به گزارش اکوایران، نخست وزیر ارمنستان، نیکول پاشینیان گفت که این کشور دیگر نمی‌تواند به روسیه به عنوان شریک اصلی دفاعی و نظامی خود تکیه کند چرا که مسکو بارها آن را ناامید کرده است، بنابراین ایروان باید به ایجاد روابط نزدیک‌تر با ایالات متحده و فرانسه فکر کند.

بنابر گزارش رویترز، ارمنستان، جمهوری شوروی سابق که با گرجستان، آذربایجان، ایران و ترکیه هم مرز است، مدت‌هاست که به روسیه به‌عنوان یک متحد قدرت بزرگ متکی بوده و میزبان یک پایگاه نظامی روسیه در گیومری، در حدود 90 کیلومتری  شمال غربی پایتخت است.

اما پاشینیان، روزنامه‌نگار سابقی که در سال 2018 پس از موجی از اعتراضات خیابانی به قدرت رسید -که او آن را یک انقلابی می‌خواند- با زیر سوال بردن پایه‌های ائتلاف دو کشور کرملین را خشمگین کرده است.

پاشینیان در پاسخ به سوالی درباره اصلاحات نیروهای مسلح ارمنستان به رادیو عمومی ارمنستان گفت: «ما باید درک کنیم که با چه کسی می‌توانیم واقعاً روابط نظامی-فنی و دفاعی‌مان را حفظ کنیم.»

او گفت: «قبلاً این مشکل ساده بود زیرا چنین سؤالی وجود نداشت. قبلاً 95 تا 97 درصد روابط دفاعی ما با فدراسیون روسیه بود. اکنون این وضعیت نمی‌تواند ادامه داشته باشد، به دلایل عینی و ذهنی.»

پاشینیان گفت ارمنستان باید به این فکر کند که می‌تواند چه نوع روابط امنیتی با ایالات متحده، فرانسه، هند و گرجستان ایجاد کند.

وی در مورد اینکه آیا ارمنستان باید عضو سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه (CSTO) باقی بماند یا خیر، گفت: ارمنستان به یک استراتژی جدید امنیت ملی نیاز دارد و ارتش خود را تقویت خواهد کرد.

پاشینیان می‌گوید زمانی که آذربایجان در سال گذشته عملیات نظامی سریع خود را آغاز کرد و طی آن کنترل منطقه جدا شده قره باغ کوهستانی را پس گرفت که منجر به خروج ارمنی‌های ساکن آنجا شد، روسیه ارمنستان را ناامید کرد.

روسیه می‌گوید که شکست خود پاشینیان در مدیریت رقابت‌های پیچیده قفقاز جنوبی عامل شکست جنگجویان ارمنی در قره باغ بوده است و به ایروان هشدار داده است که غرب در تلاش است بین ارمنستان و روسیه شکاف ایجاد کند.

آذربایجان فرانسه را متهم کرده است که با ارسال تسلیحات به ارمنستان بذر یک جنگ جدید را می‌پاشد.

پاشینیان ماه گذشته با خاویر کولومینا، نماینده ویژه دبیرکل ناتو در قفقاز و آسیای مرکزی در مورد همکاری گفتگو کرد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه ماه گذشته گفت که خروج ارمنستان از سازمان پیمان امنیت جمعی به نفع ارمنستان نیست.