به گزارش اکوایران، شرکت انرژی روسی نواتک روز یکشنبه اعلام کرد که به دلیل آتش سوزی مجبور به تعلیق عملیات در پایانه بزرگ صادرات سوخت دریای بالتیک شده است. رسانه‌های اوکراینی علت این آتش‌سوزی را حمله هواپیماهای بدون سرنشین اعلام کرده‌اند.

به نوشته رویترز، مجتمع غول پیکر اوست‌لوگا، واقع در خلیج فنلاند در حدود 170 کیلومتری غرب سنت‌پترزبورگ، برای ارسال محصولات نفت و گاز به بازارهای بین المللی استفاده می‌شود. این مجموعه میعانات گازی پایدار - نوعی نفت سبک - را به نفتای سبک و سنگین، نفت سفید و گازوئیل تبدیل می‌کند که از طریق دریا حمل می‌شود.

خبرگزاری اینترفاکس اوکراین به نقل از منابع ناشناس اعلام کرد که این آتش سوزی نتیجه عملیات ویژه‌ای است که توسط سرویس‌های امنیتی اوکراین انجام شده است.

این رسانه به نقل از یک منبع گفت: «ترمینال نفتی اوست‌لوگا در منطقه لنینگراد یک تاسیسات مهم برای دشمن است. سوخت در آنجا تصفیه می‌شود که به نیروهای روسی عرضه می‌شود.»

این منبع افزود: «حمله موفقیت آمیز به چنین پایانه‌ای نه تنها باعث آسیب اقتصادی به دشمن می‌شود و فرصت کسب درآمد برای جنگ در اوکراین را از اشغالگران سلب می‌کند، بلکه تدارکات سوخت برای ارتش روسیه را به طور قابل توجهی پیچیده می‌کند.»

FFOLURXY4RLCTGA5LK4LB6UQQU

رویترز نمی‌تواند تایید کند که این آتش سوزی ناشی از حمله پهپاد اوکراینی بوده است.

اگر چنین باشد، چنین حمله‌ای توانایی کیف برای انجام حملاتی عمیق‌تر از حد معمول به روسیه، با استفاده از پهپادهای تولید داخل را نشان می‌دهد؛ در زمانی که در میدان نبرد در حالت تدافعی قرار دارد و در تلاش برای تامین منابع مالی کافی از غرب با چالش مواجه است.

چنین حمله‌ای که آخرین مورد از حملات در روزهای اخیر است که تأسیسات انرژی روسیه را هدف قرار می‌دهد، سؤالات ناخوشایندی را در مورد کیفیت سیستم‌های دفاع هوایی روسیه در اطراف تأسیسات زیرساختی کلیدی ایجاد می‌کند.

این حادثه، همراه با آنچه روسیه می‌گوید حمله توپخانه‌ای اوکراین به غیرنظامیان در یک شهر تحت کنترل روسیه در شرق اوکراین بود که حداقل 25 کشته برجای گذاشت، می‌تواند منجر به تلافی گسترده‌تر روسیه در جنگی شود که هیچ نشانه‌ای از پایان نشان نمی‌دهد.

خبرگزاری‌های روسی گزارش دادند که دو مخزن ذخیره سازی و یک ایستگاه پمپاژ آسیب دیده اما آتش کنترل شده است.

شرکت نواتک که بزرگترین تولیدکننده گاز طبیعی مایع روسیه است، در بیانیه‌ای اعلام کرد که برخی از فعالیت‌های خود را پس از آتش‌سوزی که به گفته آن نتیجه «نفوذ خارجی» بوده، به حالت تعلیق درآورده است.

روسیه و اوکراین زیرساخت‌های انرژی یکدیگر را هدف قرار داده‌اند که برای ایجاد اختلال در خطوط تدارکات و لجستیک طراحی شده‌اند و هر یک از طرفین به دنبال تضعیف روحیه طرف دیگر هستند.

روز جمعه، یک حمله پهپادی به یک انبار نفت در منطقه غربی بریانسک روسیه، در مرز اوکراین، صورت گرفت که مسکو کیف را مسئول آن دانست. این اتفاق یک روز پس از حمله به پایانه نفتی روسیه در دریای بالتیک رخ داد که مقامات روسی گفتند ناموفق بود.