به گزارش اکوایران، کرملین روز جمعه به غرب هشدار داد که فهرستی از دارایی‌های آمریکا، اروپا و سایر کشورها را در اختیار دارد که اگر رهبران گروه ۷ تصمیم بگیرند ۳۰۰ میلیارد دلار از ذخایر مسدود شده بانک مرکزی روسیه را مصادره کنند، توقیف خواهد شد.

به نوشته رویترز، چند منبع آگاه روز پنجشنبه گفتند که رهبران گروه هفت کشور صنعتی بزرگ در دیداری که در ماه فوریه برگزار می‌کنند، درباره یک طرح حقوقی جدید بحث خواهند کرد که امکان توقیف دارایی‌های مسدود شده روسیه را فراهم می‌کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین گفت که چنین اقدامی از سوی غرب به منزله سرقت، نقض قوانین بین المللی و تضعیف ارزهای ذخیره، سیستم مالی جهانی و اقتصاد جهانی خواهد بود.

پسکوف به خبرنگاران گفت: «این ضربه مهمی به پارامترهای اصلی اقتصاد بین‌الملل خواهد بود و اقتصاد بین‌الملل را تضعیف خواهد کرد.اعتماد سایر کشورها به ایالات متحده و همچنین اتحادیه اروپا به عنوان ضامن اقتصادی را تضعیف خواهد کرد. بنابراین، چنین اقداماتی مملو از عواقب بسیار بسیار جدی است.»

موضوع قانونی بودن مصادره دارایی‌های روسیه روشن نیست و روسیه بارها گفته است که در دادگاه با هرگونه توقیفی مقابله خواهد کرد.

حامیان تصرف دارایی‌های روسیه می گویند که جنگ در اوکراین یک جنگ غیرقانونی است و پول مسدود شده روسیه باید برای بازسازی یا حتی برای جنگ با نیروهای روسی به اوکراین داده شود.

با این حال، مقامات روسی می‌گویند که غرب در چندین جنگ مشکوک از جمله جنگ 2003 تا 2011 به رهبری ایالات متحده در عراق شرکت کرده است.

منابع به رویترز گفتند که هیچ تصمیمی اتخاذ نشده است و چندین کشور - از جمله ایالات متحده و بریتانیا - به تغییرات در قانون برای ایجاد شرایط لازم برای انجام چنین توقیفاتی نیاز دارند.