به گزارش اکوایران، در حالی که ولادیمیر پوتین در کمپین خونین خود برای فتح اوکراین اصرار می‌ورزد، رهبر روسیه تحولی به همان اندازه مهم را در داخل رهبری می‌کند -کشورش را به یک جامعه واپسگرا و نظامی شده مهندسی می‌کند که غرب را دشمن جانی خود می‌بیند.

تحلیف پوتین در روز سه‌شنبه برای پنجمین دوره ریاست‌جمهوری نه تنها نشان‌دهنده تسلط 25 ساله او بر قدرت است، بلکه نشان‌دهنده گذار روسیه به سمت چیزی است که مفسران طرفدار کرملین آن را «قدرت انقلابی» می‌نامند، که نظم جهانی را بر هم می‌زند و قوانین خود را وضع می‌کند و خواستار احترام به خودکامگی توتالیتر، به عنوان جایگزینی مشروع برای دموکراسی، در جهانی است که توسط قدرت‌های بزرگ به حوزه‌های نفوذ تقسیم شده‌اند.

دیمیتری ترنین، تحلیلگر طرفدار کرملین، در مقاله‌ای استدلال کرد که شیفت ضدغربی روسیه «رادیکال‌تر و گسترده‌تر» از هر چیزی است که در زمان حمله پوتین به اوکراین پیش‌بینی می‌شد، اما همچنین «یک عنصر نسبتاً جزئی از تحول گسترده‌تری است که در اقتصاد، سیاست، جامعه، فرهنگ، ارزش‌ها و زندگی معنوی و فکری روسیه در جریان است..»

به نوشته واشنگتن پست، کرملین برای ایجاد این تحول در حال:

1- ایجاد یک جامعه فوق محافظه‌کار و پیوریتان بسیج شده علیه آزادی‌های لیبرال و به‌ویژه دشمن دگرباشان است که در آن سیاست‌های خانواده و رفاه اجتماعی ارزش‌های سنتی ارتدکس را تقویت می‌کنند.

2- تغییر شکل آموزش در همه سطوح برای تربیت نسل جدیدی از جوانان فوق میهن پرست است، با کتاب‌های درسی بازنویسی شده برای انعکاس تبلیغات کرملین، برنامه‌های درسی میهن‌پرستانه و از سپتامبر، دروس نظامی اجباری به نام «مبانی امنیت و حفاظت از میهن» که توسط سربازان تدریس می‌شود و شامل آموزش کار با اسلحه‌های تهاجمی کلاشینکف، نارنجک‌ها و پهپادها خواهد بود.

3- عقیم کردن زیست فرهنگی با ممنوع الکار کردن بازیگران، کارگردانان، نویسندگان و هنرمندان لیبرال یا ضد جنگ، و با دستورات ملی‌گرایانه جدید برای موزه‌ها و فیلمسازان.

4- بسیج کنشگری شورانگیز طرفدار جنگ با نماد Z، که در ابتدا روی تانک‌های روسی در حال حمله به اوکراین نقاشی شده بود، اما از آن زمان به ساختمان‌های دولتی، پوسترها، مدارس و تظاهرات سازمان یافته گسترش یافته است.

5- عقبگرد در زمینه حقوق زنان با موجی از تبلیغات در مورد نیاز به زایمان –از جوانی و به طور مرتب- و با محدود کردن سهولت دسترسی به سقط جنین، و متهم کردن فعالان فمینیست و روزنامه نگاران زن لیبرال به تروریسم، افراط گرایی، بدنام کردن ارتش و سایر جرایم.

6- بازنویسی تاریخ برای تجلیل از ژوزف استالین، دیکتاتور شوروی که میلیون‌ها نفر را به گولاگ‌ها فرستاد، به طوری که حداقل 95 مورد از 110 بنای یادبودی که در زمان پوتین در روسیه برپا شده است، متعلق به استالین است.

7-متهم کردن دانشمندان به خیانت؛ یکسان دانستن انتقاد از جنگ یا پوتین با تروریسم یا افراط‌گرایی؛ و ایجاد نخبگان نظامی شده جدیدی که مایل به دست گرفتن سلاح، ترسیم مجدد مرزهای بین المللی و نقض هنجارهای جهانی به دستور حاکم قدرتمند روسیه هستند.

imrs.php (1)

خوراک توپ آینده

آندری کولسنیکوف، کارشناس ارشد مرکز اوراسیا کارنگی روسیه، گفت: «آنها در تلاشند تا پوتینیسم تئوریزه شده را به عنوان مبنایی برای تبلیغات، ایدئولوژی، آموزش تاریخ توسعه دهند. آنها به یک نسل جدید مطیع نیاز دارند که از پوتین حمایت کنند، از ایده‌های او حمایت کنند و از این نظامی‌سازی آگاهی حمایت کنند.»

کولسنیکوف که در مصاحبه‌ای در مسکو صحبت می‌کرد، افزود: «آن‌ها برای آینده به خوراک توپ نیاز دارند.»

پوتین درست قبل از صدور دستور حمله به اوکراین، فرمانی را منتشر کرد که خواستار اقدامات فوری برای حفاظت از «ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی روسیه» شد و از ایالات متحده به عنوان یک تهدید مستقیم نام برد.

در این فرمان آمده است: «هدف اصلی، قرار دادن دولت روسیه در صحنه بین‌المللی به عنوان حافظ و مدافع ارزش‌های معنوی و اخلاقی سنتی جهانی است.»

توصیف پوتین از غرب «شیطانی» و جنگ «مقدس» به طور فزاینده‌ای توسط مقامات و کلیسای ارتدکس روسیه تکرار می‌شود.

در حالی که او روابط جهانی کشورش را شکسته و ملت خود را برای جنگی همیشگی با غرب تربیت می‌کند، پلیس ضد شورش در روسیه به کلوپ‌های شبانه و مهمانی‌های خصوصی یورش می‌برد، مهمانان را کتک می‌زند و صاحبان بارهای دگرباشان را بازداشت می‌کند. مخالفانی که در زمان شوروی زندانی بودند بار دیگر در پشت میله‌های زندان به سر می‌برند - این بار برای محکوم کردن جنگ.

کرملین از این سرکوب به عنوان پاسخ به تقاضای مردم دفاع کرده است.

پوتین از زنان روسی می‌خواهد که هشت فرزند یا بیشتر داشته باشند، در حالی که بخش‌هایی از جمعیت اوکراین را به زور تصرف می‌کند. به گفته وزارت کشور روسیه، روسیه از سال 2019 بیش از 3 میلیون گذرنامه در شرق اوکراین صادر کرده است.

در اوکراین اشغالی، کار، رانندگی، یا دریافت مراقبت‌های بهداشتی، کمک‌های بشردوستانه، مزایا یا سایر خدمات بدون داشتن پاسپورت روسی عملاً غیرممکن است. این یک نقض بالقوه کنوانسیون ژنو است که می‌گوید: «اجبار کردن ساکنان سرزمین‌های اشغالی برای سوگند وفاداری به قدرت متخاصم ممنوع است.»

در کریمه، روسیه پس از تهاجم و الحاق غیرقانونی این شبه جزیره در سال 2014، بیش از 1.5 میلیون گذرنامه صادر کرده است.

یکی از نخبگان مسکو با اشاره به انقلاب سال 1917، زمانی که بلشویک‌های ولادیمیر لنین قدرت را به دست گرفتند، گفت: تلاش پوتین برای شکل دادن به یک هویت ملی جدید، از نظر جاه‌طلبی و مقیاس، «به اندازه انقلاب اکتبر روسیه عمیق است. او همه ارزش‌ها را زیر و رو می‌کند. او تمام روابط قبلی را قطع می‌کند.»

میخائیل زیگار، روزنامه‌نگار و نویسنده روسی که اکنون در نیویورک زندگی می‌کند، می‌گوید: «آنها تلاش می‌کنند شکل جدیدی از ایدئولوژی را برای توده‌ها ایجاد کنند. پوتینیسم دارای ویژگی‌های فاشیسم است. او از جنگ و نفرت به عنوان ابزاری برای شستشوی مغزی مردم روسیه استفاده می‌کند. این همان چیزی است که در مورد فاشیسم می‌دانیم.»

پس از این مصاحبه واشنگتن‌پست با زیگار، حکم بازداشت او به اتهام انتشار «اخبار جعلی» صادر شد.

russiaworld-subhed1-xlarge

خاستگاه پوتینیسم

این ماموریت پوتین جدید نیست، اما رویارویی روسیه با غرب بر سر اوکراین به او این امکان را داده است که برنامه خود را شتاب بخشد. رهبر روسیه، که پست خود را در 31 دسامبر 1999 به ارث برد، بلافاصله شروع به سرکوب نهادهای دموکراتیک کرد و تنها چند هفته پس از پیروزی در اولین انتخابات خود در مارس 2000، دستور حمله به ان‌تی‌وی، اصلی‌ترین شبکه تلویزیون مستقل روسیه را داد.

پوتین در طول دو دهه اول حکومت خود، از رشد قیمت نفت و گاز بهره برد، اما هرگز ایدئولوژی بسیج کننده‌ای نداشت تا شهروندان را متقاعد کند که مسیر او بهتر از آزادی‌های دموکراتیک و ثروت اقتصادی بیشتر غرب است. هدف مهندسی مجدد روسیه، ایجاد آن فلسفه متحد کننده است. نماد آن - حرف Z - اکنون ساختمان‌های عمومی و بنرها را زینت می‌دهد.

پوتین در یک سخنرانی در ماه فوریه، پروژه خود برای زنان برای داشتن فرزندان بیشتر و ایجاد نخبگان جدیدی از کارگران و سربازان را توصیف کرد.

او گفت: «ما می‌توانیم ببینیم در برخی از کشورهایی که معیارهای اخلاقی و خانواده عمداً نابود می‌شوند و کل ملت‌ها به سمت انقراض و انحطاط سوق داده می‌شوند، چه اتفاقی می‌افتد. ما زندگی را انتخاب کرده‌ایم. روسیه سنگر ارزش‌های سنتی بوده و هست که تمدن بشری بر آن استوار است.»

پوتین با اعلام «عصر قهرمانان» جدید، گفت که نخبگان الیگارشی قدیمی «بی‌اعتبار شده‌اند».

او گفت: «کسانی که هیچ کاری برای جامعه انجام نداده‌اند و خود را طبقه‌ای دارای حقوق و امتیازات ویژه می‌دانند - به‌ویژه کسانی که از انواع فرآیندهای اقتصادی در دهه 1990 برای بستن بار خود استفاده کردند - قطعاً نخبگان روسیه نیستند. کسانی که به روسیه خدمت می‌کنند، کارگران سخت کوش و ارتش، افراد قابل اعتماد و مسئولی که وفاداری خود را ثابت کرده اند، نخبگان واقعی هستند.»

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، در پاسخ کتبی به سوالات واشنگتن‌پست، گفت که هدف این است که «مردم را تشویق کنیم تا هر چه بیشتر بچه به دنیا بیاورند تا جمعیت روسیه افزایش یابد. و در این زمینه، اشاعه ارزش‌های سنتی برای ما اهمیت فوق‌العاده‌ای دارد و در این زمینه، ما هیچ وجه اشتراکی با این لیبرالیسم افراطی و کنار گذاشتن ارزش‌های سنتی انسانی و مذهبی که اکنون در کشورهای اروپایی شاهد آن هستیم، نداریم. این با درک ما از آنچه درست است مطابقت ندارد.»

روسیه‌ی بازسازی شده

ادامه دارد...