به گزارش اکوایران، ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، روز یکشنبه مشاور اقتصادی سابق خود، آندری بلوسوف را به عنوان وزیر دفاع منصوب کرد. این آخرین نشانه‌ از این است که اقتصاد روسیه در وضعیت جنگی قرار گرفته است و انتظار دارد نبردی طولانی در اوکراین در انتظار باشد.

بلوسوف که اخیراً معاون اول نخست‌وزیر بود، جانشین وزیر دفاع سابق، سرگئی شویگو شد که در بحبوحه تغییرات کابینه پس از تحلیف پوتین برای پنجمین دوره ریاست جمهوری، به عنوان دبیر شورای امنیت روسیه منصوب شد.

به نوشته فارن‌پالیسی، بلوسوف در حالی سکان وزارت دفاع را در دست می‌گیرد که هزینه‌های نظامی روسیه در حال رکورد زدن هستند. هزینه‌های جنگ تقریباً یک سوم بودجه کشور را در سال جاری تشکیل می‌دهد.

تصمیم تعجب برانگیز

تصمیم پوتین برای انتخاب یک اقتصاددان بدون پیشینه نظامی برای رهبری وزارت دفاعی که در زمان جنگ به دقت تحت نظر است، برای بسیاری از تحلیلگران تعجب برانگیز بود و آن‌ها خاطرنشان کردند که این مرد 65 ساله بخشی از حلقه داخلی متحدان امنیتی پوتین نیست. مارک گالئوتی، کارشناس سرویس‌های امنیتی روسیه و مدیر شرکت مشاوره مایاک اینتلیجنس، گفت که انتصاب او بیانگر تفکر کرملین در مورد آینده جنگ در اوکراین است که در سومین سال خود قرار دارد.

او گفت: «روسیه پوتین به وضوح در حال سنگربندی است. این یک درگیری فرسایشی خواهد بود و برای این منظور، منابع ملی باید متمرکز شوند.» بلوسوف در مقام معاون اول نخست‌وزیر، بر تلاش‌ها برای افزایش تولید داخلی پهپادهای بدون سرنشین روسیه نظارت داشت که در میدان نبرد برای نیروهای اوکراینی دردسر زیادی ایجاد کرده‌اند.

untitled

وزیر دفاع سابق روسیه، سرگئی شویگو

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که به امید ادغام بهتر هزینه‌های دفاعی با اقتصاد گسترده‌تر و تقویت نوآوری، پوتین ترجیح داد از یک اقتصاددان غیرنظامی برای این نقش استفاده کند. پسکوف گفت: «امروز در میدان نبرد، برنده کسی است که نسبت به نوآوری بازتر باشد. بنابراین، طبیعی است که در مرحله فعلی، رئیس جمهور تصمیم گرفت که وزارت دفاع روسیه را یک غیرنظامی اداره کند.»

گالئوتی گفت: در زمان جنگ، نقش وزیر دفاع روسیه این است که اطمینان حاصل کند که ژنرال‌ها منابع مورد نیاز برای پیشبرد جنگ را در اختیار دارند - تلاقی بین حسابرس و حامی سیاسی. اینها نقش هایی هستند که بلوسف کاملاً می‌تواند آنها را ایفا کند.»

امنیتی‌ها و تکنوکرات‌ها

تحلیلگران به طور کلی نخبگان روسیه را به دو دسته تقسیم می‌کنند: شاهین‌هایی که از سرویس‌های امنیتی کشور می‌آیند و تکنوکرات‌هایی که در بحبوحه انزوای فزاینده بین‌المللی و تحریم‌های مالی به حفظ اقتصاد کشور کمک کرده‌اند.

کنستانتین سونین، اقتصاددان دانشگاه شیکاگو که 20 سال است بلوسوف را می‌شناسد، می‌گوید: «او همیشه ترکیب عجیبی بوده است. او از نظر ایدئولوژیک قدیمی بود، اما از نظر روش شناختی اساساً مدرن بود.»

آندری بلوسوف وزیر دفاع روسیه

سونین گفت، در سال 2000، بلوسوف مرکز تحلیل اقتصاد کلان و پیش بینی کوتاه مدت، اولین اتاق فکر اقتصاد کلان روسیه را تأسیس کرد. بلوسوف که از سال 2006 چندین نقش در دولت داشته است، از جمله به عنوان وزیر توسعه اقتصادی، برای پوتین شناخته شده و مورد اعتماد است. علاوه بر این گمنامی و فقدان پایگاه قدرت او، چالش کمی برای تسلط رئیس جمهور بر قدرت ایجاد می‌کند. سونین گفت: «پوتین به شدت مراقب است که کسی را که می‌تواند به عنوان جانشین در نظر گرفته شود، بالا نبرد.

سونین گفت که با وجود فساد زیاد در میان نخبگان سیاسی روسیه، بلوسوف «بر اساس استانداردهای مسکو» نسبتا پاک تلقی می شود، چیزی که احتمالا مورد استقبال وبلاگ‌نویسان نظامی وطن‌پرست روسیه قرار خواهد گرفت که مدت هاست از فساد وزارت دفاع شکایت می‌کنند.

دیمیتری سلزنف، وبلاگ نویس ملی‌گرا، نوشت: «انتصاب شخصیت مورد اعتماد رئیس جمهور از یک آژانس دیگر، سیستم سفت و سخت روابط فاسد در داخل وزارت دفاع را مختل خواهد کرد. بدیهی است که این جابجایی با هدف تقویت مولفه اقتصادی بلوک نظامی انجام می‌شود.»

دشمن سابق پریگوژین

شویگو، یک بازیگر سیاسی موذی که از سال 2012 در نقش وزیر دفاع خدمت کرده بود، به دلیل انتقادات شدید یوگنی پریگوژین، رهبر مزدور سابق روسی که سال گذشته شورش نظامی کوتاه مدتی را برانگیخت، به طور مرتب مورد توجه قرار می‌گرفت.

دستگیری دراماتیک تیمور ایوانف، معاون و متحد نزدیک شویگو در اواخر آوریل، به طور گسترده به عنوان یک شلیک هشدار برای شویگو پیش از تغییر در دولت تفسیر شد.

تاتیانا استانووایا، تحلیلگر روسی در پستی در تلگرام نوشت: «انتصاب شویگو به عنوان رئیس شورای امنیت ملی بیانگر تمایل پوتین برای کنار گذاشتن شویگو از صحنه با حفظ حیثیت وی است. نه به این دلیل که او دوستش است، بلکه به این دلیل که برای خود پوتین امن‌تر است.»

دیمیتری مدودف، رئیس جمهور سابق روسیه از سال 2020 به عنوان معاون رئیس این شورا خدمت کرده است.

گالئوتی گفت که پست رئیس شورای امنیت ملی از سال 2008 متعلق یکی از نزدیکترین دوستان پوتین به نام نیکولای پاتروشف فوق امنیتی بود که این نقش را به ترکیبی از مشاور امنیت ملی و مدیر اطلاعات ملی تبدیل کرد.

پسکوف، سخنگوی کرملین، گفت که پاتروشف به سمت جدیدی منصوب خواهد شد که قرار است این هفته اعلام شود.