به گزارش اکوایران، نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان، در مصاحبه‌ای که روز یکشنبه منتشر شد گفت که کشورش متحد روسیه در جنگ با اوکراین نیست، اما تاکید کرد که پروژه‌های همکاری نظامی این کشور علیه هیچ کشوری انجام نمی‌شود.

پاشینیان همچنین گفت که امیدوار است همسایه و رقیب دیرینه ارمنستان، آذربایجان، علیرغم اظهارات رئیس جمهور این کشور در مورد تعیین مرزها، به انعقاد یک معاهده صلح پایدار متعهد بماند.

به گزارش رویترز، ارمنستان و آذربایجان در 30 سال گذشته دو جنگ بزرگ بر سر منطقه مورد مناقشه قره باغ داشتند. این منطقه مدت‌هاست که به عنوان بخشی از آذربایجان شناخته شده است و نیروهای آذری در سپتامبر گذشته کنترل کامل آن را به دست آوردند.

پاشینیان در ماه‌های اخیر گفته است که ارمنستان دیگر نمی‌تواند برای اطمینان از نیازهای دفاعی خود به روسیه تکیه کند، زیرا کشورش کمک‌های لازم را از مسکو دریافت نکرده است.

او در اظهارات خود به دیلی تلگراف بریتانیا گفت که از ابتدای حمله روسیه به اوکراین در فوریه 2022 گفته بود که نمی‌تواند در کنار مسکو به عنوان متحد بایستد.

پاشینیان به این روزنامه گفت: «گفتم در وضعیت اوکراین، ما متحد روسیه نیستیم. و این واقعیت است. اما من همچنین می‌خواهم به شما بگویم که با ایالات متحده یا فرانسه یا سایر شرکا، هدف همکاری امنیتی ما علیه دیگر شرکای بخش امنیتی نیست.»

او گفت که ارمنستان «با صحبت شفاف با شرکای خود در مورد برنامه‌های مشترک آنها.»، به مفهوم روابط در ائتلاف‌های امنیتی خود نزدیک می‌شود.

پاشینیان گفت ارمنستان هیچ قصدی برای بررسی عضویت در ناتو ندارد. «عضویت در ناتو مسئله ای نیست که ما در موردش صحبت کرده باشیم یا در حال بحث درباره آن باشیم.»

او تکرار کرد که ارمنستان در حال بررسی ماندن در سازمان پیمان امنیت جمعی به رهبری روسیه است.

پاشینیان در مورد چشم انداز یک توافق صلح بلندمدت با آذربایجان گفت: معماری اساسی توافق در سال گذشته به دست آمده است «و در پایان سال گذشته به نظرمان رسید که بالاخره به متن نهایی توافق بسیار نزدیک هستیم.»

اما الهام علی اف، رئیس جمهور آذربایجان، که هفته گذشته در یک پیروزی قاطع دوباره انتخاب شد، در مصاحبه‌ای در ژانویه با بیان اینکه نیروهایش از مناطق مرزی عقب‌نشینی نمی‌کنند، سؤالاتی را ایجاد کرد. او همچنین استفاده از نقشه‌های دوران شوروی در مذاکرات را رد کرد و گفت که در قرن گذشته امتیازات ارضی به ارمنستان داده شده است.