به گزارش اکوایران، قرار است قانونی که جو بایدن را برای تشدید تحریم‌ها علیه صادرات نفت خام ایران تحت فشار قرار می‌دهد، در این هفته نهایی شود. اما نباید انتظار داشت که رئیس‌جمهور آمریکا به این زودی‌ها به طور کامل از اختیارات جدید خود استفاده کند.

به نوشته بلومبرگ، این قانون که در روزهای اخیر توسط مجلس نمایندگان آمریکا تصویب شد، واکنشی به عملیات موشکی ۱۳ آوریل ایران علیه اسرائیل محسوب می‌شود. حداقل بر روی کاغذ، قانون‌گذاران آمریکایی وعده داده‌اند که دامنه محدودیت‌ها بر صادرات نفت خام ایران را با گسترش پوشش به بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌های خارجی که آگاهانه با تهران مراوده دارند، گسترش دهند.

اما تحلیلگران بازار نفت می‌گویند که بایدن از انجام هرگونه حرکتی که قیمت نفت خام یا بنزین افزایش دهد، بیزار است. احتمالاً رئیس‌جمهور آمریکا با استفاده از اختیارات اعطای معافیت تعبیه‌شده در تحریم‌ها، از اجرای سختگیرانه آن‌ها اجتناب خواهد کرد.

وضعیت تا حدودی مشابه است که دولت بایدن در موضوع حمله روسیه به اوکراین با آن مواجه شد. اگرچه کاخ سفید تحریم‌هایی را علیه روسیه وضع کرد، اما سعی داشته تا در عین محدودساختن درآمدهای این کشور، اجازه دهد صادرات نفت آن همچنان جریان داشته تا با فشار نیامدن به عرضه جهانی نفت، تورم بالا نرود که نکته‌ای حیاتی برای بایدن در سال انتخاباتی آمریکا به شمار می‌رود. همچنین هفته گذشته، دولت بایدن به نفت ونزوئلا اجازه داد تا علی‌رغم تمدید تحریم‌ها علیه رئیس‌جمهورش، صادرات نفت این کشور به جریان خود ادامه دهد.

جیم لوسیر، مدیرعامل شرکت تحقیقاتی «کپیتال آلفا پارتنر» گفت: «تجار نفت بی‌تفاوت هستند، زیرا می‌دانند که بایدن هر گونه معافیت‌هایی را که برای ادامه جریان عرضه نفت ایران به بازار لازم باشد، امضا خواهد کرد؛ همان‌طور که او در حال حفظ بشکه‌های روسیه در بازار است».

شورای امنیت ملی کاخ سفید از اظهار نظر درباره تحریم‌ها خودداری کرد. دولت هنوز در حال بررسی قوانین بوده، اما به گفته منبعی مطلع، انتظار نمی‌رود تا پاییز تأثیری بر بازارهای نفت داشته باشد.

در حال حاضر، بازار نفت نسبت به احتمال محدودیت‌های بیشتر بسیار حساس است. قیمت نفت خام برنت در اوایل آوریل از ۹۲ دلار در هر بشکه فراتر رفت که بالاترین رقم در حدود شش ماه اخیر به شمار می‌رود. این افزایش در بحبوحه تقاضای جهانی قوی و کاهش تولید مداوم توسط اوپک و متحدانش رخ داده است.

شرکت مشاوره «کلیر ویو انرژی پارتنرز» بر این باور است که در صورت اجرای تحریم‌های جدید، قیمت جهانی نفت می‌تواند تا ۸.۴ دلار دیگر افزایش یابد.

این خبر بدی برای بایدن خواهد بود که پس از افزایش شدید قیمت سوخت داخلی در سال ۲۰۲۲، از ذخایر نفت استراتژیک ملی آمریکا استفاده کرده است. در حالی که قیمت بنزین آمریکا هنوز با سطوح آن زمان فاصله دارد، اما امسال افزایش یافته است.

تحریم‌های اخیر بخشی از بسته کمک‌های خارجی است که قرار است اواخر این هفته در سنا به تصویب برسد. این تحریم‌ها شامل بندهایی برای حذف استفاده چین از نفت تحریم‌شده ایران است که به طور مؤثر اختیارات موجود دولت برای اعمال تحریم‌ها را روشن می‌کند. طبق گزارشی از کمیته خدمات مالی مجلس نمایندگان، حدود ۸۰ درصد از ۱.۵ میلیون بشکه در روز صادرات ایران به چین برای فرآوری در پالایشگاه‌های کوچک مستقل ارسال می‌شود.

طبق خلاصه‌ای از این قانون توسط بلومبرگ گاورمنت، این قانون تعریف «تراکنش مالی قابل توجه» تحت تحریم‌های موجود ایالات متحده را بسط داده تا معاملات با هر اندازه‌ای که بین مؤسسات مالی چین و ایران برای خرید نفت ایران انجام می‌شود را نیز در بر بگیرد.

فرناندو فریرا، مدیر خدمات ریسک ژئوپلیتیکی گروه انرژی رپیدان گفت که این اقدام خطر جدیدی می‌آفریند که می‌تواند بر بنادر، کشتی‌ها و پالایشگاه‌هایی که در حمل‌ونقل، فرآوری و سایر معاملات مرتبط با نفت خام ایران فعالیت می‌کنند، تأثیر بگذارد. با این حال، این تحریم‌ها همچنین مشمول معافیت احتمالی هستند که به بایدن اجازه می‌دهد در مواردی که امنیت ملی ایجاب کند، معافیت‌هایی قائل شود.

فِرِیرا در مورد دولت گفت: «احتمال کمی دارد که آن‌ها این قانون را با جدیت اجرا کنند. صرفاً جهت احتیاط، شاید شاهد کاهش جزئی واردات باشیم».

با این حال، اگر ایران و متحدانش به اقدامات بیشتری علیه اسرائیل دست بزنند، ممکن است دفاع از معافیت‌های تحریمی برای بایدن سخت‌تر شود.

کوین بوک، مدیر عامل شرکت مشاوره کلیر ویو انرژی پارتنرز گفت: «استفاده از معافیت‌ها در صورتی که ایران به اقدامات منطقه‌ای خود ادامه دهد، می‌تواند از نظر سیاسی، به اندازه قیمت بالای بنزین آسیب‌زننده باشد».