به گزارش اکوایران، به نظر می‌رسد یکی از شعله‌ورترین هفته‌ها طی جنگ در سایه چند دهه‌ای بین ایران و اسرائیل، روز جمعه پایان یافت.

اما در حالی که اقدامات اخیر دو طرف حاکی از اجتناب از تشدید تنش‌های جدید در شرایط فعلی است، اما هیچ گریزی از این وجود ندارد که این بده بستان یک دوره جدیدی را آغاز کرد که در آن این دو دشمن تمایل بیشتری برای مبارزه مستقیم با یکدیگر دارند و نه از طریق پروکسی‌ها؛ و مقامات دولتی و کارشناسان نگرانند که ممکن است به جنگ آشکار منجر شود.

به نوشته بلومبرگ، سوزان مالونی، یکی از مقامات سابق وزارت امور خارجه آمریکا که اکنون معاون رئیس موسسه بروکینگز است، می‌گوید: «هفته گذشته بازی را تغییر داد. حمله موشکی گسترده ایران به اسرائیل «ماهیت این درگیری را تغییر داده و با وجودی که اسرائیلی‌ها در واکنش بسیار بسیار محتاطانه عمل کردند، من فکر نمی‌کنم که این درگیری دوباره به حالت قبل بازگردد. خط پایه برای تشدید بسیار بالاتر است.»

به طور آشکار، متحدان اسرائیل از این که حوادث روز جمعه در مقیاس بسیار کوچک بود، خوشحال بودند، حتی اگر بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، درخواست آنها را برای عدم پاسخگویی را رد کرده باشد.

بر اساس نظرسنجی آکسفورد اکونومیکس، نگرانی های تجاری در مورد وضعیت این هفته به بالاترین سطح خود از زمان حملات 7 اکتبر رسیده است.

1200x800 (4)

گیتا گوپینات، معاون اول مدیر عامل صندوق بین‌المللی پول، گفت: «اگر تشدید تنش جدی وجود داشته باشد - که به معنای تشدید منطقه‌ای بسیار گسترده‌تر از آنچه تاکنون دیده‌ایم - بله، ممکن است شوک نفتی شدیدی داشته باشیم. اما ما هنوز آنجا نیستیم.»

اما در نشست‌های سالانه صندوق در واشنگتن این هفته، برخی از مقامات نگران بودند که همکارانشان در مورد خطرات گسترش این درگیری در انکار هستند.

ایران به صراحت اعلام کرد که آماده انجام کاری است که قبلاً هرگز فکر آن را نمی‌کردیم: شلیک صدها موشک و پهپاد به اسرائیل از خاک خود. ایالات متحده و بریتانیا برای خنثی کردن حمله به اسرائیل کمک کردند و این پیام را ارسال کرد که اسرائیل به تنهایی قادر به دفع تهاجم نیست.

ایالات متحده برای متقاعد کردن نتانیاهو به "اعلام پیروزی" و مقاومت در برابر پاسخ به شدت تلاش کرده بود. و با توجه به ماهیت حوادث پنجشنبه شب، او ممکن است حداقل در حال حاضر گوش داده باشد.

حمله موشکی ایران این نگرانی‌ها را منحرف کرده بود، اما حمله قریب الوقوع به رفح، شهر بعدی غزه در لیست اهداف اسرائیل، می‌تواند دوباره آنها را برانگیزد. در همین حال، مذاکرات درباره آتش بس متوقف شده است. حتی میانجی، دیرینه قطر این هفته گفت که در حال ارزیابی مجدد نقش خود است.

فراخوان‌ها برای خویشتن داری به متحدان اسرائیل محدود نمی‌شد. روسیه از رفت‌وآمدهای محدود این هفته استقبال کرد، زیرا شواهدی وجود داشت که هیچ‌یک از طرفین خواستار تشدید تنش نبودند. اما حتی اگر حملات طراحی شده آسیب نسبتا کمی داشته باشند، سیگنال‌های قابل توجهی  ارسال می کردند.

نورمن رول، یک مقام ارشد سابق اطلاعاتی آمریکا به تلویزیون بلومبرگ گفت: «این یک خاورمیانه جدید است، این خاورمیانه ای است که در آن اسرائیل باید هر روز فکر کند که آیا اقدامی ممکن است مستقیماً حمله موشکی یا پهپادی ایران به خاک اسرائیل را تحریک کند».

از جمله نکاتی که دیپلمات‌ها به تل‌آویو بیان کردند، احتمال تشدید کامل خصومت‌ها در مرز با لبنان بود.

آنتونیو تاجانی، وزیر امور خارجه ایتالیا، که ریاست گروه هفت را در سال جاری برعهده دارد، نیز در جریان نشست وزرای خارجه در کاپری بارها به طور علنی از لبنان به عنوان نقطه کلیدی در خنثی کردن تضادها یاد کرد. او این هفته گفت: «اسرائیل باید شروع به گوش دادن به ما کند و به درخواست G-7 توجه کند.»

زیاد داوود، اقتصاددان بلومبرگ در یادداشتی نوشت: «با درگیر شدن ایران و اسرائیل در حملات مستقیم متقابل، خطر یک جنگ گسترده‌تر افزایش یافته است. این می‌تواند از طریق تشدید تدریجی چرخه خشونت یا در نتیجه محاسبات اشتباه اتفاق بیفتد. علت هر چه باشد، تأثیر آن بر اقتصاد جهانی بسیار زیاد خواهد بود.»