به گزارش اکوایران، یکی از کسانی که این هفته در اروپا با اتهام جاسوسی دستگیر شدند یک بریتانیایی جوان بود که به خاطر دیدگاه‌های جنگ طلبانه‌اش در مورد چین شناخته می‌شود و به عنوان دستیار یکی از اعضای برجسته پارلمان بریتانیا کار می‌کرد. یکی دیگر، یک شهروند آلمانی با تبار چینی، دستیار یکی از اعضای پارلمان اروپا به نمایندگی از راست افراطی آلمان بود.

در حالی که از کشورهای مختلف و پس‌زمینه‌ها و دیدگاه‌های به ظاهر متفاوت بودند، هر دوی این افراد در این هفته با اتهام جاسوسی برای چین مواجه شدند.د در مجموع، شش نفر در سه پرونده جداگانه این هفته در اروپا به جاسوسی برای چین متهم شدند: دو نفر در بریتانیا و چهار نفر در آلمان.

در 26 آوریل، در حالی که دو بریتانیایی در دادگاه اولیه در لندن حضور داشتند، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، در آخرین تلاش دو رقیب برای باز نگه داشتن ارتباطات، با وجود تشدید اختلافات بر سر تجارت ملی، امنیت و اصطکاک ژئوپلیتیکی با رئیس جمهور چین، شی جین پینگ از پکن دیدار کرد.

پرونده‌های جاسوسی در بریتانیا و آلمان، اولین مورد در نوع خود در دو کشوری هستند که زمانی روابط گرمی با پکن داشتند.

اندکی پس از آنکه مقامات بریتانیایی و آلمانی اعلام کردند که شش شهروند آنها به جاسوسی متهم شده‌اند، مقامات هلندی و لهستانی در 24 آوریل به دفاتر یک تامین کننده تجهیزات امنیتی چینی به عنوان بخشی از سرکوب اتحادیه اروپا در مورد آنچه که آن را شیوه‌ه‌های معاملاتی ناعادلانه می‌داند، یورش بردند. این اولین باری بود که بازوی اجرایی بلوک، کمیسیون اروپا، از قانون جدید ضد یارانه‌های خارجی برای دستور حمله به یک شرکت چینی استفاده می‌کرد.

در اوایل آوریل، سوئد یک روزنامه نگار چینی را که به مدت دو دهه در این کشور ساکن بود، اخراج کرد و گفت که این خبرنگار تهدیدی برای امنیت ملی است.

«صبر از دست رفته»

دکتر ایوانا کاراسکوا، محقق چک در انجمن امور بین‌الملل، یک گروه تحقیقاتی مستقل در پراگ، که تا ماه گذشته به عنوان مشاور به کمیسیون اروپا در مورد چین خدمت می‌کرد، گفت پس از سال‌ها تنش‌های منظم بر سر تجارت و به دنبال آشتی، اروپا «شکیبایی خود را با چین از دست داده است.»

او افزود که چین هنوز در اتحادیه اروپا دوستان ثابتی دارد، به ویژه مجارستان. اما دکتر کاراسکووا گفت، اروپا از موضع «انکار کامل» در برخی زمینه‌ها در مورد خطر ناشی از عملیات‌های جاسوسی و نفوذ چین فاصله گرفته است تا «دیدگاهی کمتر ساده‌لوحانه داشته باشد و می‌خواهد از منافع اروپا در مقابل چین دفاع کند.»

اما، به گفته کارشناسان چینی، این اتهامات در این هفته بیش از آن که نشان دهنده آن باشد که پکن جاسوسی را تشدید کرده، نشان می‌دهد که کشورهای اروپایی واکنش خود را تشدید کرده‌اند.

آقای مارتین تورلی، کارشناس بریتانیایی چین و نویسنده کتاب All That Glistens، کتابی که به زودی منتشر خواهد شد، گفت: «کشورها مجبور شده‌اند واقع‌بین شوند.»

دیوید کامرون که اکنون وزیر خارجه بریتانیا است، در ماه‌های اخیر به یکی از منتقدان سرسخت چین تبدیل شده است. او در جریان دیداری که در دسامبر از واشنگتن داشت، گفت بسیاری از حقایق تغییر کرد و چین به «چالشی تعیین‌کننده» تبدیل شده است.

تغییر دیدگاه او منعکس‌کننده تغییر گسترده‌تری در بسیاری از اروپا در نگرش به یک ابرقدرت در حال ظهور است که برای مدت طولانی روی کشورهای اروپایی، به ویژه آلمان، حساب می‌کرد تا در برابر آنچه که به عنوان «جنجال ضد چینی» تحت تاثیر واشنگتن آن را محکوم می‌کرد، مقابله کند.

سرویس امنیتی آلمان از سال 2022 به طور علنی در مورد خطر اعتماد به چین هشدار داده است، زمانی که اندکی پس از حمله روسیه به اوکراین، رئیس سازمان اطلاعات داخلی آن، توماس هالدن وانگ، به پارلمان گفت: «روسیه طوفان است. چین تغییر اقلیم است.»

هشدار غیر معمول

این آژانس که با مخفف آلمانی خود BfV شناخته می‌شود، تابستان گذشته در یک هشدار عمومی غیرمعمول گفت: «در سال‌های اخیر، رهبری دولتی و حزبی چین به طور قابل توجهی تلاش‌های خود را برای به دست آوردن اطلاعات سیاسی با کیفیت بالا و تأثیرگذاری بر فرآیندهای تصمیم گیری در خارج از کشور افزایش داده است.»

با این حال، رهبری سیاسی آلمان تا این هفته مبهم‌تر رفتار کرده است. صدراعظم اولاف شولز اخیراً برای گفتگو در مورد تجارت و دسترسی به بازار، از چین، بزرگترین شریک تجاری آلمان بازدید کرد.

اما وزیر کشور آلمان این هفته یک ارزیابی صریح از فعالیت‌های چین ارائه کرد. نانسی فایزر گفت: «ما از خطر قابل توجهی که جاسوسی چین برای تجارت، صنعت و علم ایجاد می‌کند آگاه هستیم. ما به دقت بر این خطرات و تهدیدها تحت نظر داریم و هشدارهای واضحی صادر کرده و آگاهی را افزایش داده‌ایم تا اقدامات حفاظتی در همه جا افزایش یابد.»

وزارت خارجه چین با رد این اتهامات به عنوان یک «تهمت علیه چین» بی‌اساس، از آلمان خواست که «به تبلیغات مخرب پایان دهد» و «درام‌های سیاسی ضد چین را متوقف کند».

هنگامی که شی ماه آینده به اروپا سفر کند، از رفتن به آلمان و بریتانیا صرف نظر خواهد کرد و در عوض از مجارستان و صربستان، دو متحد سرسخت چین در قاره، و فرانسه دیدن خواهد کرد.

دکتر ثورلی گفت که موارد جاسوسی زنگ خطر را در مورد فعالیت‌های چین به صدا درآورده است، اما این تنها بخش کوچکی از تلاش‌های چین برای به دست آوردن نفوذ و اطلاعات است. او گفت که مهم‌تر از جاسوسی سنتی، استفاده چین از «شبکه پنهان» از افرادی است که مستقیماً برای وزارت امنیت دولتی کار نمی‌کنند، اما به دلایل تجاری و دیگر دلایل، در برابر فشارهای حزب کمونیست چین و شاخه‌های بی‌شمار آن آسیب‌پذیر هستند.

دو مردی که در لندن به جاسوسی برای چین متهم شدند - کریستوفر کش 29 ساله و کریستوفر بری 32 ساله - در مارس 2023 دستگیر شدند اما با قرار وثیقه آزاد شدند و تا زمانی که این هفته متهم شدند نامی از آنها در ملاء عام ذکر نشد.

پلیس متروپولیتن لندن در بیانیه‌ای این هفته اعلام کرد که کش و بری به نقض قانون اسرار رسمی متهم شده‌اند و اطلاعاتی را ارائه کرده‌اند که «به طور مستقیم یا غیرمستقیم برای دشمن مفید هستند. کشور خارجی که اتهامات فوق به آن مربوط می‌شود، چین است.»