به گزارش اکوایران، پس از بیش از دو دهه عضویت در ائتلاف نظامی تحت رهبری مسکو، ارمنستان عملاً عضویت خود را در نتیجه شکاف فزاینده با روسیه ولادیمیر پوتین به حالت تعلیق درآورده است.

به نوشته پولیتیکو، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان روز جمعه در گفتگو با فرانس 24 گفت که سازمان (CSTO)، باشگاهی از کشورهای شوروی سابق، «به تعهدات امنیتی خود در قبال ارمنستان عمل نکرده است.»

پاشینیان با متهم کردن مسکو به عدم مداخله در درگیری در حال جوشش با آذربایجان همسایه که عضو این پیمان نیست، گفت: «این نمی‌توانست بدون عواقب بماند. و نتیجه این است که ما در عمل اساساً مشارکت خود را در پیمان امنیت جمعی متوقف کرده‌ایم.»

تنش ها در ماه سپتامبر زمانی به اوج رسید که آذربایجان حمله‌ای را برای بازپس گیری منطقه خودمختار قره باغ کوهستانی، تحت حمایت ایروان آغاز کرد که جرقه ای برای مهاجرت 100،000 ارمنی آن‌جا به وجود آورد. مسکو یک نیروی حافظ صلح در منطقه مستقر کرده بود که قبل از حمله مواضع خود را ترک کردند.

چند روز پیش از آن، پاشینیان به پولیتیکو گفته بود که ماموریت مسکو شکست خورده است و «در نتیجه رویدادهای اوکراین، توانایی‌های روسیه تغییر کرده است» و باعث شده است که روسیه کمتر تمایل یا توانایی دفاع از شرکای خود را داشته باشد. وی افزود، ارمنستان اکنون با اتحادیه اروپا و ایالات متحده برای انجام مجموعه‌ای از اصلاحات دموکراتیک و تقویت دموکراسی خود کار می‌کند.‌

رسیدن تسلیحات از فرانسه

آخرین اظهارات نخست وزیر در حالی بیان می‌شود که سباستین لکورنو، وزیر نیروهای مسلح فرانسه روز جمعه از ارمنستان بازدید می‌کند تا بسته‌ای از قراردادهای تسلیحاتی جدید را اعلام کند که انتظار می‌رود شامل تجهیزات رادار و عینک دید در شب باشد.

نگرانی ارمنستان از آنجا رو به افزایش است که آذربایجان به عنوان کشوری ثروتمندتر و مسلح‌تر و در حالی که از حمایت ترکیه نیز برخوردار است، تلاش کند تا با حمله به جنوب ارمنستان و تصاحب اراضی این کشور، منطقه خودمختار نخجوان خود را به زور به قلمرو خود پیوند دهد.

سفر لوکورنو پس از آن صورت می گیرد که امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، روز چهارشنبه در دیدار با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، نسبت به «خطر تشدید تنش» بین ارمنستان و آذربایجان ابراز نگرانی کرد.

پاشینیان هفته گذشته هشدار داد که آذربایجان در حال آماده شدن برای یک «جنگ تمام عیار» با ارمنستان پس از ده‌ها سال تنش بر سر منطقه قره‌باغ است.

اما با وجود میزبانی از یک ماموریت مرزی اتحادیه اروپا، ارمنستان هزاران نیروی روسی را در کشورش مستقر دارد و مرزهای آن توسط نیروهای امنیتی مسکو کنترل می‌شود. در حالی که پاشینیان قبلاً اشاره کرده بود که این ترتیبات با روسیه ممکن است پایان یابد، او هشدار داد که «این یک چارچوب حقوقی-قراردادی کاملاً متفاوت» از عضویت ارمنستان در سازمان پیمان امنیت جمعی است.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین در پاسخ به این اظهارات در روز جمعه گفت که ارمنستان هیچ اطلاعیه رسمی درباره این تصمیم ارسال نکرده است. او ادامه داد: درک جزئیات در اینجا بسیار مهم است و امیدواریم دوستان ارمنی ما همه چیز را برای ما توضیح دهند.