به گزارش اکوایران، ایالات متحده بر این باور است که با از سرگیری مذاکرات در قاهره در روز چهارشنبه، می‌توان اختلافات باقی مانده بین اسرائیل و حماس را بر سر آخرین پیشنهاد آتش‌بس این گروه فلسطینی برطرف کرد.

نیروهای اسرائیلی روز سه شنبه گذرگاه اصلی مرزی بین غزه و مصر در رفح، شهر جنوبی غزه را که بیش از یک میلیون آواره فلسطینی در آن پناه گرفته‌اند، تصرف کردند. اتفاقی که یک مسیر حیاتی برای ارسال کمک‌ها به منطقه کوچکی را که صدها هزار نفر در آن بی‌خانمان و گرسنه هستند، قطع کرد.

به گزارش رویترز، دو منبع مصری گفتند که در قاهره، هر پنج هیأت شرکت کننده در مذاکرات آتش بس روز سه‌شنبه - حماس، اسرائیل، ایالات متحده، مصر و قطر - به ازسرگیری مذاکرات واکنش مثبت نشان دادند و انتظار می‌رود که دیدارها صبح چهارشنبه ادامه یابد.

به گفته یک منبع آگاه، بیل برنز، رئیس سیا، قرار است روز چهارشنبه از قاهره به اسرائیل سفر کند تا با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل و مقامات اسرائیلی دیدار کند.

اسرائیل روز دوشنبه اعلام کرد که پیشنهاد سه مرحله‌ای مورد تایید حماس غیرقابل قبول است زیرا شرایط فرو کاسته شده است.

در همین حال جان کربی، سخنگوی کاخ سفید گفت که حماس یک پیشنهاد اصلاح شده ارائه کرده است و متن جدید نشان می‌دهد که شکاف‌های باقی‌مانده را می‌توان «کاملاً برطرف کرد.»

از زمان تنها توقف درگیری تاکنون، یعنی آتش‌بس یک هفته‌ای در نوامبر، مذاکرات به دلیل امتناع حماس از توافقی بدون وعده پایان دائمی درگیری و اصرار اسرائیل مبنی بر توقف کوتاه مدت به بن‌بست خورده است.

تصاویر ارتش اسرائیل در روز سه‌شنبه نشان می‌دهد که تانک‌ها از مجتمع گذرگاه رفح بین غزه و مصر عبور می‌کنند و پرچم اسرائیل در سمت غزه برافراشته شده است. اسرائیل می‌گوید رفح آخرین پایگاه نیروهای حماس است.

رفح1

اسامه حمدان، از مقامات حماس، روز سه شنبه در گفت‌ وگو با خبرنگاران در بیروت هشدار داد که اگر تجاوزات نظامی اسرائیل در رفح ادامه یابد، هیچ توافق آتش‌بسی وجود نخواهد داشت.

ارتش اسرائیل به غیرنظامیان، که بسیاری از آنها قبلاً از مناطق دیگر غزه آواره شده بودند، گفته که به «منطقه بشردوستانه» در 20 کیلومتری شهر بروند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از اسرائیل و حماس خواست تا از هیچ تلاشی برای توافق آتش‌بس دریغ نکنند. گوترش گفت: «اشتباه نکنید، حمله تمام عیار به رفح یک فاجعه انسانی خواهد بود.»

در ژنو، ینس لرکه، سخنگوی دفتر کمک‌های بشردوستانه سازمان ملل متحد گفت که «وحشت و ناامیدی» مردم رفح را فرا گرفته است.

گلوله باران شدید در رفح

ساکنان رفح شامگاه سه شنبه از گلوله باران شدید تانک‌ها در برخی مناطق شرق خبر دادند. به گفته پزشکان، ساختمان شهرداری رفح پس از گلوله باران اسرائیل آتش گرفت و یک فلسطینی کشته و تعدادی زخمی شدند. آنها گفتند که در حمله اسرائیل دو فلسطینی سوار بر موتورسیکلت نیز کشته شدند.

مقامات بهداشتی گفتند ابویوسف النجار، بیمارستان اصلی رفح، روز سه‌شنبه پس از بمباران شدید در اطراف که منجر به فرار کادر پزشکی و حدود 200 بیمار شد، بسته شد.

عماد جودت، 55 ساله، یکی از ساکنان شهر غزه که در رفح است، گفت: «آنها دیوانه شده‌اند. تانک‌ها گلوله شلیک می‌کنند و بمب‌های دودزا آسمان را پوشانده‌اند.»

سازمان ملل و دیگر آژانس‌های کمک‌رسان بین‌المللی گفتند که بسته شدن دو گذرگاه به سمت جنوب غزه - رفح و کرم شالوم که تحت کنترل اسرائیل است - عملاً دسترسی این منطقه را از کمک‌های خارجی قطع کرده است.

خانواده‌ها در کمپ‌های چادری و سرپناه‌های موقت جمع شده‌اند و از کمبود غذا، آب، دارو و سایر اقلام ضروری رنج می‌برند.

منابع هلال احمر در مصر گفتند که ورود محموله‌ها به طور کامل متوقف شده است. فیلیپ لازارینی، رئیس آژانس امدادرسانی سازمان ملل متحد، آنروا، در ایکس نوشت: «این گذرگاه‌ها یک راه نجات هستند. آنها باید بدون هیچ تأخیری بازگشایی شوند.»

در همین حال کاخ سفید اعلام کرد به آن‌ها گفته شده است که گذرگاه کرم شالوم روز چهارشنبه بازگشایی خواهد شد و تحویل سوخت از طریق رفح نیز از سر گرفته خواهد شد.

به گفته مقامات حماس و یک مقام رسمی در جریان مذاکرات، پیشنهادی که حماس روز دوشنبه با آن موافقت کرد شامل مرحله اول با آتش‌بس شش هفته‌ای، ارسال کمک‌ها به غزه، بازگشت 33 اسیر اسرائیلی، زنده یا مرده، و آزادی 30 کودک و زن فلسطینی بازداشت شده به ازای هر اسیر اسرائیلی آزاد شده توسط اسرائیل است.

منتقدان جنگ غزه از جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا خواسته‌اند که اسرائیل را برای تغییر مسیر تحت فشار قرار دهد. به گفته چهار منبع در روز سه‌شنبه، ایالات متحده، نزدیک‌ترین متحد اسرائیل و تامین‌کننده اصلی تسلیحات، ارسال برخی از محموله‌های تسلیحاتی به اسرائیل را برای دو هفته به تعویق انداخته است.

کاخ سفید و پنتاگون از اظهار نظر در این باره خودداری کردند، اما این اولین تاخیر در ارسال سلاح از زمانی است که دولت بایدن حمایت کامل خود را از اسرائیل پس از حمله حماس در 7 اکتبر اعلام کرد.