به گزارش اکوایران، در پی اعلام خبر رسمی شهادت ابراهیم رئیسی، هشتمین رییس جمهور ایران، شخصیت‌ها و چهره‌های مطرح سیاسی خارجی پیام‌های تسلیت صادر کردند.

آمریکا به‌طور رسمی به ایران تسلیت گفت

به گزارش اکوایران به نقل از خبرنگار ایرنا از نیویورک، متیو میلر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه به وقت محلی در بیانیه ای اعلام کرد:  ایالات متجده آمریکا رسماً درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت آنها در سانحه سقوط بالگرد در شمال غرب این کشور را تسلیت می‌گوید.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در عین حال با تکرار ادعای حمایت از مردم ایران افزود: «درحالی که ایران رئیس جمهور جدید را انتخاب می‌کند، ما مجدداً حمایت خود را از مردم ایران و مبارزه آنها برای حقوق بشر و آزادی‌های اساسی تکرار می‌کنیم.»

پیام سید‌حسن نصرالله به رهبر انقلاب

شفقنا به نقل از العهد نوشت: «سید حسن نصرالله دبیرکل حزب الله لبنان با ارسال پیامی به حضرت آیت الله العظمی خامنه ای، شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری ایران و همراهانش را تسلیت گفت.»

در پیام نصرالله خطاب به رهبر انقلاب اسلامی آمده است: « همه احساسات و معانی فقدان این رهبران بزرگوار را در این مرحله حساس که امت اسلامی را در مبارزه تلخ با نیروهای استکبار و هژمونی و اشغالگری رهبری می کنید، با شما شریک می شویم.»

وی در ادامه افزود: «ما و همه مظلومان و نیروهای مقاومت و مجاهدان راه حق سراسر عزاداریم و به حضور پربرکت و رهبری حکیمانه و شجاعانه شما امید بسته ایم.»

در ادامه بیانیه دبیرکل حزب الله آمده است: «از خداوند متعال مسئلت می کنم که عمر شما را طولانی گرداند و به قلب شما برای تحمل این ضایعه مدد رساند و به خانواده های آنها صبر عنایت فرماید.»

در پایان بیانیه مذکور خاطرنشان شده است: «صمیمانه ترین تسلیت ها را به نمایندگانی از حزب الله و مجاهدان، مجروحان و خانواده های شهدا و توده های مقاومت تقدیم می کنیم.»

یک دقیقه سکوت در شورای امنیت

اعضای شورای امنیت سازمان ملل پیش از آغاز جلسه امروز دوشنبه خود به احترام سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور ایران و همراهان او یک دقیقه سکوت کردند.

گوترش به ایران تسلیت گفت

استفان دوجاریک، سخنگوی گوترش در بیانیه‌ای گفت: دبیرکل سازمان ملل متحد از درگذشت آقای سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران، جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه و همکارانشان در سانحه بالگرد در ۲۹ اردیبهشت ماه، اندوهگین است.

او ادامه داد: گوترش همچنین تسلیت صمیمانه خود را به خانواده‌های درگذشتگان و دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران ابراز کرد.

صدراعظم آلمان شهادت رییس جمهور ایران را تسلیت گفت

اولاف شولتز صدراعظم آلمان در پیامی به محمد مخبر مدیر قوه مجریه ایران، شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور ایران در سانحه هوایی را به تهران تسلیت گفت.

ناتو شهادت ابراهیم رئیسی و امیرعبداللهیان را به ملت ایران تسلیت گفت

سخنگوی ائتلاف نظامی غربی ناتو در واکنش به شهادت رییس‌جمهور و هیئت همراه در شبکه ایکس: درگذشت رئیس‌جمهور رئیسی، وزیر خارجه امیرعبداللهیان و سایر جان‌باختگان در حادثه سقوط بالگرد را به ملت ایران تسلیت می‌گوییم.

رهبر کره شمالی شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی در پیامی شهادت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت.

کیم در این پیام، شهادت رئیس جمهور را یک «ضایعه بزرگ» برای ایران خوانده و ابراز امیدواری کرد خانواده‌های داغدار هر چه زودتر التیام یابند.

تسلیت شاه و ولیعهد عربستان به ایران

شاه و ولی‌عهد عربستان سعودی طی پیامی شهادت رئیس جمهور ایران و هیأت همراه ایشان را تسلیت گفتند.

پیام تسلیت سلطان عمان در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی

خبرگزاری رسمی عمان گزارش داد که هیثم بن طارق، سلطان عمان، در پیامی شهادت آیت الله رئیسی و هیات همراه وی را به رهبر انقلاب تسلیت گفته است.

پیام تسلیت گروسی در پی شهادت رئیسی

رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در شبکه اجتماعی ایکس: درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر اعضای هیئت را تسلیت عرض می کنم. فکر ما در این دوران سخت با خانواده آنها و مردم ایران است

طالبان شهادت رییس جمهور ایران را تسلیت گفت

دفتر محمد عبدالکبیر معاون نخست وزیر طالبان در امور سیاسی با انتشار بیانیه ای از طریق RTA خاطرنشان کرد که افغان‌ها در این لحظه سخت در کنار ایران هستند.

تسلیت حماس در پی شهادت ریاست جمهوری و هیات همراه

حماس شهادت آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی، امیرعبداللهیان، امام‌جمعهٔ تبریز و استاندار آذربایجان شرقی را به رهبر انقلاب اسلامی، دولت و مردم ایران تسلیت گفت.

فرانسه شهادت ریاست جمهوری ایران را تسلیت گفت

وزارت امور خارجه فرانسه: درگذشت ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهان آن‌ها را به جمهوری اسلامی ایران تسلیت می‌گوییم.

محمود عباس شهدات ابراهیم رئیسی را تسلیت گفت

محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطین شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه در سانحه سقوط بالگرد را به دولت و ملت جمهوری اسلامی ایران تسلیت گفت.

پیام تسلیت آیت‌الله سیستانی برای شهادت رئیس‌جمهور

مرجع عالی‌قدر  شیعیان در نجف در پیامی نوشت: با نهایت تاسف خبر وفات سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران و همراهانش را دریافت کردیم.

در این پیام آمده است: این ضایعه دردناک را به ملت و دولت ایران به‌ویژه خانواده جان باختگان تسلیت می‌گویم و برای آن ها آرزوی صبر و شکیبایی دارم.

اردوغان شهادت رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه گفت: از برادرم، رئیس‌جمهورم با کمال احترام و تشکر یاد می‌کنم و تأیید می‌کنم که در کنار ایران هستیم.

پوتین شهادت رئیسی را به رهبر معظم انقلاب تسلیت گفت

در پیام ولادیمیر پوتین، رییس جمهور روسیه آمده است: صمیمانه‌ترین تسلیت‌های ما را در رابطه با فاجعه عظیمی که بر مردم ایران وارد و منجر به جان باختن سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور و همچنین تعدادی دیگر از شخصیت‌های برجسته حکومتی شما شد، بپذیرید.

سید ابراهیم رئیسی سیاستمداری برجسته بود که تمام عمرش وقف خدمت به میهن بود. او به حق از احترام بالایی نزد هموطنان خود و اقتدار قابل توجهی در خارج از کشور برخوردار بود. او به عنوان دوست واقعی روسیه، مشارکت شخصی ارزشمندی در توسعه روابط حسن همجواری بین کشورهایمان داشت و تلاش زیادی برای رساندن آنها به سطح مشارکت استراتژیک انجام داد.

تسلیت رییس‌جمهور چین در پی شهادت رئیسی

وزارت خارجه چین: رئیس جمهور شی جین پینگ، درگذشت(شهادت) رییس جمهوری و وزیر خارجه ایران را تسلیت می‌گوید.

پاکستان عزای عمومی اعلام کرد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان در صفحه ایکس خود شهادت رئیس جمهور ایران را تسلیت گفت و اعلام کرد: پاکستان به نشانه احترام به رئیس جمهور و همراهانش و در همبستگی با ایران برادر، یک روز عزا برگزار خواهد کرد و پرچم آن نیمه برافراشته خواهد بود.

تسلیت علی‌اف به مقام معظم رهبری

رییس‌جمهور جمهوری آذربایجان: مردم ایران شخص رییس جمهور، سید ابراهیم رئیسی، دولتمردی برجسته را از دست دادند که تمام عمر با فداکاری و وفاداری به کشورش خدمت کرد.

تسلیت خود را شخصا و از طرف مردم آذربایجان به شما (رهبر انقلاب)، خانواده و بستگان آن مرحوم و تمامی بازماندگان تسلیت عرض می‌نمایم.

پیام تسلیت بشار اسد در پی شهادت رییس جمهور و هیئت همراه

بشار اسد، رییس جمهوری سوریه، در پیامی اعلام کرد قلبا به نام خود و مردم کشور عربی سوریه، درگذشت(شهادت) ابراهیم رئیسی، رییس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و همراهانشان را به آیت الله العظمی امام خامنه ای و دولت و مردم دوست، ایران تسلیت می گوییم.

تسلیت ژاپن در پی شهادت رئیس جمهور ایران

یوشیماسا هایاشی، سخنگوی دولت ژاپن، در پی شهادت سید ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه کشورمان و هیئت همراه، عمیق ترین تسلیت خود را به دولت و مردم ایران ابراز کرد.

فومیو کیشیدا، نخست وزیر ژاپن:بر اساس روابط دوستانه دیرینه ژاپن و ایران، من یک سری گفتگوهای صریح با رئیس جمهور ایران در مورد روابط دوجانبه بین ژاپن و ایران و همچنین وضعیت منطقه از طریق دیدارهای سران و گفتگوهای تلفنی داشته‌ام.

من از طرف دولت و مردم ژاپن مراتب تسلیت خود را به دولت ایران، ملت ایران و خانواده‌های داغدار ابراز می‌کنم

رییس‌جمهور ونزوئلا: از اخبار فقدان رییس جمهوری اسلامی ایران، شوکه شدم

مادورو، رییس جمهور ونزوئلا: از اخبار سخت در مورد فقدان ابراهیم رئیسی، رییس جمهوری اسلامی، ایران شوکه شدم. 

من از خداحافظی با یک فرد نمونه بسیار متأسفم، یک رهبر فوق‌العاده جهان همان‌طور که برادر ما ابراهیم است و همیشه خواهد بود، یک انسان عالی، مدافع حاکمیت مردمش و دوست بی‌قید و شرط کشور ما.

دولت یمن شهادت سید ابراهیم رئیسی و هیات همراه را تسلیت گفت

مهدی المشاط، رییس شورای عالی سیاسی یمن: ما بر ایستادن در کنار جمهوری اسلامی ایران و اطمینان کامل به توان آن برای صبر و بردباری و گذر از دشواریها تاکید می‌کنیم.

شهید سید ابراهیم رئیسی نمونه ای از یک رهبر شجاعِ مسلمان و وفادار به مسائل امت اسلامی و مشتاق رسیدن به آرمان های آنها بود.

محمدعلی الحوثی، عضو شورای عالی سیاسی یمن: مردم ایران در راه این شهدا و رهبرانِ مخلصی که فادار به ملت هستند و آنها را پرورش داده اند، باقی خواهند ماند.

نخست‌وزیر عراق شهادت رییس‌جمهور و وزیر خارجه را تسلیت گفت

السودانی: با کمال تأسف و اندوه خبر درگذشت آقای ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و جناب آقای حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه را دریافت کردیم.

ضمن عرض تسلیت و همدردیِ صمیمانهٔ خود به رهبر، دولت و ملت ایران، همبستگی خود را با ملت برادر ایران در این فاجعهٔ دردناک اعلام می‌کنیم.

پادشاه اردن شهادت رییس‌جمهور را تسلیت گفت

«عبدالله دوم» پادشاه اردن با تسلیت به مناسبت شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان تاکید کرد در این شرایط سخت با برادرانمان در ایران ابراز همبستگی می‌کنیم.

 تسلیت وزیر امورخارجه روسیه در پی درگذشت ابراهیم رئیسی و همتای خود

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه گفت: ما همواره از این شخصیت‌های برجسته سیاسی به‌عنوان میهن‌پرستان واقعی جمهوری اسلامی یاد خواهیم کرد که قاطعانه از منافع کشور خود دفاع کردند و جان خود را در راه خدمت فداکارانه به میهن نثار کردند.

نخست‌وزیر ارمنستان درگذشت رییس‌جمهوری اسلامی ایران و هیات همراه را به رهبر انقلاب تسلیت گفت

نیکول پاشینیان، نخست‌وزیر جمهوری ارمنستان: اینجانب از طرف دولت و مردم جمهوری ارمنستان درگذشت غم‌انگیز دوست و همکار عزیزم رئیس‌جمهور سیدابراهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و هیات همراه را صمیمانه تسلیت عرض می‌کنم.

جمهوری ارمنستان و مردم آن از کشور دوست و همسایه جمهوری اسلامی ایران در این دوره سخت حمایت می‌کنند.

نخست‌وزیر هند شهادت رییس‌جمهور ایران را تسلیت گفت

نارندا مودی، نخست وزیر هند: عمیقاً از درگذشت غم‌انگیز دکتر سید ابراهیم رئیسی، رئیس‌جمهور جمهوری اسلامی ایران متأثر و شوکه شدم. از صمیم قلب به خانوادهٔ ایشان و مردم ایران تسلیت می گویم.

پیام تسلیت رییس شورای اتحادیه اروپا در پی شهادت رییس جمهور

شارل میشل، رییس شورای اتحادیه اروپا، در پیامی در شبکه اجتماعی اکس در گذشت رئیس‌جمهور و وزیر خارجه ایران را تسلیت گفت. آقای میشل ضمن ابراز همدردی نسبت به درگذشت سایر هیات همراه و خدمه بالگرد، تصریح کرد به یاد خانواده‌های جان باختگان هستیم.

همدردی رییس‌جمهور مالدیو با ملت ایران

محمد مویزو، رئیس جمهور مالدیو: با اندوه عمیق از درگذشت رئیس‌جمهور ایران در سانحه غم انگیز هلیکوپتر. از خداوند متعال برای روح رئیس‌جمهور، امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و سایر جان باختگان این حادثه تاسف بار رحمت و جنت فردوس را مسئلت دارم. 

دعای ما با خانواده های داغدار و ملت ایران در این ایام اندوه عمیق است.

اعلام عزای عمومی سه روزه در لبنان 

حزب‌الله لبنان شهادت سید ابراهیم رئیسی رییس جمهوری و هیئت همراه را تسلیت گفت.

لبنان در پی شهادت رییس جمهوری اسلامی ایران و هیئت همراه  سه روز عزای عمومی اعلام کرد.

پیام تسلیت امیر قطر در پی شهادت ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران

شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر با دولت و ملت ایران به سبب شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه و هیئت همراه در حادثه دردناک سقوط بالگرد تسلیت گفت و رحمت و مغفرت الهی را برای آنها و صبر و شکیبایی را برای خانواده هایشان مسئلت خواست.

پیام تسلیت وزیر خارجه نیوزلند

وینستون پترس، وزیر امور خارجه نیوزلند: فکر ما با مردم ایران است. تسلیت به خانواده رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیئت همراه.

تسلیت دولت مصر در شهادت رییس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه

ریاست جمهوری مصر در پیامی شهادت رییس جمهور اسلامی ایران و هیئت همراه ایشان را در حادثه دلخراش سقوط بالگرد تسلیت گفت و با رهبری و ملت ایران در این مصیبت بزرگ ابراز همدردی و همبستگی کرد.

پیام تسلیت بلاروس در پی شهادت ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور ایران

وزارت امور خارجه بلاروس به مناسبت جان باختن ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور ایران ابراز همدردی با مردم ایران، اعلام کرد که این یک ضایعه جبران ناپذیر تنها برای جامعه ایران نیست و دوست واقعی بلاروس درگذشت.

سریلانکا شهادت رییس جمهور را تسلیت گفت

رییس جمهور سریلانکا: کشور سریلانکا از درگذشت غم انگیز رییس جمهور، وزیر امور خارجه و دیگر مقامات ارشد ایران، عمیقاً اندوهگین است. 

عمیق‌ترین همدردی و تسلیت خود را به خانواده‌های داغدار، دولت و ملت ایران ابراز می‌کنم. فکر و دعای ما با خانواده رئیس‌جمهور و هیئت همراه است.

پیام تسلیت رییس جمهور تاجیکستان به رهبر انقلاب

امامعلی رحمان، رییس جمهور تاجیکستان با ارسال پیامی به عنوان مقام معظم شهادت آیت الله رئیسی، رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران را به معظم له تسلیت گفت.

پیام تسلیت امارات در پی شهادت ابراهیم رئیسی، ریس‌جمهور ایران

محمد بن زاید، رییس امارات متحده عربی، گفت: درگذشت ابراهیم رئیسی، رییس‌جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و همراهانشان را در پی یک حادثه تلخ به دولت و ملت ایران تسلیت عرض می‌کنم. از خداوند متعال برای ایشان آرامش ابدی طلب کرده و به خانواده محترمشان از صمیم قلب تسلیت عرض می کنیم. امارات متحده عربی در این زمان سخت با ایران همبستگی می‌کند.

پیام تسلیت نخست وزیر مالزی در پی شهادت ابراهیم رئیسی

انور ابراهیم، نخست وزیر مالزی: از درگذشت جانسوز ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و چند تن دیگر از مقامات جمهوری اسلامی ایران بسیار متأسفم. من در این دوران سخت به مردم ایران تسلیت می گویم. خداوند روحشان را قرین رحمت کند.

تسلیت بارزانی درپی شهادت رئیسی 

مسرور بارزانی نخست‌وزیر اقلیم کردستان عراق: درگذشت ابراهیم رئیسی رئیس‌جمهور ایران، وزیر امور خارجه و همراهنش را به رهبری، دولت و مردم ایران تسلیت می‌گوییم و صمیمانه همدردی می‌کنیم. در این شرایط سخت، ما بر حمایت خود از مردم جمهوری اسلامی ایران تاکید می‌کنیم.

تسلیت تبون درپی شهادت ابراهیم رئیسی 

عبدالمجید تبون، رییس جمهور الجزایر، شهادت رئیس جمهور ایران و هیئت همراه وی را تسلیت گفت