به گزارش اکوایران، بر اساس تصاویر ماهواره‌ای که رویترز به دست آورده است، در حالی که نگرانی‌های ایالات متحده از حمایت پکن از جنگ مسکو در اوکراین افزایش یافته است، یک کشتی باری روسی تحت تحریم ایالات متحده است که در انتقال تسلیحات کره شمالی به روسیه نقش دارد، در بندری در چین لنگر انداخته است.

مؤسسه خدمات سلطنتی بریتانیا (RUSI) اعلام کرد کشتی روسی آنگارا که از اوت 2023 هزاران کانتینر را به بنادر روسیه منتقل کرده است که گمان می‌رود حاوی مهمات کره شمالی باشد، از فوریه در یک کارخانه کشتی سازی چینی در شرق استان ژجیانگ لنگر انداخته است.

حضور این کشتی در بندر چین تاکیدی بر چالش‌های پیش روی ایالات متحده و متحدانش در تلاش برای متوقف کردن حمایت نظامی و اقتصادی از روسیه است.

با توجه به اینکه اوکراین تحت حمله مجدد روسیه قرار گرفته و با کمبود مهمات مواجه شده است، مقامات آمریکایی هشدارهای شدیدتری درباره آنچه به گفته آنها کمک چین به بازسازی ارتش روسیه پس از شکست‌های اولیه در جنگ اوکراین است، صادر کرده‌اند.

انتظار می‌رود که حمایت چین از روسیه در صدر دستور کار آنتونی بلینکن در سفر او به پکن قرار داشته باشد.

کورت کمپبل، دومین دیپلمات عالی رتبه وزارت امور خارجه ایالات متحده، این ماه گفت که اگر پکن حمایت خود از مسکو را افزایش دهد، واشنگتن عقب نخواهد نشست.

سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده گفت که از «گزارش‌های معتبر و منابع» مطلع است که آنگارا در حال حاضر در یک بندر چین لنگر انداخته است و این موضوع را با مقامات چینی در میان گذاشته است.

این مقام مسئول با اشاره به قطعنامه سازمان ملل، گفت: «ما از همه کشورهای عضو می‌خواهیم به تعهدات خود بر اساس قطعنامه 2397 عمل کنند.»

این سخنگو با اشاره به چین و کره شمالی با حروف اول نام رسمی گفت: «زمانی که آنتونی بلینکن با همتایان خود در جمهوری خلق چین در این هفته ملاقات کند، به طیفی از نگرانی‌ها از جمله جنگ روسیه علیه اوکراین و روابط روسیه و کره شمالی خواهد پرداخت.»

حداقل 11 سفر به روسیه

به گفته مؤسسه خدمات سلطنتی بریتانیا که حرکات کشتی را به عنوان بخشی از یک پروژه ردیابی می‌کند، یک کشتی که در ماه مه 2022 توسط ایالات متحده تحریم شده است، حداقل 11 محموله بین بندر راجین کره شمالی و بنادر روسیه از اوت 2023 انجام داده است.

سفارت چین در واشنگتن اعلام کرد که از جزئیات مربوط به آنگارا اطلاعی ندارد، اما چین «همیشه با تحریم‌های یکجانبه که هیچ مبنایی در قوانین بین‌المللی یا دستور شورای امنیت ندارد، مخالف است.»

ایالات متحده و ده‌ها کشور دیگر در اوایل سال جاری اعلام کردند که انتقال تسلیحات کره شمالی به روسیه «به شکل فاحش» نقض چندین قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل است.

جوزف برن، محقق اندیشکده سلطنتی گفت که دولت چین باید بداند که کشتی مورد تحریم ایالات متحده در کارخانه کشتی‌سازی آن لنگر انداخته است.

واشنگتن از زمان تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه 2022، که تنها چند هفته پس از اعلام «همکاری بدون محدودیت» روسیه و چین صورت گرفت، بارها از چین خواسته است که به اقدامات جنگی مسکو کمک نکند.

بلینکن هفته گذشته از حمایت چین از صنایع دفاعی روسیه انتقاد کرد و گفت که پکن در حال حاضر کمک کننده اصلی جنگ مسکو در اوکراین با تامین قطعات حیاتی برای تسلیحات است.

وزارت خارجه روسیه و کارخانه کشتی‌سازی ژوشان شینیا به درخواست‌ها برای اظهار نظر در مورد آنگارا پاسخ ندادند.

وب‌سایت این شرکت می‌گوید مشتریان آن از سراسر آسیا، اروپا و ایالات متحده آمده‌اند و با شرکت‌های کشتیرانی جهانی، از جمله مرسک و همچنین با شرکت‌های فناوری اروپایی «همکاری استراتژیک» دارد.

هم روسیه و هم کره شمالی بارها انتقادات مربوط به ارسال تسلیحات ادعایی را رد کرده‌اند. مسکو می‌گوید با هر کشوری که بخواهد روابط خود را توسعه خواهد داد و همکاری این کشور با پیونگ یانگ مغایر با توافقات بین‌المللی نیست.

کمپبل روز دوشنبه در رویدادی در واشنگتن گفت که مشارکت رو به رشد چین و کره شمالی با روسیه، «متضاد» با منافع امنیتی ایالات متحده در اروپا و هند و اقیانوسیه است.