به گزارش اکوایران، مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران از آغاز عملیات حج عمره و اعزام زائران به خانه خدا از روز دوشنبه سوم اردیبهشت به مدت 10 روز خبر داد. 

براساس اظهارات محمدحسین آجیلیان، اعزام زائران خانه خدا از فرودگاه بین‌المللی مشهد و فرودگاه امام خمینی (ره) آغاز می‌شود و عملیات رفت تا ۱۳ اردیبهشت ادامه دارد که روزی یک پرواز در فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و یک پرواز در فرودگاه امام خمینی (ره) انجام می‌شود.

به گفته مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها، زائران خانه خدا با ۱۱ پرواز به ترتیب از فرودگاه‌های مشهد (۳ اردیبهشت)، زاهدان (۴ اردیبهشت)، اهواز (۵ اردیبهشت)، تبریز (۶ اردیبهشت)، یزد (۷ اردیبهشت)، کرمان (۸ اردیبهشت)، بندرعباس (۹ اردیبهشت)، ساری (۱۰ اردیبهشت)، اصفهان (۱۱ اردیبهشت)، شیراز ( ۱۲ اردیبهشت) و مشهد ( ۱۳ اردیبهشت) و  ۱۱ پرواز نیز از فرودگاه امام خمینی (ره) عازم کشور عربستان خواهند شد.

طبق اعلام آجیلیان، در عملیات حج عمره امسال پنج هزار و ۷۲۰ زائر خانه خدا عازم سرزمین وحی می‌شوند که ۲ هزار و ۸۶۰ زائر از فرودگاه‌های تحت مالکیت شرکت فرودگاه‌ها و ۲ هزار ۸۶۰ زائر نیز از طریق فرودگاه امام خمینی برای انجام فریضه حج عمره راهی عربستان خواهند شد.

مسئول عملیات حج شرکت فرودگاه‌ها، زمان آخرین پرواز برگشت زائران را ۲۳ اردیبهشت اعلام کرده و گفته، تمام پروازها توسط شرکت هواپیمایی جمهوری اسلامی ایران انجام می‌شود.

هفته گذشته بود که شرکت هواپیمایی ایران‌ایر از موافقت عربستان با پروازهای عمره و صدور مجوزهای لازم در این زمینه پس از حدود 9 سال خبر داد. 

با توجه به نزدیک شدن به پروازهای حج تمتع، قرار است اعزام زائران حج عمره در دوره کوتاه ۱۰ روزه (۵ روز در مدینه و ۵ روز در مکه) در ماه شوال انجام شود.

اولویت نیز با کسانی است که در کاروان‌های عمره سال ۱۴۰۲ ثبت‌نام قطعی و واریز وجه کردند، در اولویت ثبت‌نام قرار گرفتند که هزینه این سفر بین ۴۰ میلیون و ۶۰۰ هزار تا ۴۲ میلیون و ۹۰۰ هزار تومان خواهد بود.

با وجود اینکه وزیر فرهنگ و ارشاد 30 مهر 1402 از اعزام جدید برای سفر حج عمره خبر داده بود و قرار بود که 13 دی پروازهای این سفر از سر گرفته شود، اما عربستان مجوز پرواز صادر نکرد.

پس از آن بسیاری از زائران حج عمره خواستار عودت پول خود شدند که رئیس سازمان حج و زیارت از بازگشت پول به زائران خبر داد.

حال باید دید و منتظر ماند که پس از نوسانات نرخ ارز در سال جدید، هزینه حج عمره تغییری خواهد کرد یا زائران با همان مبلغ قبلی می‌توانند از سوم اردیبهشت به این سفر مشرف شوند.