به گزارش اکوایران، آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه ایالات متحده، روز سه‌شنبه در اولین سفر یک مقام ارشد آمریکایی به اوکراین از زمان تصویب بسته کمک نظامی 61 میلیارد دلاری به این کشور در ماه گذشته توسط کنگره، وارد کیف شد.

هدف از این سفر که قبلاً فاش نشده بود، نشان دادن همبستگی ایالات متحده با اوکراین است که در تلاش برای دفع بمباران شدید روسیه در مرز شمال شرقی خود است.

سیگنال قوی به اوکراینی‌ها

به گزارش رویترز، یک مقام آمریکایی به خبرنگاران گفت بلینکن، که صبح سه‌شنبه با قطار به کیف رسید، امیدوار است «یک سیگنال قوی از اطمینان خاطر به اوکراینی‌ها که آشکارا در لحظه بسیار سختی به سر می‌برند ارسال کند.»

این مقام گفت: «مأموریت وزیر در اینجا صحبت در مورد چگونگی اجرای کمک‌های تکمیلی ما به گونه‌ای است که به تقویت دفاع آنها کمک می‌کند و آنها را قادر می‌سازد تا به طور فزاینده‌ای ابتکار عمل را در میدان نبرد پس بگیرند.»

به گفته این مقام، توپخانه، موشک‌های دوربرد موسوم به ATACMS و رهگیرهای پدافند هوایی که در 24 آوریل توسط رئیس جمهور جو بایدن تایید شده بود، از قبل به نیروهای اوکراینی رسیده بود.

به گفته این مقام، بلینکن به مقامات اوکراینی از جمله ولادیمیر زلنسکی، رئیس جمهور این کشور از حمایت پایدار ایالات متحده اطمینان خواهد داد و یک سخنرانی با تمرکز بر آینده اوکراین ارائه خواهد کرد.

کی‌یف ماه‌هاست که در میدان جنگ عقب مانده است، در حالی که نیروهای روسی عمدتاً در منطقه دونتسک در جنوب به آرامی پیشروی کرده‌اند، و از کمبود نیروی انسانی و گلوله‌های توپخانه اوکراین استفاده می‌کنند. نیروهای روسیه از نظر نیروی انسانی و مهمات برتری قابل توجهی دارند.

روز دوشنبه، جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، گفت که واشنگتن در تلاش است تا «سرعت تحویل» تسلیحات به اوکراین را تسریع بخشد تا به این کشور کمک کند تا ضعف خود را جبران کند.

سالیوان گفت: «این تأخیر اوکراین را در چاله‌ای قرار داد و ما در تلاشیم تا به آنها کمک کنیم تا در سریع‌ترین زمان ممکن از آن حفره بیرون بیایند.»

گسترش مبارزه

روسیه اکنون حدود 18 درصد از اوکراین را تحت کنترل دارد و از زمان شکست ضدحمله کیف در سال 2023 در حال پیشروی است.

نیروهای مسکو روز جمعه به نزدیکی دومین شهر بزرگ اوکراین خارکف رسیدند و یک جبهه جدید و شمال شرقی را در جنگی باز کردند که تقریباً دو سال است عمدتاً در شرق و جنوب در جریان بوده است. این پیشروی می‌تواند برخی از نیروهای کیف را از شرق، جایی که روسیه در حال پیشروی است، دور کند.

این مقام آمریکایی گفت: «آنها (روس‌ها) به وضوح هر چه دارند به شرق متمرکز کرده‌اند.»

این مقام گفت که اصلاحات اقتصادی و سیاسی که توسط کیف انجام می‌شود راه را برای پیوستن این کشور به اتحادیه اروپا و در نهایت ناتو هموار می‌کند.

در حالی که ائتلاف دفاعی به رهبری ایالات متحده احتمالاً به این زودی اوکراین را نمی‌پذیرد، اعضای جداگانه در حال دستیابی به توافقات امنیتی دوجانبه با کیف هستند. به گفته این مقام آمریکایی مذاکرات درباره توافق آمریکا و اوکراین «در مراحل پایانی» است و پیش از نشست ژوئیه ناتو در واشنگتن به پایان خواهد رسید.

گروه هفت کشور ثروتمند در ژوئیه سال گذشته بیانیه مشترکی را در نشست ناتو در ویلنیوس امضا کردند که در آن متعهد به ایجاد «تعهدات و ترتیبات امنیتی بلندمدت» با اوکراین شدند که به صورت دوجانبه مورد مذاکره قرار خواهد گرفت.

کی‌یف می‌گوید این ترتیبات باید شامل تعهدات امنیتی مهم و ملموس باشد، اما این توافق‌ها به هیچ وجه جایگزین هدف استراتژیک آن برای پیوستن به ناتو نخواهد شد. ائتلاف غربی هرگونه حمله‌ای را که علیه یکی از 32 عضو خود انجام شود به عنوان حمله به همه اعضا تلقی می‌کند.