به گزارش اکوایران، سخنگوی وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه گفت رزمایش نظامی چهار ماهه ناتو در نزدیکی مرزهای روسیه، موسوم به «مدافع پایدار»، اثباتی بر این است که ائتلاف برای درگیری احتمالی با روسیه آماده می‌شود.

ماریا زاخارووا این هفته اتهامات غرب مبنی بر دست داشتن روسیه در حملات هیبریدی به کشورهای عضو ناتو را رد کرد و گفت که هدف این «اطلاعات نادرست» گمراه کننده، منحرف کردن مردم از فعالیت‌های ائتلاف است.

به نوشته رویترز، او در بیانیه‌ای گفت، این ناتو بود که با حمایت از اوکراین با تسلیحات، اطلاعات و پول، علیه روسیه جنگ ترکیبی به راه انداخت.

وی گفت: «در حال حاضر بزرگترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد، "مدافع ثابت قدم" در نزدیکی مرزهای روسیه در حال انجام است. آن‌ها در حال تمرین برای اقدام علیه روسیه با استفاده از همه ابزارها از جمله سلاح‌های ترکیبی و متعارف هستند.»

زاخارووا افزود: «ما باید بپذیریم که ناتو به طور جدی در حال آماده شدن برای یک درگیری احتمالی با ما است.»

روابط روسیه و غرب پس از آغاز درگیری نظامی روسیه در اوکراین در سال 2022، در خصمانه‌ترین وضعیت خود در دهه‌های اخیر بوده است.

ناتو با اعلام آغاز این رزمایش گسترده در ماه ژانویه گفت که 90،000 سرباز در این رزمایش شرکت خواهند کرد و تمرین خواهند کرد که چگونه نیروهای آمریکایی می‌توانند در صورت شعله ور شدن درگیری، متحدان اروپایی را در کشورهای هم مرز با روسیه و در جناح شرقی ائتلاف تقویت کنند. این رزمایش که بزرگترین رزمایش ناتو از زمان جنگ سرد است، قرار است تا ماه می ادامه داشته باشد.

روسیه در آن زمان اعلام کرد که این مانورها نشانه «بازگشت غیرقابل انکار» ائتلاف به رویه‌های جنگ سرد است.