به گزارش اکوایران، به نوشته روزنامه انگلیسی آی، جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، همه گزینه‌ها را «روی میز» نگه داشته است و با این فکر می‌کند که آیا می‌توان توافقی را برای توقف برنامه هسته‌ای ایران به عنوان بخشی از تلاش‌های دیپلماتیک گسترده‌تر برای جلوگیری از جنگ همه‌جانبه در خاورمیانه احیا کرد یا خیر.

یک منبع نزدیک به دولت بایدن به این نشریه گفت که کاخ سفید در حال بررسی توافق هسته‌ای جدید با ایران در ازای لغو برخی تحریم‌های اقتصادی علیه تهران است تا از یک جنگ تمام عیار در منطقه جلوگیری کند.

این منبع گفت: «یک دیدگاه در داخل دولت این است که رئیس جمهور فرصتی برای آغاز مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای ایران می‌بیند». او افزود: «تا آنجا که من درک می‌کنم، این به عنوان راهی برای مماشات با اسرائیل و ایران در نظر گرفته می‌شود. به اسرائیل اطمینان داده می‌شود که تهدید هسته‌ای ایران خنثی شده است و به ایران اطمینان داده می‌شود که احتمال اقدام نظامی اسرائیل در خاکش (علیه تاسیسات هسته‌ای) کمتر است.

SEI_200187303

یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به این سوال که آیا بایدن در حال بررسی مذاکرات دیپلماتیک برای احیای مجدد توافق هسته‌ای با ایران است، به من گفت: «همانطور که رئیس جمهور و وزیر امور خارجه [آنتونی بلینکن] به صراحت گفته‌اند، ایالات متحده «از هر طریق» تضمین خواهد کرد که ایران هرگز گریز هسته‌ای نخواهد کرد.

این سخنگو گفت: «ما همچنان به استفاده از ابزارهای مختلف برای دستیابی به این هدف ادامه می‌دهیم، و در حالی که مدت هاست گفته‌ایم که در نهایت، دیپلماسی را بهترین راه برای دستیابی به راه حلی پایدار و موثر می‌دانیم، اما همه گزینه‌ها روی میز باقی می‌مانند.»

دولت بایدن بر این باور است که راه دیپلماتیک بهترین راه پیشروی است و می‌توان از هر دو طرف حمایت کرد.

این سخنگوی دولت گفت: «رئیس جمهور هر کاری که می‌تواند برای جلوگیری از جنگ در خاورمیانه انجام می‌دهد و توافق هسته‌ای جدید ایران یکی از راه هایی است که برای دستیابی به آن در نظر گرفته می‌شود. این تنها استراتژی نیست، اما روی میز است.»

با این حال، هر توافق بین‌المللی که توانایی ایران برای گریز هسته‌ای را از بین ببرد و در عین حال تحریم‌های مالی را نیز کاهش دهد، احتمالاً اسرائیل را خشمگین می‌کند.

گزارش هایی وجود داشت که ادعا می‌کرد اسرائیل ممکن است تاسیسات هسته‌ای ایران را در پاسخ به حملات آخر هفته گذشته را هدف قرار دهد.

با این حال، کارشناسان معتقدند که حمله انفرادی اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای بعید است، زیرا ارتش آن بدون حمایت آمریکا توانایی آسیب رساندن به آن‌ها را ندارد.

یک شبیه‌سازی جنگی که توسط یک اندیشکده در واشنگتن انجام شد و حمله اسرائیل به سایت‌های هسته‌ای ایران را شبیه‌سازی کرد، نشان داد که این حملات غیرموثر بوده و منجر به «حملات موشکی ویرانگر علیه اسرائیل» از سوی گروه متحد ایران، حزب‌الله لبنان و حوثی‌های یمن و نهایتاً یک جنگ تمام عیار می‌شود.