به گزارش اکوایران، پرچم روسیه و ترکیه روز جمعه به مناسبت بسته شدن مرکزی که برای نظارت بر آتش‌بس در قره‌باغ ایجاد شده بود، پایین آورده شد و نیروهای حافظ صلح روسیه به استقرار چند ساله خود در منطقه استراتژیک قفقاز جنوبی پایان دادند.

نزدیک به 2000 نیروی حافظ صلح روسیه در نوامبر 2020 بر اساس توافقی با میانجیگری مسکو که شش هفته درگیری بین نیروهای آذربایجانی و ارمنی تبار را متوقف کرد، به منطقه جدا شده قره باغ اعزام شدند.

به گزارش رویترز، با وجود این استقرار، آذربایجان در سپتامبر سال گذشته قره‌باغ را به زور پس گرفت، اقدامی که منجر به مهاجرت حداقل 100000 ارمنی ساکن آنجا و دستگیری رهبران ارمنی منطقه جداشده شد.

رهبری سیاسی ارمنستان در آن زمان مسکو را به ناتوانی در حفاظت از منافع ارمنستان متهم کرد، اتهامی که روسیه آن را رد کرد.

روسیه در اوایل ماه جاری اعلام کرد که نیروهای حافظ صلح این کشور قره‌باغ و سایر مناطق را ترک می‌کنند و به استقرار نیروهایش که قرار بود تا سال 2025 ادامه داشته باشد، پایان داد.

مقامات نظامی روسیه، ترکیه و آذربایجان در مراسم روز جمعه در مرکز نظارت، واقع در نزدیکی شهر آغدام در بخشی از قره‌باغ که از سال 2020 تحت کنترل باکو است، شرکت کردند.

ده‌ها تن از حافظان صلح روسی و ترکی که لباس‌های نظامی به تن داشتند و همچنین سربازان آذری روی صندلی‌های تاشو زیر آسمان باز نشستند و اجرای رقص سنتی آذری را تماشا کردند.

سرگئی ایستراکوف، معاون ستاد کل نیروهای مسلح روسیه، در سخنرانی در جمع حاضران از دوستی روسیه، ترکیه و آذربایجان تمجید کرد.

ایستراکوف گفت: «از طرف وزیر دفاع و رئیس ستاد کل ارتش، از نظامیان روسیه، ترکیه و آذربایجان که شایسته انجام وظیفه نظامی به نام صلح و آرامش در سراسر قفقاز جنوبی هستند، تشکر می‌کنم. کار موفق این مرکز، بر اساس احترام متقابل و اولویت حقوق بشردوستانه بین‌المللی، امکان تکمیل عملیات حفظ صلح را زودتر از موعد مقرر فراهم کرد.»

سپس سرود ملی آذربایجان قبل از پایین آمدن پرچم روسیه و ترکیه با نواختن سرودهای ملی این دو کشور پخش شد.

یک منبع در وزارت دفاع آذربایجان به رویترز گفت: «تقریباً تمام نیروهای حافظ صلح روسیه منطقه را ترک کرده‌اند و بقیه قرار است تا پایان ماه مه بروند.»

این منبع افزود تمامی خودروهای زرهی آنها از جمله 90 نفربر زرهی BTR82A و 380 خودروی دیگر قبلاً خاک آذربایجان را ترک کرده بودند.

ارمنستان و آذربایجان در حال حرکت به سمت توافق صلح برای پایان دادن به مناقشه بر سر قره‌باغ که به سال 1988 یعنی سه سال قبل از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی باز می‌گردد، هستند.

ایروان هفته گذشته موافقت کرد که چندین روستا را به باکو بازگرداند، اقدامی که به گفته هر دو طرف نقطه عطف مهمی بود، اگرچه این اقدام در ارمنستان محبوبیت نداشت، و باعث اعتراضات ضد دولتی در این هفته شد.