به گزارش اکوایران به نقل از رویترز، ناتو قصد دارد بزرگترین رزمایش خود را از زمان پایان جنگ سرد آغاز کند. این رزمایش تمرینی برای این خواهد بود که اگر جنگ با یک دشمن «نزدیک به هم‌رده» اتفاق بیافتد، نیروهای آمریکایی چگونه می‌توانند متحدان اروپایی را در کشورهای هم مرز با روسیه و در جناح شرقی ائتلاف تقویت کنند.

کریس کاولی، فرمانده کل نیروهای آمریکایی در اروپا، روز پنجشنبه گفت که حدود 90هزار سرباز قرار است در مجموعه مانورهای «مدافع ثابت‌قدم 2024» حضور داشته باشند که تا ماه می ادامه خواهد داشت.

به گفته ناتو، بیش از 50 کشتی از ناوهای هواپیمابر تا ناوشکن‌ها، و همچنین بیش از 80 جت جنگنده، هلیکوپتر و پهپاد و حداقل 1100 خودروی جنگی شامل 133 تانک و 533 خودروی جنگی پیاده نظام شرکت خواهند کرد.

کاولی گفت که در این رزمایش برای اجرای «برنامه منطقه‌ای» ناتو تمرین خواهد شد، اولین طرح دفاعی که این ائتلاف پس از دهه‌ها طراحی کرده است و جزئیات چگونگی پاسخ به حمله روسیه را توضیح می‌دهد.

ناتو در بیانیه خود به نام روسیه اشاره‌ای نکرده است. اما سند راهبردی آن روسیه را به عنوان مهم‌ترین و مستقیم‌ترین تهدید برای امنیت اعضای ناتو معرفی می‌کند.

ناتو در بیانیه خود گفت: «رزمایش مدافع ثابت‌قدم، توانایی ناتو برای اعزام سریع نیروها از آمریکای شمالی و سایر بخش‌های این ائتلاف، برای تقویت دفاع از اروپا نشان خواهد داد.»

کاولی پس از نشست دو روزه وزرای دفاع در بروکسل به خبرنگاران گفت که این اعزام نیروی کمکی در طول یک «سناریوی آغاز یک درگیری شبیه سازی شده با یک دشمن نزدیک به همتا» انجام خواهد شد.

طبق گفته ناتو، آخرین مانورها با حجم و شدت رزمایش فعلی در طول جنگ سرد در سال 1988 با 125 هزار شرکت کننده - و در سال 2018 با 50 هزار شرکت کننده بود.

متحدان ناتو در نشست ویلنیوس در سال 2023 برنامه‌های منطقه‌ای را امضا کردند و به یک دوره طولانی که در آن ناتو نیازی به طرح‌های دفاعی در مقیاس بزرگ نمی‌دید پایان دادند. این در دوره‌ای بود که کشورهای غربی در افغانستان و عراق می‌جنگیدند و پس از فروپاشی شوروی احساس می‌کردند روسیه دیگر یک تهدید وجودی نیست.

در بخش دوم رزمایش مدافع ثابت‌قدم، تمرکز ویژه‌ای بر اعزام نیروی واکنش سریع ناتو به لهستان، در جناح شرقی ائتلاف خواهد بود.

دیگر مکان‌های عمده این رزمایش، کشورهای بالتیک، آلمان -ترمینال نیروهای کمکی- و کشورهای حاشیه ائتلاف مانند نروژ و رومانی هستند که در معرض خطر حمله احتمالی روسیه هستند.