به گزارش اکوایران، برخی از اسرائیلی‌ها از نتانیاهو می‌خواهند که پس از فشارهای آمریکا، از طرح‌های حمله به شهر رفح در جنوب غزه دست بردارد و می‌گویند آتش‌بس و آزادی اسرا باید در اولویت باشد.

آنها می‌گویند که پس از آن حماس با بستن مرز با مصر در جنوب منطقه محصور، خنثی می‌شود و آنچه که از این گروه باقی مانده از دریافت سلاح‌هایی که اسرائیل معتقد است از این طریق وارد غزه می‌شود، محروم خواهد شد. این کار می‌تواند به حفاظت از بیش از یک میلیون فلسطینی که در رفح پناه گرفته‌اند کمک کند.

به گزارش بلومبرگ، بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل مدت‌هاست که بر این باور است که تنها راه برای شکست حماس، اعزام نیرو به این شهر است. کابینه نتانیاهو و بسیاری از رهبران می‌گویند بین 5 تا 8 هزار نیروی حماس در تونل‌های زیر زمین در رفح پنهان شده‌اند.

نتانیاهو و مشاور نزدیکش، ران درمر، وزیر امور استراتژیک، بارها این موضوع را از جمله در رایزنیی با واشنگتن در این هفته، مطرح کرده‌اند.

اما در پی کشتن هفت امدادگر بین‌المللی توسط اسرائیل، افزایش نگرانی جهانی در مورد مرگ غیرنظامیان و گسترش بیماری و تهدید قحطی، برخی خواستار تغییر هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنجشنبه به نتانیاهو گفت که اگر اسرائیل تلاش بیشتری برای حفاظت و مراقبت از غیرنظامیان انجام ندهد، ایالات‌متحده در حمایت خود از جنگ شش ماهه تجدید نظر خواهد کرد.

سخنگوی نتانیاهو گفت: «ما آنچه را که متحدانمان توصیه می‌کنند در نظر می‌گیریم و آنچه را که به نفع اسرائیل است انجام خواهیم داد.»

ایالات متحده مهم‌ترین متحد اسرائیل است و مقدار زیادی از تسلیحات مورد نیاز این کشور را برای جنگ فراهم می‌کند، جنگی که با حمله حماس به جنوب اسرائیل در 7 اکتبر آغاز شد. تعداد کمی از اسرائیلی‌ها دوست دارند بدتر شدن روابط با واشنگتن را در نتیجه جنگ ببینند.

به گفته مقامات حماس، حمله اسرائیل تاکنون بیش از 32000 فلسطینی را کشته است.

آموس یادلین، مدیر سابق اطلاعات نظامی که به اعضای کابینه جنگ بنی گانتز و گادی آیزنکوت مشاوره می‌دهد، گفت که اگرچه شکست این چهار گردان در رفح برای اسرائیل مهم است، اما اولویت بزرگ‌تر بستن مرز بین شهر و مصر است.

او گفت: «چهار گردان را می‌توان محاصره کرد. اگر واقعاً بخواهید جنگ را پایان دهید و اسرا را بازگردانید، کارهای زیادی می‌توان انجام داد. دو هدف جنگ، تضعیف حماس تا حدی که نتواند کاری را که انجام داد، دوباره انجام دهد و بازگرداندن همه اسرا را می‌توان محقق کرد. و سپس می‌توانیم پیروزی را اعلام کنیم و بازسازی اسرائیل را آغاز کنیم.»

پایان دادن به مذاکرات

بایدن در تماس تلفنی 30 دقیقه‌ای خود در روز پنجشنبه به نتانیاهو گفت که نیاز به آتش‌بس فوری وجود دارد و از او خواست در مذاکرات طولانی‌مدت و غیرمستقیم با حماس، به توافق برسد.

انتظار می‌رود روسای اطلاعات آمریکا، مصر، قطر و اسرائیل هفته آینده بار دیگر در قاهره دیدار کنند تا مذاکرات در مورد توقف شش هفته‌ای درگیری‌ها و همچنین آزادی بسیاری از اسرا و ارسال کمک‌های بیشتر به غزه را پیش ببرند.

و در حالی که اسرائیل این هفته گذرگاه‌های مرزی جدیدی را برای ورود کمک‌ها به غزه باز کرده است، مسلط شدن به رفح بدون توجه به اینکه چقدر با دقت انجام می‌شود منجر به تلفات شدید غیرنظامیان خواهد شد.

موقعیت گانتس

گانتس، رهبر مخالفان، وزیر دفاع سابق و یکی از اعضای کابینه جنگ که در نظرسنجی‌ها بسیار جلوتر از نتانیاهو است، ممکن است در میان مقامات طرفدار عدم ورود به رفح باشد. او این هفته خواستار برگزاری انتخابات در سپتامبر امسال شد، پیشنهادی که به سرعت توسط نتانیاهو رد شد.

یوسی ورتر، تحلیلگر سیاسی کهنه کار روزنامه هاآرتص، روز جمعه نوشت که قابل توجه است که گانتس در هنگام فراخوان انتخابات به رفح اشاره نکرده است. او نوشت: «او از رفح صرف نظر کرد، اما به اهمیت اتحاد منطقه‌ای، توافق ابراهیم اشاره کرد که دقیقاً با موضع آمریکا مطابقت دارد.»

پیمان ابراهیم به برقراری روابط دیپلماتیک بین اسرائیل و برخی کشورهای عربی از جمله امارات متحده عربی با میانجی‌گری ایالات متحده اشاره دارد.

فشار تظاهرکنندگان

همراه با نگرانی‌های ایالات متحده، نتانیاهو با فشار تظاهرات 10000 نفری در اسرائیل در آخر هفته گذشته مواجه است. خانواده‌های اسرا به فعالان ضددولتی پیوستند و خواستار توافقی برای آزادی ربوده‌شدگان شدند.

بسیاری از اسرائیلی‌ها ایمان خود را به نتانیاهو از دست داده‌اند و نگران هستند که او جنگ را برای ماندن در قدرت طولانی‌تر ‌کند، زیرا تحقیقات و انتخاباتی در پی خواهد داشت که بعید به نظر می‌رسد از آن موفق بیرون بیاید.

در حقیقت، حتی اگر گانتس و دیگر میانه‌روها مانند آیزنکوت کابینه جنگ را ترک کنند، نتانیاهو یک ائتلاف حاکم محکم با شرکای راست افراطی دارد. آنها می‌خواهند حمله رفح اتفاق بیفتد و اگر نتانیاهو در مورد تغییر سیاست به واشنگتن گوش دهد، می‌توانند دولت را تهدید کنند.

اما این رابطه پیچیدگی‌های خاص خود را دارد. احزاب افراطی ارتدوکس از اینکه ممکن است نتانیاهو موافقت کند تعدادی از مردان جوان آن‌ها را که در حال حاضر از خدمت سربازی برای تحصیل در مدارس مذهبی موسوم به یشیوا معاف شده‌اند فرا بخوانند، عصبانی هستند. آن‌ها هم تهدید به ترک ائتلاف کرده‌اند.

اگر آزادی اسرا و آتش‌بس رخ دهد و هر یک از فشارهای مختلف منجر به شکست ائتلاف شود، ممکن است انتخابات زودهنگام برگزار شود.

فتح رفح همچنان محتمل‌تر از عدم آن است، اما گفتمان به رهبری ایالات‌متحده در حال تغییر است.