به گزارش اکوایران، دولت بایدن روز جمعه اعلام کرد توسعه شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری اشغالی با قوانین بین‌المللی مغایرت دارد.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا در جریان سفر به بوئنوس آیرس، در یک کنفرانس مطبوعاتی گفت که ایالات متحده از اعلام برنامه‌های اسرائیل برای ساخت مسکن جدید در کرانه باختری اشغالی ناامید شده است و گفت که این طرح‌ها برای دستیابی به یک صلح پایدار مضر است.

به گزارش رویترز، بلینکن گفت: «آنها همچنین با قوانین بین‌المللی ناسازگار هستند. دولت ما با گسترش شهرک سازی مخالفت جدی دارد و از نظر ما این مسئله تنها امنیت اسرائیل را تضعیف می‌کند.»

در نوامبر 2019، مایک پمپئو، وزیر امور خارجه دولت ترامپ، اعلام کرد که واشنگتن دیگر شهرک‌های اسرائیل در اراضی کرانه باختری را که در جنگ 1967 خاورمیانه تصرف کرده بود، «ناسازگار با قوانین بین‌المللی» تلقی نمی‌کند. این حرف به معنای معکوس کردن چهار دهه سیاست ایالات متحده بود.

ماه‌ها بعد در ژانویه 2020، دولت ترامپ طرح صلحی را برای مناقشه اسرائیل و فلسطین اعلام کرد که توسط اسرائیل پذیرفته شد و فلسطینی‌ها آن را رد کردند.

دولت جو بایدن، با گسترش بیشتر شهرک‌ها مخالفت کرده و گفته است که این اقدام بر صلح پایدار تاثیر منفی دارد، اما روز جمعه اولین بار بود که یک مقام آمریکایی گفت این رویه با قوانین بین‌المللی سازگار نیست.

دولت بایدن اخیرا تحریم‌هایی را علیه چهار مرد اسرائیلی که متهم به دست داشتن در خشونت‌ها در این شهرک‌ها هستند، وضع کرده است.

اکثر کشورها شهرک‌سازی را که در بسیاری از مناطق جوامع فلسطینی را از یکدیگر جدا می‌کند، نقض قوانین بین المللی می‌دانند.

فلسطینی‌ها و جامعه بین‌المللی، انتقال غیرنظامیان هر کشوری به سرزمین‌های اشغالی را بر اساس کنوانسیون چهارم ژنو 1949 و قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل غیرقانونی می‌دانند.