به گزارش اکوایران، یک منبع اطلاعاتی در کیف به رویترز گفت اوکراین در یک حمله بزرگ در اوایل روز شنبه، با ده‌ها پهپاد تهاجمی دوربرد به هشت منطقه روسیه حمله کرد، یک انبار سوخت را به آتش کشید و سه پست برق را مورد اصابت قرار داد.

این حمله شبانه که توسط وزارت دفاع در مسکو تایید شد، در بحبوحه حملات هوایی روسیه انجام شد که در هفته‌های اخیر به سیستم انرژی اوکراین آسیب رسانده و شهرهای آن را هدف قرار داده است.

به نوشته رویترز، اوکراین که بیش از دو سال پس از تهاجم تمام عیار روسیه در میدان نبرد با فشار فزاینده مواجه شده است، تلاش کرده است با هدف قرار دادن پالایشگاه‌های نفت و تأسیسات انرژی در داخل روسیه با استفاده از پهپادها، نقطه فشاری علیه کرملین بیابد.

این منبع اوکراینی با استناد به ویدئوهای رسانه‌های اجتماعی که نشان می‌دهد آتش در مکان‌های مختلف موج می‌زند، گفت: «حداقل سه پست برق و یک پایگاه ذخیره‌سازی سوخت مورد اصابت قرار گرفتند.»

این منبع گفت که این تاسیسات به دلیل پشتیبانی از تولید صنعتی نظامی روسیه هدف قرار گرفته است.

وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که 50 پهپاد اوکراینی را در شهرهای مختلف سرنگون کرده است.

ویاچسلاو گلادکوف، فرماندار منطقه بلگورود روسیه که هم مرز با اوکراین است، گفت که در نتیجه این حمله دو غیرنظامی کشته شدند.

فرماندار محلی تایید کرد که این حمله یک تاسیسات انرژی در منطقه کاردیم در غرب منطقه اسمولنسک را هدف قرار داد و به یک مخزن با سوخت و روان کننده‌های نفت برخورد کرد.

همه چشم‌ها روی لایحه کمک

روز شنبه، اوکراینی‌ها منتظر رای‌گیری در مجلس نمایندگان آمریکا بودند که در نهایت می‌تواند به تصویب بیش از 60 میلیارد دلار کمک برای اوکراین کمک کند که ماه‌ها متوقف شده بود.

تقریباً 26 ماه از تهاجم سال 2022 می‌گذرد، روسیه به آرامی در شرق اوکراین در حال پیشروی است و بمباران شهرها و شهرک‌های پشت خط مقدم را افزایش داده است.

رئیس جمهور ولودیمیر زلنسکی روز جمعه گفت که اوکراین در بحبوحه کاهش سرعت کمک‌های نظامی غرب، تنها در سال جاری توسط تقریبا 1200 موشک، بیش از 1500 هواپیمای بدون سرنشین و 8500 بمب هدایت شونده مورد حمله قرار گرفته است.

کیف که قادر به تولید سریع موشک‌های دوربرد نیست و با دسترسی محدود به موشک‌های ساخته شده توسط متحدان غربی، بر توسعه پهپادهای تهاجمی دوربرد برای ضربه زدن متمرکز شده است. روسیه دارای زرادخانه گسترده موشک‌ها و پهپادها است.

این منبع گفت که حمله شبانه هواپیمای بدون سرنشین یک عملیات مشترک توسط سرویس امنیتی SBU اوکراین، آژانس اطلاعات نظامی GUR و نیروهای عملیات ویژه انجام شده است.