به گزارش اکوایران، پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در روسیه و انتخاب مجدد پوتین، مراسم تحلیف هم برگزار شد و حالا پوتین عملا پنجمین دوره ریاست‌جمهوری خود را در روسیه آغاز کرده است.

معمولا در ابتدای هر دوره از ریاست‌جمهوری، تغییراتی در کابینه دولت رخ می‌دهد. به نظر می‌رسد در کابینه دولت پوتین هم تحولاتی رخ داده است. از آن‌جا که این کشور وارد سومین سال جنگ با اوکراین شده است، این تغییرات از اهمیتی ویژه برخوردارند. روسیه تا این لحظه کنترل ۲۰ درصد از خاک اوکراین را به دست گرفته است.

پوتین تا به حال فقط دو نفر را از سمتشان عزل کرده اما یکی از این افراد، سمتی کلیدی داشته: «وزارت دفاع». سرگئی شویگو از سال ۲۰۱۲ به عنوان وزیر دفاع روسیه مشغول به کار بود.

اکنون پوتین در اقدامی از نگاه برخی تحلیل‌گران، ناگهانی بوده، وزیر دفاع را تغییر داده و یک اقتصادخوانده را به جای او در این سمت قرار داده است.

برخی از تحلیل‌گران می‌گویند عملکرد ضعیف شویگو باعث شده بود که نقدهایی نسبت به او صورت بگیرد. به همین دلیل عزل او برای این تحلیل‌گران اتفاق عجیبی نیست. اما چهره جایگزین او، برای این تحلیل‌گران شوکه‌کننده است: یک اقتصادخوانده!

جمعی دیگر از تحلیل‌گران می‌گویند روسیه در شرایط اقتصادی پیچیده‌ای قرار گرفته و به دلیل شرایط جنگی، لازم است شخصی را در وزارت دفاع قرار دهد که توان مدیریت مسائل مالی و اقتصادی را هم داشته باشد. به همین دلیل انتخاب بلوسوف از این منظر، عجیب نیست.

برخی هم با اشاره به رسوایی اخیر معاون وزیر دفاع روسیه، می‌گویند انتظار این اتفاق را داشتند و می‌دانستند که قدرت شویگو تضعیف شده است.

در ویدیوی بالا به بررسی تغییرات اخیر در دولت پوتین و دلایل احتمالیِ آن‌ها پرداخته شده است.