به گزارش اکوایران، قطر آماده است تا در صورت درخواست آمریکا، رهبران حماس را از دوحه اخراج کند.

به نوشته واشنگتن‌پست، ایالات متحده به قطر اعلام کرده اگر گروه حماس همچنان با طرح آتش‌بس در غزه مخالفت ورزد، باید این گروه را از دوحه اخراج کند؛ آتش‌بسی که دولت بایدن آن را برای کاهش آشوب‌های خاورمیانه حیاتی می‌داند.

یک مقام آمریکایی به واشنگتن‌پست گفت که آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا این پیام را در ماه آوریل به محمد بن عبدالرحمن آل ثانی، نخست‌وزیر قطر منتقل کرده است.

به گفته سه دیپلماتی که با این وضعیت آشنا هستند، مقامات قطری که از سال ۲۰۱۲ و به درخواست آمریکا میزبان رهبری سیاسی حماس هستند، ماه‌هاست که منتظر این درخواست بوده‌اند، اما این انتظارات در هفته‌های اخیر در بحبوحه افزایش ناامیدی از بن‌بست طولانی در توافق آتش‌بس، تشدید شده است.

یکی از دیپلمات‌ها گفت که مقامات قطری به مقامات حماس، از جمله اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی این گروه که در دوحه، پایتخت قطر زندگی می‌کند، توصیه کرده‌اند که در صورت نیاز به ترک قطر، یک برنامه پشتیبان برای محل سکونت خود تنظیم کنند.

به نظر می‌رسد مذاکرات آخر هفته به نقطه حساسی رسیده باشد، چرا که بیل برنز، رئیس سازمان سی‌آی‌ای در روز جمعه وارد قاهره شد و هیئتی از حماس نیز روز شنبه به آنجا رسیدند. دو طرف منتظر پاسخ حماس به آخرین طرح پیشنهادی تبادل اسرا هستند که توسط میانجی‌گران مصری، قطری و آمریکایی طراحی شده و اسرائیل نیز آن را تأیید کرده است.

Qatar-government-handout-3

ایالات متحده حماس را به رد پیشنهادهای قبلی متهم کرده و ادعا کرده تنها مانع برای معامله‌ای که منجر به آزادی ده‌ها نفر از اسرای اسرائیلی در ازای آتش‌بس فوری حداقل به مدت شش‌هفته‌ای می‌شود، حماس است.

منبع آگاه به این موضوع اشاره کرد که درخواست آمریکا از دوحه برای اخراج رهبری حماس می‌تواند در صورت رد آخرین پیشنهاد توسط این گروه صورت گیرد.

یک مقام اسرائیلی گفت که انتظار نمی‌رود حماس پیشنهاد اسرائیل را به طور کامل رد کند، بلکه با پیشنهادی اصلاح‌شده از سوی خود پاسخ خواهد داد. اما این منبع افزود با توجه به اینکه صبر ایالات متحده نسبت به حماس در حال تمام‌شدن است، هر پاسخی به جز پذیرش قطعی معامله روی میز، ممکن است برای اینکه آمریکا به طور رسمی از قطر بخواهد تا این گروه را اخراج کند، کافی باشد.

به گفته دو منبع مطلع، چند روز پس از حملات هفتم اکتبر حماس، تمیم بن حمد آل ثانی در جلسه‌ای با بلینکن پیشنهاد اخراج رهبران این گروه از دوحه را داد. این پیشنهاد تا حدودی به صورت غیرمستقیم در سخنان ابتدایی امیر در جلسه غیرعلنی ۱۳ اکتبر در دوحه با بلینکن مطرح شد. به گفته این دو منبع، ثانی با ابراز وحشت خود از حمله حماس آغاز کرد و سپس، پرسید که آیا به نظر می‌رسد زمان آن رسیده باشد که آمریکا از قطر بخواهد رهبران حماس را اخراج کند؟

این مقامات در ادامه گفتند که بلینکن در ابتدای سخنان خود پاسخی مستقیم به پیشنهاد امیر نداد، اما گفت که فکر می‌کند بهتر است قطر از ارتباطات خود با حماس، از طریق دفتر این گروه در دوحه که به دستور واشنگتن در سال ۲۰۱۲ تأسیس شده بود، برای میانجیگری بین طرف‌های درگیر در جنگ غزه به منظور تضمین توافق آزادی اسرا استفاده کند. آن‌ها افزودند که وزیر خارجه آمریکا همچنین تأکید کرد که پس از پایان درگیری، دیگر «وضعیت عادی» برای حماس در قطر وجود نخواهد داشت.

حتی اگر رهبران حماس از قطر اخراج شوند، مشخص نیست که چه تأثیری خواهد داشت، زیرا یک مقام رسمی قطری فاش کرد که از هفتم اکتبر، رهبران حماس که در دوحه مستقر هستند، بیشتر وقت خود را در ترکیه، جایی که خانواده‌هایشان زندگی می‌کنند، گذرانده‌اند.

ترکیه نیز به دلیل میزبانی از مقامات حماس مورد انتقاد قرار گرفته است. اما در حالی که گفته می‌شود مقامات آنکارا به طور دوره‌ای به برخی از اعضای حماس دستور داده کشور را ترک کنند، رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهور ترکیه که این هفته تمام روابط تجاری با اسرائیل را قطع کرد، بارها حمایتش از حماس را نشان داده است. در همین حال، دولت مصر نیز میزبانی قاهره از پایگاه احتمالی این گروه را رد کرده است.

Qatar-government-handout-1

ماه گذشته، قطر در حالی که تلاش‌های میانجی‌گری‌اش در جنگ غزه ادامه دارد، اعلام کرد که هیچ برنامه‌ای برای پایان‌دادن به حضور دفتر حماس در دوحه ندارد. ماجد الانصاری، سخنگوی وزارت خارجه قطر در کنفرانسی مطبوعاتی گفت: «تا زمانی که حضور آن‌ها در دوحه برای میانجی‌گری مفید و مثبت باشد، آن‌ها در اینجا می‌مانند».

الانصاری افزود که قطر همچنان به میانجی‌گری متعهد بوده، اما با گله‌مندی از حملات سیاسی مقامات اسرائیلی و آمریکایی به تلاش‌هایش، در حال ارزیابی مجدد نقش خود است. دوحه انتقادات مکرر اسرائیل، از جمله توسط بنیامین نتانیاهو از میانجی‌گری خود را رد کرده است.

این اظهارات پس از آن صورت گرفت که گزارش شد رهبران سیاسی حماس به دنبال انتقال پایگاه عملیات خود از قطر هستند؛ زیرا این کشور عربی با فشار فزاینده‌ای در مورد نفوذ خود بر این گروه در مذاکرات غیرمستقیم آزادی اسرا و آتش‌بس مواجه شده است.

وال‌استریت ژورنال به نقل از مقامات عرب نوشت که حماس اخیراً با دو کشور منطقه‌ای در مورد زندگی رهبرانش در آنجا تماس گرفته که یکی از آن‌ها عمان است. این نشریه خاطرنشان کرد که اگر رهبران حماس دوحه را ترک کنند، ممکن است مذاکرات دشوارتر شود.

قطر از سال ۲۰۱۲ میزبان رهبران دفتر سیاسی حماس، از جمله اسماعیل هنیه، بوده است.