به گزارش اکوایران، ارتش اسرائیل روز دوشنبه به ده‌ها هزار نفر در جنوب شهر رفح در نوار غزه، در امتداد مرز با مصر، دستور داد تا تخلیه از این منطقه را آغاز کنند. خبری که نشان می‌دهد حمله زمینی به رفح که مدت‌ها وعده آن را می‌دادند ممکن است قریب الوقوع باشد.

این خبر آخرین تلاش‌های میانجی‌های بین‌المللی، از جمله مدیر سیا، برای میانجی‌گری برای آتش‌بس را پیچیده کرده است. گروه حماس و قطر، یک میانجی کلیدی، هشدار داده‌اند که حمله به رفح می‌تواند مذاکرات را از مسیر خود خارج کند. ایالات متحده بارها از اسرائیل خواسته است که به رفح حمله نکند.

به گزارش آسوشیتدپرس، اسرائیل رفح را آخرین پایگاه مهم حماس پس از هفت ماه جنگ توصیف کرده و رهبران آن بارها گفته‌اند که برای شکست دادن این گروه باید تهاجم زمینی انجام دهند.

سرهنگ دوم نداو شوشانی، سخنگوی ارتش، گفت که به حدود 100000 نفر دستور داده شده است که به منطقه بشردوستانه اعلام شده اسرائیل به نام مواسی نزدیک شوند. او گفت که اسرائیل در حال آماده سازی یک «عملیات با دامنه محدود» است و نمی‌گوید که آیا این آغاز تهاجم گسترده‌تر به شهر است یا خیر.

یوآو گالانت، وزیر دفاع، شب گذشته به لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده گفت که اسرائیل چاره‌ای جز انجام عملیات در رفح ندارد. حماس روز یکشنبه یک حمله موشکی مرگبار از منطقه رفح انجام داد که در آن سه سرباز اسرائیلی کشته شدند.

شوشانی گفت که اسرائیل نقشه منطقه تخلیه را منتشر کرده است و دستورات از طریق اعلامیه‌های هوایی، پیام‌ها و پخش رادیویی صادر می‌شود. او گفت که اسرائیل کمک‌های بشردوستانه از جمله بیمارستان‌های صحرایی، چادرها، غذا و آب را به مواسی گسترش داده است.

ارتش اسرائیل در پلتفرم اجتماعی ایکس اعلام کرد که با «شدت عمل» علیه شبه‌نظامیان وارد عمل خواهد شد و از مردم خواست برای امنیت خود فوراً شهر را تخلیه کنند.

طرح اسرائیل برای حمله به رفح به دلیل احتمال آسیب رساندن به بیش از یک میلیون غیرنظامی فلسطینی که در آنجا پناه گرفته‌اند، نگرانی‌های جهانی را برانگیخته است.

حدود 1.4 میلیون فلسطینی - بیش از نیمی از جمعیت غزه - در شهر رفح و اطراف آن هستند. بسیاری از آنها برای فرار از حمله اسرائیل، خانه‌های خود را در نقاط دیگری از غزه ترک کردند و اکنون با یک شرایط سخت دیگر یا خطر یک حمله جدید روبرو هستند. آن‌ها در کمپ‌های خیمه‌ای پرجمعیت، سرپناه‌های مملو از جمعیت سازمان ملل یا آپارتمان‌های شلوغ زندگی می‌کنند، برای غذا به کمک‌های بین‌المللی وابسته هستند و سیستم‌های بهداشتی و زیرساخت‌های تأسیسات پزشکی فلج شده است.