به گزارش اکوایران، یک مقام دفاعی آمریکا در گفتگو با المانیتور تایید کرد که نیروهای آمریکایی مستقر در یک پایگاه دورافتاده در مرز سوریه با عراق بعدازظهر دوشنبه یک پهپاد تهاجمی یک طرفه را سرنگون کردند که به نظر می‌رسد اولین حمله نیروهای منطقه‌ای در نزدیک به دو ماه گذشته باشد.

گروه‌های منطقه‌ای متحد ایران از اکتبر گذشته که جنگ اسرائیل در نوار غزه آغاز شد، بیش از صدها حمله از این دست را علیه مواضع نیروهای آمریکایی در عراق و سوریه انجام داده‌اند.

اما این حملات در اوایل فوریه متوقف شد، پس از آن که جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده، مجوز حمله تلافی جویانه هواپیماهای بدون سرنشین در بغداد را صادر کرد که در آن ابوقر السعدی، رهبر ارشد عملیات سوریه کتائب حزب‌الله کشته شد.

مایکل کوریلا، فرمانده ارشد نیروهای آمریکایی در خاورمیانه، ماه گذشته به قانونگذاران سنا گفت که حمله ایالات متحده «اثر بازدارندگی موقت» بر نیروهای مقاومت داشت.

اما به نظر می‌رسد که این دوره جدید آرامش روز دوشنبه به پایان رسید، پس از بمباران مجتمع سفارت ایران در دمشق توسط هواپیماهای جنگی اسرائیل که حداقل هفت مقام نظامی ایران، از جمله سه ژنرال سپاه قدس در آن کشته شدند.

به گزارش رسانه‌های ایران، سرلشکر محمدرضا زاهدی، فرمانده ارشد سپاه قدس در سوریه و لبنان، به همراه معاون وی، سرلشکر محمدهادی حاج رحیمی و یکی دیگر از فرماندهان ارشد سپاه قدس در میان قربانیان این حمله بودند.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران در پستی در ایکس گفت که دولت ایران دقیقاً بعد از نیمه شب پیامی را از طریق سفارت سوئیس برای ایالات متحده مخابره کرده است که در آن هشدار داده شده است که ایالات متحده در قبال حملات اسرائیل «پاسخگو خواهد بود».

اسرائیل از زمان آغاز جنگ غزه در 7 اکتبر حملات خود را به مقامات سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سوریه افزایش داده است. کوریلا در ماه گذشته به قانونگذاران سنا گفت در همین حال، نیروهای آمریکایی در پایگاه‌های سرتاسر عراق و سوریه تحت 175 حمله قرار گرفته‌اند.

سه تن از نیروهای ذخیره ارتش آمریکا در ماه ژانویه زمانی که یک پهپاد تهاجمی یک طرفه به محل خواب آنها در پایگاه دورافتاده برج 22 در مرز اردن با سوریه، در حدود 12 کیلومتری جنوب پادگان التنف حمله کرد، کشته شدند.

آدرین واتسون، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید گفت که ایالات متحده «هیچ دخالتی در این حمله نداشته» و از قبل از آن اطلاعی نداشته است. متیو میلر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت که دولت بایدن همچنان «نگران هر چیزی است که در منطقه تشدید کننده باشد.»

اسرائیل علناً مسئولیت این حملات را بر عهده نگرفته است و معمولاً در مورد عملیات هوایی خود در سوریه اظهار نظر نمی‌کند.

مقامات نظامی اسرائیل در سال‌های گذشته پیش از حمله به برخی اهداف مرتبط با ایران در سوریه، با همتایان خود در پنتاگون هماهنگ می‌کردند. در برخی موارد، مقامات آمریکایی در تلاش برای کاهش خطر حملات تلافی جویانه به سربازان آمریکایی، مقامات اسرائیلی را از هدف قرار دادن پرسنل ایرانی منصرف کرده‌اند.

حملات بی‌پروای غیرعادی اسرائیل به دمشق در حالی انجام شد که دولت بایدن به تصمیم گیری درباره موافقت با فروش 18 میلیارد دلاری جنگنده‌های F-15 به اسرائیل نزدیک شده است.

واشنگتن پست گزارش داد، وزارت امور خارجه در اواخر ماه گذشته و پس از تایید قبلی کنگره در سال 2008، فروش 2.5 میلیارد دلاری 25 جت جنگنده اف-35A اضافی به اسرائیل را در اواخر ماه گذشته به صورت بی سر و صدا تایید کرد.

بر اساس یک یادداشت محرمانه که روز یکشنبه وال استریت ژورنال گزارش داد، دولت بایدن همچنین به دنبال حملات 7 اکتبر، اشتراک گذاری اطلاعاتی معمول خود با اسرائیل را افزایش داد.

این نشانه‌هایی از حمایت واشنگتن حتی در شرایطی است که دولت بایدن تلاش‌های دیپلماتیکی را برای جلوگیری از حملات شدیدتر اسرائیل علیه حزب‌الله لبنان انجام می‌دهد، حرکاتی که مقامات آمریکایی بیم آن را دارند که می‌تواند به یک جنگ بالقوه ویرانگر با ایران و گروه‌های متحد آن تبدیل شود.

مقامات ارشد نظامی اسرائیل وعده داده‌اند در صورت عدم دستیابی دیپلماتیک به این نتیجه، از زور برای عقب راندن نیروهای حزب الله به خط خلع سلاح سازمان ملل در امتداد رودخانه لیتانی در لبنان استفاده کنند.

دولت بایدن می‌گوید هدفش محدود کردن درگیری‌های گسترده‌تر در منطقه و متقاعد کردن رهبران اسرائیلی برای آماده شدن برای یک حکومت پس از جنگ در نوار غزه است که راه را برای نوعی راه‌حل تشکیل دو کشور با فلسطینی‌ها هموار می‌کند - بخشی از تلاش برای متقاعد کردن عربستان سعودی برای عادی سازی روابط با اسرائیل، اقدامی که در واشنگتن به عنوان کلیدی برای ایجاد یک سنگر منطقه‌ای مورد حمایت آمریکا علیه ایران تلقی می‌شود.

در تلاش برای مهار جنگ وحشیانه اسرائیل در غزه، دولت بایدن در هفته‌های اخیر به طور فزاینده‌ای سیگنال داده است که این کمپین بیش از حد مخرب بوده و تعداد زیادی غیرنظامی را کشته است، اما نگفته است که قصد دارد با وجود مخالفت‌های فزاینده دموکرات‌ها در کنگره، فروش تسلیحات را مشروط کند.

به نوبه خود، عربستان سعودی که سال گذشته بر اساس توافقی با میانجیگری چین روابط دیپلماتیک خود را با ایران برقرار کرد، حملات هوایی به ساختمان سفارت ایران در دمشق را محکوم کرد.

وزارت امور خارجه در ریاض «مخالفت قاطع» خود را با هدف قرار دادن مراکز دیپلماتیک «به هر بهانه‌ای» به عنوان «نقض قوانین دیپلماتیک بین المللی و قواعد مصونیت دیپلماتیک» اعلام کرد.

در همین حال انتظار می‌رود محمد شیاغ السودانی، نخست وزیر عراق در اولین سفر رسمی خود به واشنگتن، اواخر این ماه در کاخ سفید حضور پیدا کند. هر گونه از سرگیری حملات منظم به پایگاه‌های ایالات متحده در عراق می‌تواند مانع از این سفر شود.

دولت بایدن در تلاش است تا از تهاجم تمام عیار اسرائیل به رفح جلوگیری کند، حداقل تا زمانی که 1.4 میلیون غیرنظامی پناه گرفته در آنجا جابجا شوند و به آنها غذا و سایر کمک‌های بشردوستانه برای کاهش قحطی قریب الوقوع داده شود.

انتظار می‌رود تزاچی هانگبی، مشاور امنیت ملی اسرائیل و ران درمر، وزیر امور راهبردی، هفته آینده به واشنگتن سفر کنند، و پیشنهادات دولت بایدن در مورد گزینه‌های عملیاتی نظامی جایگزین برای هدف قرار دادن باقیمانده حماس در رفح و در عین حال محافظت از جان غیرنظامیان، را بشنوند.