به گزارش اکوایران، کمی بیش از یک هفته پس از دیدار موفق شهباز شریف، نخست وزیر پاکستان با محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان در مکه، شاهزاده فیصل بن فرحان، وزیر امور خارجه این کشور به همراه یک هیئت عالی رتبه متشکل از چند وزیر ارشد برای یک بازدید یک روزه وارد پاکستان شد.

به نوشته المانیتور، اگرچه هدف اصلی این سفر بحث در مورد روابط انرژی و اقتصادی بود، تشدید تنش‌ها در خاورمیانه و تأثیر احتمالی آن بر منطقه بر بحث‌ها مسلط بود.

در واکنش به حمله اسرائیل به سفارت ایران در دمشق بیش از دو هفته پیش از آن، تهران در حمله‌ای بی سابقه 320 کلاهک شلیک کرد.

به گفته مقامات آمریکایی، در ساعات اولیه صبح 19 آوریل، اسرائیل با اقدامات محدود پاسخ داد.

بنابراین، در شرایطی که خاورمیانه در حالت آماده باش بالا قرار دارد، حتی مذاکرات از پیش برنامه ریزی شده در سطح بالا در مورد همکاری اقتصادی عربستان و پاکستان نیز به ژئوپلیتیک پرداخت.

شاهزاده فرحان پس از دیدار با اسحاق دار، وزیر امور خارجه در اسلام آباد خطاب به خبرنگاران گفت که تلاش‌های بین المللی برای آتش بس بین اسرائیل و گروه حماس «کاملا ناکافی» بوده است.

سپس، دیپلمات ارشد سعودی که ظاهراً به حمله صبح یکشنبه ایران اشاره می‌کند، تأکید کرد که با وجود بی‌ثباتی خاورمیانه، «ما به درگیری بیشتر در منطقه خود نیازی نداریم و به رویارویی بیشتر در منطقه خود نیازی نداریم.»

وزارت خارجه پاکستان با بیان اینکه وضعیت کنونی نتیجه «شکست دیپلماسی» است، تاکید کرد که تثبیت وضعیت، بازگرداندن صلح و حرکت به سمت کاهش تنش بسیار ضروری است.

تاثیر پاسخ ایران

تهران با انجام حملات تلافی جویانه با استفاده از حریم هوایی همسایگان خود، پویایی کل منطقه را تغییر داده است.

نوید علی شیخ، محقق و تحلیلگر روابط نظامی مستقر در اسلام آباد، در تشریح خطرات موجود، به المانیتور گفت که ماهیت حمله با استفاده از حریم هوایی منطقه یک موضوع حساس است. به گفته این تحلیل‌گر «کشورهای خلیج به شدت نگران هستند، زیرا ایران به هیچ یک از آن‌ها اطلاع نداده و مقررات نوتام و مسیرها را نقض کرده است.»

سفر رئیس جمهور ایران به اسلام آباد

در همین حال، در میان این تشدید تنش‌ها، ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران روز دوشنبه از اسلام‌آباد بازدید خواهد کرد، و اگرچه اسلام‌آباد و تهران موضوعات مهم دوجانبه‌ای برای بررسی دارند - وضعیت امنیتی در مرزهای دوجانبه، تجارت پایاپای و راکد بودن خط لوله گاز ایران و پاکستان- احتمالاً حملات اخیر مورد بحث قرار خواهد گرفت.

احمد با مقایسه روابط پاکستان و ایران با روابط پاکستان و عربستان سعودی گفت: اسلام آباد روابط دوستانه با همسایگان جغرافیایی را در اولویت قرار می‌دهد اما به دلیل تحریم‌های مسری غرب نمی‌تواند فرصت‌های مشابهی را در حوزه دفاعی و اقتصادی به ایران بدهد.

روابط اقتصادی عربستان و پاکستان

شاهزاده فرحان با اعلام اینکه ریاض برای سرمایه گذاری در پروژه‌ها در پاکستان «به طور قابل توجهی پیش می‌رود» تاکید کرد که پادشاهی در مرحله اول یک سرمایه گذاری 5 میلیارد دلاری را تسریع خواهد کرد.

اعزاز احمد چودری، وزیر خارجه پیشین پاکستان به عرب نیوز گفت که ظرفیت صادرات پاکستان افزایش می‌یابد، سرمایه گذاری‌های مشترک راه اندازی می‌شود و فرصت‌های جدیدی پس از این سفر ایجاد خواهد شد. وی همچنین گفت: «سرمایه‌گذاری‌های سعودی تحت SIFC امن و مطمئن خواهد بود».

شورای تسهیل سرمایه گذاری ویژه (SIFC)، یک مکانیسم متشکل از مقامات عالی غیر نظامی و نظامی است. در راستای چشم انداز 2030، ریاض می‌خواهد سرمایه گذاری کند و SIFC  امکان انجام سریع آن را فراهم می‌کند.

در کنفرانس سرمایه گذاری پاکستان و عربستان سعودی که توسط SIFC سازماندهی شد، هیئت سعودی به قدردانی خود از بهبود اکوسیستم سرمایه گذاری پاکستان و حل و فصل مناسب مسائل مربوط به سرمایه‌گذاری سعودی و تجارت اشاره کرد.

حوزه‌های مورد علاقه که توسط دولت پاکستان مشخص شده عبارتند از کشاورزی، معدن، فناوری اطلاعات و هوانوردی. براساس گزارش‌ها، سعودی‌ها احتمالاً یک میلیارد دلار در پروژه معدن طلا و مس در جنوب غربی استان بلوچستان، یکی از بزرگترین و در عین حال توسعه نیافته‌ترین مناطق مس-طلا در جهان سرمایه‌گذاری خواهند کرد.

قبل از درخواست اسلام آباد برای بیست و چهارمین کمک مالی از صندوق بین المللی پول (IMF)، سفر وزیر امور خارجه عربستان سعودی همچنین نشان داد که پاکستان می‌تواند الزامات تامین سرمایه خارجی را که معمولاً تقاضای اصلی بسته‌های کمکی قبلی بوده است، برآورده کند.