به گزارش اکوایران، چندین رسانه روز جمعه گزارش دادند رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، سفر 9 مه خود به کاخ سفید را به تعویق می‌اندازد، اقدامی که احتمالا تلاش‌ها برای بهبود روابط واشنگتن و آنکارا را پس از اصطکاک طولانی مدت به هم خواهد زد و به نفع ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه خواهد بود.

تعویق غیرمنتظره یک سفر

دلیلی برای این تعویق ذکر نشد. سخنگوی سفارت آمریکا در آنکارا گفت: «ما مشتاقانه منتظر میزبانی از رئیس جمهور اردوغان در کاخ سفید در زمانی مناسب هستیم، اما نتوانستیم برنامه‌های خود را هماهنگ کنیم.»

منابع آگاه از جزئیات این نشست برنامه ریزی شده به المانیتور گفتند که این تصمیم احتمالاً ناشی از تصمیم کاخ سفید برای تعلل در اعلام رسمی این دیدار بوده است.

مقامات هر دو طرف هفته‌ها در حال آماده شدن برای این دیدار بوده‌اند که اردوغان مدت‌ها به دنبال آن بود و در صحبت‌های اخیر خود گفت این سفر انجام خواهد شد.

طی دو دهه اخیر، جو بایدن اولین رئیس جمهور ایالات متحده است که اردوغان را در سه سال اول ریاست جمهوری خود در کاخ سفید نپذیرفته است.

اهمیت ترکیه در کانون توجه

خرید باتری‌های موشکی اس-400 ساخت روسیه و عملیات نظامی ترکیه علیه متحدان کرد سوری ائتلاف ضد داعش آمریکا، روابط را مسموم کرد. با این حال، درگیری‌ها در اوکراین و غزه و تشدید تنش‌ها با ایران، اهمیت استراتژیک ترکیه را دوباره در کانون توجه قرار داده است. اردوغان سعی کرده است از این موضوع حداکثر استفاده را بکند و برای ماه‌ها از تایید عضویت سوئد در ناتو خودداری کرده است.

اف-16 ترکیه

تصمیم دولت بایدن در اوایل سال جاری مبنی بر دادن چراغ سبز فروش جت‌های جنگنده اف-16 و کیت‌های نوسازی برای ناوگان جنگنده‌های موجود ترکیه منجر به گرم‌تر شدن روابط و دعوت اردوغان به کاخ سفید شد. خبر این بازدید دو روز قبل از انتخابات شهرداری‌های ترکیه توسط آنکارا فاش شد.

اودا تی‌وی، یک خبرگزاری ترک، در 20 آوریل گزارش داد که اردوغان پس از تصویب بسته کمکی 26 میلیارد دلاری آمریکا به اسرائیل، این سفر را لغو خواهد کرد.

این تغییر لحن محسوس بود. اردوغان در جریان کنفرانسی درباره اورشلیم که روز جمعه در استانبول برگزار شد، اسرائیل و دولت بایدن را به خاطر سیاستشان در غزه مورد انتقاد قرار داد. وی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل را «قصاب غزه» خواند و تاکید کرد که «ما جزو کسانی نخواهیم بود که حماس را به دروغ متهم به سازمان تروریستی بودن می‌کنند».

اردوغان ادامه داد:«دولت آمریکا با حمایت بی قید و شرط نظامی و دیپلماتیکی که به اسرائیل می‌دهد، به راه حل کمک نمی‌کند، بلکه مشکل را بزرگتر می‌کند.» اردوغان همچنین وتوی ایالات متحده در شورای امنیت سازمان ملل در هفته گذشته در پاسخ به درخواست فلسطین برای عضویت کامل در این نهاد بین‌المللی را محکوم کرد.

فشار افکار عمومی بر اردوغان

اردوغان، مدافع پرشور فلسطینی‌ها، در جنگ غزه از فلسطینی‌ها حمایت کرده است، اما به دلیل کم کاری، از سوی پایگاه خود مورد انتقاد قرار گرفته است. آن‌ها نارضایتی خود را در انتخابات محلی 31 مارس در پای صندوق‌های رای اعلام کردند و تعداد قابل توجهی به یک حزب اسلامگرای کوچکتر، حزب رفاه جدید، که کارزار انتخاباتی آن بر اساس یک پلاتفرم ستیزه جویانه طرفدار غزه بود، رای دادند. این حزب در انتخابات بیش از دو برابر آرا خود را افزایش داد و چندین شهرداری کلیدی را از حزب عدالت و توسعه اردوغان ربود.

رجب طیب اردوغان ترکیه فلسطین

آنکارا از آن زمان به طور پیوسته موضع خود را تشدید کرده و صادرات 54 کالا به اسرائیل را محدود کرده است. با این حال، جریان نفت از آذربایجان به اسرائیل از طریق خط لوله‌ای که به بندر جیهان در جنوب دریای مدیترانه می‌رسد را محدود نکرده است. تصور می‌شود حدود 60 درصد از واردات نفت اسرائیل از آذربایجان و قزاقستان انجام می‌شود. و در حالی که ترکیه سفیر خود را بلافاصله پس از شعله ور شدن جنگ در 7 اکتبر از تل آویو خارج کرد، هیچ نشانه‌ای از توقف روابط دیپلماتیک وجود ندارد.

در واقع، منابع آشنا با برنامه اردوغان اظهار داشتند که مسئله واقعی عدم شفافیت واشنگتن است که به برخی اطرافیان اردوغان اجازه می‌دهد که او را تحت فشار قرار دهند تا سفر را متوقف کند. تلویزیون اودا به مواضع ضد آمریکایی و طرفدار روسیه معروف است.

پیروز بزرگ

نامیک تان، سفیر سابق ترکیه در واشنگتن و اسرائیل و عضو پارلمان حزب جمهوری خواه خلق خلق که طرفدار حزب سکولار اپوزیسیون است، گفت که تعجب آور نخواهد بود اگر اردوغان بر سطحی از استقبال از سوی واشنگتن اصرار داشت که دولت بایدن مایل به ارائه آن نبود و رهبر ترکیه تصمیم گرفت فرصت‌طلبانه این دیدار را به تعویق بیندازد و در میان پایگاه خود و در خیابان‌های عربی «جایگاه خود را به عنوان ناجی فلسطین پس بگیرد»

اردوغان پوتین

وی افزود: واضح است که کاخ سفید مسائل را بسیار بد مدیریت کرده و موقعیت اردوغان را به درستی نخوانده است. این یک پیروزی بزرگ برای روسیه است.»

گونل تول، مدیر برنامه ترکیه در موسسه خاورمیانه، با این موضوع موافق است. او به المانیتور گفت: «اردوغان از این موضوع برای تقویت وجهه خود در داخل کشور استفاده خواهد کرد و پایگاه آرای خود را از حزب رفاه جدید پس می‌گیرد.»

یک دیپلمات غربی که با المانیتور صحبت می‌کرد، گفت: «اگر هدف نمایش حمایت از غزه باشد، چه فرصتی برای محکوم کردن سیاست آمریکا بهتر از ایستادن در مقابل دوربین‌ها در کنار بایدن در واشنگتن؟»

اما به گفته تان، در حال حاضر «پوتین به احتمال زیاد دست‌های خود را از خوشحالی به هم می‌مالد.» اینکه لغو این سفر چه تفاوتی برای مردم غزه ایجاد خواهد کرد کمتر روشن است.