به گزارش اکوایران، حملات آمریکا به اهدافی در عراق و حملات جدید نیروهای انصارالله (حوثی‌ها) به کشتی‌ها در دریای سرخ، آخرین نشانه‌های هشدار مبنی بر خطر گسترش جنگ در غزه به درگیری گسترده‌تری است که خاورمیانه را بی‌ثبات می‌کند.

ضدو خورد از عراق تا دریای سرخ

به نوشته بلومبرگ، پنتاگون اواخر روز دوشنبه اعلام کرد نیروهایش به سه تاسیسات مرتبط با کتائب حزب الله در عراق حمله کردند. واشنگتن مدعی شد که این گروه پشت حمله‌ای بود که در آن سه پرسنل آمریکایی مجروح شدند که حال یکی از آن‌ها وخیم است.

untitled

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا در بیانیه‌ای گفت: «در حالی که ما به دنبال تشدید درگیری در منطقه نیستیم، متعهد و کاملاً آماده هستیم تا اقدامات لازم بیشتری را برای محافظت از مردم و تأسیسات خود انجام دهیم». سپس روز سه‌شنبه، نیروهای حوثی در یمن، حملات خود را به کشتی‌ها در دریای سرخ از سر گرفتند. شرکت کشتیرانی مدیترانه (MSC) تایید کرد که یک کشتی کانتینری آن در مسیر پاکستان مورد اصابت قرار گرفته است.

در همین حال فرماندهی مرکزی ایالات متحده در شبکه اجتماعی ایکس اعلام کرد یک ناوشکن آمریکایی و جت‌های جنگنده F/A-18 در روز سه‌شنبه ۱۲پهپاد تهاجمی، سه موشک بالستیک ضدکشتی و دو موشک کروز حمله زمینی را بر فراز جنوب دریای سرخ ساقط کردند.

تهران هرگونه نقش در حمله به کشتی‌های تجاری را رد کرده، اما وعده داده که اسرائیل بهای حمله هوایی روز دوشنبه در سوریه را که منجر به ترور یکی از فرماندهان ارشد سپاه پاسداران شد، پرداخت خواهد کرد.

احتمال تشدید تنش‌ها

آرون دیوید میلر، عضو ارشد بنیاد کارنگی برای صلح بین‌المللی و یک مقام سابق آمریکایی که به وزیران امور خارجه در مورد خاورمیانه مشاوره می‌داد، می‌گوید: «واضح است که هر چه جنگ اسرائیل و حماس با این شدت بالا طولانی‌تر شود، احتمال تشدید آن بیش‌تر می‌شود».

کتائب حزب‌الله

تعداد گروه‌های غیردولتی حاضر و هم‌چنین غیرقابل‌پیش‌بینی بودن عملیات نظامی اسرائیل و پاسخ‌های احتمالی به آن، پیش‌بینی این‌که چه زمانی حوادث خاص ممکن است به تشدید گسترده‌تر تبدیل شوند را دشوار می‌سازد. اما میلر گفت که اگر نیروهای آمریکایی در این حملات کشته شوند، احتمالاً ایالات متحده مجبور خواهد شد قاطعانه‌تر عمل کند. او گفت: «اگر مستقیماً به ما حمله شود و آمریکایی‌ها بمیرند، باید انتظار پاسخ بسیار بسیار سنگین‌تری داشته باشیم».

دیپلماسی و جنگ چندجبهه‌ای

در همین حال، ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل روز سه شنبه در واشنگتن با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه و جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی دیدار کرد. به گفته یکی از مقامات کاخ سفید، این گفتگوها شامل خود جنگ، تلاش برای آزادی اسرا در غزه، محدود کردن تلفات غیرنظامیان و صحبت درباره آینده منطقه بود.

1200x841

ران درمر، وزیر امور استراتژیک اسرائیل در واشنگتن دی سی در 26 دسامبر

کاخ سفید شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا با شیخ تمیم بن حمد آل ثانی، امیر قطر درباره تلاش‌ها برای آزادی اسرا و تقویت کمک‌های بشردوستانه به این منطقه گفت‌وگو کرد.

برای مقامات اسرائیلی که نگران نیروهای حزب‌الله در لبنان و دیگر گروه‌های منطقه هستند، درگیری کنونی شبیه جنگ گسترده‌تری است که ایالات متحده می‌گوید در تلاش برای جلوگیری از آن است.

یوآو گالانت، وزیر دفاع در کنست گفت که اسرائیل در بحبوحه یک «جنگ چندجبهه‌ای» قرار دارد و از هفت عرصه مختلف -غزه، لبنان، سوریه، کرانه باختری، عراق، یمن و ایران تحت حمله است.

وی به کمیته امور خارجه و دفاع گفت: «ما قبلاً علیه شش مورد از این هفت عرصه اقدام کرده‌ایم و اکنون به صریح‌ترین شکل ممکن می‌گویم، هرکسی که علیه ما اقدام کند، به یک هدف بالقوه تبدیل خواهد شد. هیچ مصونیتی برای کسی وجود نخواهد داشت.»