسی نتانیاهو)، بیش از ده‌ها نفر دیگر پشت میزی در اعماق کریا، مقر به شدت امنیتی اسرائیل نشسته‌اند. دیوید بارنیا، رئیس موساد و هرتزل هالوی، رئیس ستاد ارتش نیز از جمله چندین مقام امنیتی و اطلاعاتی هستند که در این بحث‌ها شرکت داده شده‌اند.

حمله به اسراییل کابینه جنگ

بیرون از این اتاق، نتانیاهو با فشار زیادی از سوی ائتلاف راستگرای خود مواجه است. بزالل اسموتریچ از او می‌خواهد «بازدارندگی را بازگرداند» و ایتامار بن‌گویر نیز خواستار واکنش شدید و حداکثری است.

در میان کشورهای متحد اسرائیل که در عین مخالفت با ایران، اسرائیل را به خویشتن‌داری دعوت کرده‌اند، برخی از آن‌ها بابت کارزار نظامی نتانیاهو در غزه گِله داشته، اما همچنین درخواست‌هایشان برای تحریم‌های جدید علیه تهران در حال افزایش است.

گانتز و گالانت تصمیم گرفته‌اند تا از فرصت دیپلماتیک پیش‌آمده بیشترین استفاده را ببرند. گانتز گفت: «ما یک ائتلاف منطقه‌ای خواهیم ساخت تا حمله ایران را جبران کنیم». گالانت نیز «فرصت ایجاد یک سازمان بین‌المللی و ائتلافی راهبردی برای مقابله با تهدید ایران» را برجسته ساخت. هر چند، وزیر دفاع این رژیم طی لفاظی‌های خود به این موضوع هم تاکید کرد که تأسیسات هسته‌ای ایران در دسترس اسرائیل قرار دارد.

در همین حال، نتانیاهو در بیانیه‌ای ادعا کرد جامعه بین‌الملل باید در در برابر این حمله متحد شود. احتمالاً اقدام بعدی نتانیاهو در راستای نهایی‌کردن تحریم‌های جدید و آغاز حمله به ایران است؛ پیش از آن که انتقادها از جنگ غزه، حمایت بین‌المللی از اسرائیل را تضعیف کند.

وقتی اوضاع از دست بی‌بی خارج می‌شود

زمان در حال گذر است و نتانیاهو با یکی از سخت‌ترین آزمون‌های عمرش روبرو می‌شود. شواهد اخیر نشان می‌دهد که او دیگر مانند گذشته نبض منطقه را حس نمی‌کند. در اوایل امسال و به دنبال ترور دقیق و هدفمند صالح عاروری، فرمانده حماس در لبنان توسط اسرائیل، عاموس یادلین، خلبان جت و رئیس سابق اداره اطلاعات نظامی ارتش اسرائیل گفت که برای جلوگیری از تشدید تنش، تل‌آویو «خطوط قرمز» را رعایت می‌کند. 

یادلین توضیح داد: «آستانه خط‌قرمز کاملاً انعطاف‌پذیر است. بازدارندگی تصمیمی در رأس رهبری است که می‌تواند دستور شلیک موشک برای شروع یک جنگ را صادر کند». یادلین چیزهای زیادی درباره بازدارندگی و حملات گذشته اسرائیل علیه تهدیدات وجودی آن می‌داند. او خلبان جنگنده‌ای بود که بمب بر روی رآکتور اوسیراک عراق انداخت و در سال ۲۰۰۷ نیز رئیس اطلاعات عملیاتی بود که حمله جسورانه پیچیده‌ای برای نابودی نیروگاه هسته‌ای بشار اسد را طراحی کرد.

کنسولگری ایران قاسم سلیمانی حمله اسرائیل

آخر هفته گذشته، مقامات ایران به این نتیجه رسیدند که محاسبات نتانیاهو برای ترور سردار زاهدی در کنسولگری دمشق از خط‌قرمزها عبور کرده است. نتانیاهو دچار اشتباه محاسباتی شد.

بنابراین در حال حاضر، مهم‌ترین سؤال این است که با توجه به تهدیدهای ایران و هشدار نیروهای منطقه، آیا نتانیاهو می‌تواند اوضاع را به درستی درک کرده و از برافروختن جنگی منطقه‌ای جلوگیری کند؟

و پاسخ به این سؤال در سخنان مهم یادلین نهفته است. او اشاره کرد که ایران تا زمانی که نسبت به واکنش آمریکا حساس باشد به اسرائیل حمله نخواهد کرد. نتانیاهو به حدی روابط اسرائیل با دولت بایدن را بر سر ماجرای غزه تیره کرده که دشمنان اسرائیل متوجه شکاف بین آن‌ها شده‌اند.

نتانیاهو به بقای سیاسیش شهرت دارد. اما اکنون او با بزرگترین قمار دوران حرفه‌ای خود روبرو شده است.