به گزارش اکوایران، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز، ۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳، مجلس با پیشنهاد بازگشت به اصل ماده واحده لایحه اصلاح ماده (۸۷) خدمات کشوری مخالفت کردند.

طبق ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری، ساعات کار کارمندان دولت 44 ساعت در هفته است و ترتیب و تنظیم ساعات کار ادارات با پیشنهاد سازمان و تصویب هیأت وزیران تعیین می‌گردد. تغییر ساعت کار کارمندان در موارد ضروری با رعایت سقف مذکور با دستگاه ذی‌ربط است.

از ۲۱۶ نماینده حاضر در صحن با ۷۶ رأی موافق، ۱۱۳ رأی مخالف و ۱۱ رأی ممتنع با این پیشنهاد مخالفت کردند.

جزئیات لایحه کاهش ساعت کار و تذکر عضو هیات رییسه مجلس

در بررسی جزئیات کلیات لایحه اصلاح ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درباره کاهش ساعات کاری ادارات و افزایش تعطیلات پایان هفته، دو پیشنهاد مطرح شد: یکی بازگشت به اصل لایحه دولت و دیگری استمرار روند موضوع ساعات کاری ادارات یعنی ۴۴ ساعت در هفته و تعیین تعطیلی آخر هفته بر عهده دولت بود.

دولت در لایحه خود پیشنهاد کرده بود که ساعت کاری به ۴۲ و نیم ساعت تغییر یابد و همچنین تعطیلات پایان هفته را ۲ روز تعیین کرده بود، اما روز مشخصی در لایحه نیامده بود.

مجلس شورای اسلامی هنوز مصوبه‌ای درخصوص کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلات پایان هفته نداشته است و این موضوع در جلسات بعدی مجلس تعیین تکلیف خواهد شد.

در گزارش کمیسیون اجتماعی پیشنهاد شده بود که ساعات کاری ادارات از ۴۴ ساعت به ۴۰ ساعت کاهش یابد و روزهای جمعه و شنبه به عنوان تعطیلات آخر هفته تعیین شود.

در همین خصوص علیرضا سلیمی، عضو هیات رییسه مجلس، در جریان بررسی لایحه ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری درخصوص کاهش ساعت کاری ادارات و افزایش تعطیلی پایان هفته در اخطار داد: دولت در لایحه خود ساعت کار کارمندان را ۴۲ و نیم ساعت تعیین کرده است که کمیسیون در گزارش خود این میزان را به ۴۰ ساعت کاهش داده است. این کار به معنای تحمیل بار مالی به دولت و کم شدن درآمد دولت است. قطعا شورای نگهبان ایراد وارد خواهد کرد. لذا این لایحه مجدد برای بررسی به کمیسیون ارجاع شود.