به گزارش اکوایران، دولت بایدن با هدف ارسال پیامی سیاسی به اسرائیل، ارسال محموله‌های دو نوع بمب دقیق ساخت بوئینگ را معلق کرده است.

به گفته شش منبع، ایالات متحده فروش بمب‌های JDAM بوئینگ - هم مهمات و هم کیت‌هایی که آن‌ها را به سلاح‌های هوشمند تبدیل می‌کند- و بمب‌های با قطر کوچک را تائید نکرده است.

یک مقام دولت آمریکا به پولیتیکو گفت، در حالی که دولت بایدن به طور رسمی این فروش را لغو نکرده است، اما از طریق انفعال -متوقف کردن تأییدیه‌ها و سایر جنبه‌های فرآیند انتقال تسلیحات- به اسرائیل پیام ارسال کرده است.

به نظر می‌رسد از زمان حمله 7 اکتبر، این اولین باری است که دولت ایالات متحده فروش احتمالی تسلیحات به اسرائیل را به تعویق می‌اندازد. با تشدید تلفات غیرنظامیان و پس از آن که اسرائیل به کاروان‌های کمک‌های بشردوستانه در غزه حمله کرد، جو بایدن از سوی برخی از اعضای حزب خود تحت فشار قرار گرفته است تا برای کمک به اسرائیل شرایطی را تعیین کند.

یکی از دستیاران ارشد کنگره گفت: «زمانی که خبر توقف محموله از بالا رسید، مهمات برای ارسال به اسرائیل آماده بودند.»

این خبر پس از 48 ساعت تحولات سرگیجه‌آور در مناقشه اسرائیل و حماس منتشر شد. در پاسخ به حمله موشکی حماس در آخر هفته که منجر به کشته شدن سربازان اسرائیلی شد، اسرائیل روز دوشنبه به 100،000 غیرنظامی در رفح دستور داد بخشی از شهر را تخلیه کرده و به سمت منطقه امن در ساحل حرکت کنند. در ساعات بعد، حماس به طور غافلگیرکننده‌ای اعلام کرد که با توافق آتش‌بس پیشنهادی مصر و قطر موافقت کرده است، توافقی که با نسخه قبلی که قبلاً توسط اسرائیلی‌ها تأیید شده بود متفاوت بود.

اندکی پس از آن، ارتش اسرائیل از آغاز عملیات جدید و هدفمند علیه شبه نظامیان در شهر جنوبی غزه خبر دادند که به گفته آنها آخرین پایگاه حماس است. بایدن و نتانیاهو روز دوشنبه یک تماس 30 دقیقه‌ای داشتند که نشان دهنده احساس اضطرار در واشنگتن بود.

untitled

اما اقدام به ایجاد تأخیر در ارسال تسلیحات نشان می‌دهد که ایالات متحده راهی جدید برای تحت فشار قرار دادن بی‌سروصدای اسرائیل پیدا کرده است، بدون اینکه به شکل دراماتیک و علنی کمک‌های نظامی به اسرائیل را متوقف کند. به نظر می‌رسد دولت بایدن به اندازه کافی از رفتار اسرائیل با غیرنظامیان فلسطینی در غزه ناامید شده است که در حال حاضر مایل است راه ظریف‌تری را در پیش بگیرد، و امیدوار باشد برای وادار کردن کابینه اسرائیل به تغییر مسیر در مورد مسائلی مانند تهاجم کامل به شهر رفح کافی باشد.

دولت بایدن موظف است تا روز چهارشنبه به کنگره اطلاع دهد که آیا اسرائیل قوانین بین‌المللی را نقض کرده یا کمک‌های بشردوستانه به غزه را مسدود کرده است، که می‌تواند منجر به درخواست‌های بیشتری برای توقف ارسال تسلیحات آمریکا به اسرائیل شود. در ماه فوریه، دولت بایدن یادداشتی صادر کرد که در آن تصریح کرد که دریافت‌کنندگان کمک‌های نظامی ایالات متحده باید اطمینان حاصل کنند که از قوانین ایالات متحده پیروی می‌کنند و وزارت خارجه باید این تضمین‌ها را ارزیابی کند.

قانونگذارانی که دولت بایدن را تحت فشار قرار داده اند تا از تسلیحات تهاجمی برای اسرائیل خودداری کند، در پی حمله اسرائیل به رفح، این درخواست ها را افزایش داده اند. سناتور دموکرات، کریس ون هولن گفت بایدن باید هشدارهای مکرر خود مبنی بر اینکه اسرائیل نباید به شهر حمله کند را عملی کند.

ون هولن در بیانیه‌ای گفت: «من همچنان از دولت می‌خواهم که تحویل سلاح‌های تهاجمی با بودجه مالیات دهندگان ایالات متحده را تا زمانی که درخواست‌های رئیس‌جمهور در مورد رفتار دولت نتانیاهو در این جنگ برآورده نشود، متوقف کند.»