به گزارش اکوایران، علی‌رغم استنکاف باکو، نخست‌وزیر ارمنستان برای شرکت در مذاکرات تحت حمایت اتحادیه اروپا در اسپانیا اعلام آمادگی کرد.

آماده توافق صلح؛ آماده استعفا!

بنا بر گزارش رادیو اروپای آزاد، نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان، علی‌رغم گزارش‌هایی مبنی بر خودداری الهام علی‌اف، رئیس‌جمهور آذربایجان، تصمیم گرفته در مذاکرات توافق صلح اتحادیه اروپا که قرار است در 5 اکتبر در گرانادای اسپانیا برگزار شود، شرکت کند.

پاشینیان گفته که طرف ارمنی در مورد امضای توافقنامه صلح با آذربایجان «بسیار سازنده و خوشبین» است. اما، افزوده برای «عادی سازی» وضعیت در قفقاز، آماده استعفا است.

پاشینیان با بیان این‌که توافقنامه صلح -که مخالفان آن را مخرب خوانده‌اند- در حال تبدیل شدن به یک سند نقطه عطف است که ارمنی‌ها در آستانه آن هستند، گفت: «فکر می‌کنیم فرصتی برای امضای یک سند مهم وجود دارد و در واقع تا امروز صبح برای این فرصت بسیار ارزش قائل بودیم». پاشینیان گفت: البته متأسفیم که این نشست برگزار نمی شود، اما امیدواریم سند که روی میز است در فرصتی مناسب امضا شود.

این اظهارات پاشینیان در حالی منتشر شد که رسانه‌های آذربایجانی گزارش دادند که علی‌اف از شرکت در نشست پنج جانبه اتحادیه اروپا، آذربایجان، ارمنستان، آلمان، فرانسه - خودداری کرده است.  این گزارش ها حاکی از آن است که باکو پیشنهاد کرده ترکیه نیز در این مذاکرات شرکت کند، اما آلمان و فرانسه این پیشنهاد را رد کردند. بر اساس این گزارش ها، باکو گفته مذاکرات بر سر مناقشات منطقه‌ای را از طریق کشورهایی که دور از قفقاز جنوبی قرار دارند، پیگیری نخواهد کرد، اما در مذاکرات سه‌جانبه بین اتحادیه اروپا، آذربایجان و ارمنستان شرکت می‌کند.

مذاکرات در گرانادا پس از آن برنامه ریزی شد که آذربایجان دو هفته پیش نیروهای ارمنی قومی قره‌باغ را در یک عملیات نظامی 24 ساعته شکست داد. پس از آن، مقامات این منطقه جدایی‌طلب موافقت کردند که دولت خوخوانده خود را تا پایان سال جاری میلادی منحل کنند.پس از آن، اگرچه باکو متعهد شده که به حقوق ارامنه احترام بگذارد، اما بیش از 100000 ارمنی قومی از قره‌باغ گریختند.

بازداشت چهار تن از رهبران قره‌باغ در آذربایجان

بنا بر گزارش رویترز، خبرگزاری دولتی آذربایجان (APA)  گزارش داده، چهار تن از رهبران سابق منطقه قره‌باغ که قبلاً تحت کنترل ارمنی‌های قومی آذربایجان بود، توسط سرویس امنیت دولتی آذربایجان بازداشت و به پایتخت باکو منتقل شدند. با این حال، خبرگزاری دولتی ارمنستان اعلام کرد سه تن دیگر از رهبران سابق قره‌باغ به سلامت وارد خاک ارمنستان شده‌اند.

photo_2023-10-03_21-35-10

آذربایجان پس از سه دهه در یک عملیات نظامی برق آسا در 20 سپتامبر، کنترل قره‌باغ را به دست گرفت و متعهد شد که رهبری جدایی‌طلب به ادعای آن‌ها «جنایت‌کار» را که به گفته خود اذهان مردم را مسموم کرده، محاکمه کند.

تقریباً تمام 120000 نفر از ساکنان قره‌باغ از ترس امنیت خود به ارمنستان گریخته‌اند. اما آذربایجان روبن واردانیان، رئیس سابق دولت قره‌باغ و لوون مناتساکانیان، فرمانده سابق ارتش جدایی طلب قره باغ را در ایست های بازرسی مرزی دستگیر کرده است.

خبرگزاری آپا اعلام کرده که سه رئیس‌ دولت سابق قره‌باغ، آرکادی گوکاسیان، باکو ساهاکیان و آرائیک آروتیونیان، و همچنین دیوید ایشخانیان، رئیس سابق پارلمان بازداشت شده‌اند.

آرتور آروتیونیان، وزیر امور خارجه سابق، کارن سرکیسیان وزیر سابق کشور و آرارات ملکونیان، رئیس سابق سرویس امنیتی قره باغ، همگی روز سه شنبه وارد ارمنستان شده‌اند.