به گزارش اکوایران ، در پی اعلام خبر رسمی شهادت ابراهیم رئیسی محمدجواد ظریف- وزیر سابق امور خارجه در صفحه شخصی خود نوشت :‌شهادت ریاست گرانقدر جمهوری، برادر عزیزم وزیر امورخارجه و دیگر شهدای ارجمند حادثه دردناک دیروز را تسلیت عرض می‌کنم.  رضوان الهی برای شهدا،  آرامش و شکیبایی برای بازماندگان و همبستگی و  بهروزی برای مردم ایران  آرزومندم.

ظریف

محسن هاشمی هم در کانال تلگرامی اش نوشت :‌درگذشت ناگهانی ریاست محترم جمهور، حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رییسی وهیات همراه، را به مقام معظم رهبری، خانواده های ایشان  تسلیت عرض نموده، برای درگذشتگان رحمت و مغفرت الهی و برای بازماندگان صبر و اجر آرزو دارم.

واکنش وزیر کشور به شهادت رئیسی

وزیر کشور نیز با صدور پیامی شهادت رئیس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت. احمد وحیدی گفت: رئیس جمهور خدمت گزار ملت ایران و همراهانشان به آرزوی دیرینه خود رسیدند و به خیل شهدا پیوستند. سیدالشهدای خدمت و خادم الرضای ملت ایران مسیر خدمت را با اخلاق، اخلاص، مردم داری و پرتلاش پیمودند و مصداق «عاش سعیدا و مات سعیدا» شدند که در یاد و خاطر ایرانیان همیشه ماندگار خواهد بود.

اینجانب با کمال تاسف و اندوه فراوان شهادت رئیس جمهور انقلابی ایران اسلامی، وزیر امور خارجه مجاهد و حامی جبهه مقاومت، امام جمعه مخلص، با اخلاق و بصیر تبریز، استاندار جوان و جهادی آذربایجان شرقی و سرتیم فداکار حفاظت رئیس جمهوری و همراهان را به محضر بقیه الله الاعظم ارواحنا له الفدا، رهبر معظم انقلاب اسلامی و ملت شریف ایران و خانواده‌های معزی تسلیت عرض می‌کنم و اطمینان می‌دهم همگام با استانداران و مجموعه وزارت کشور، راه این شهدای عزیز در خدمت به مردم شریف ایران را با توان مضاعف ادامه دهیم.

پیام تسلیت محسنی اژه‌ای 

محسنی اژه ای، رئیس قوه قضاییه گفت: جناب آقای رئیسی پیش از ریاست‌جمهوری، تقریباً غیر از مدت کوتاهی، عمدتاً در مراجع و مراکز مختلف قضایی حضور داشتند و در سال‌های اخیر نیز به یک نیروی مورد وفاق در میان جریان‌های مختلف تبدیل شده بودند. ان‌شاء‌الله ایشان با انبیاء و اولیاء و شهدا محشور شوند و خداوند به ما نیز توفیق دهد که بتوانیم به صورت خستگی‌ناپذیر و مخلصانه در جهت پیشبرد امور کشور حرکت کنیم.

آخرین توئیت حساب رسمی سید ابراهیم رئیسی

توییت اکانت رسمی سید ابراهیم رئیسی ریاست‌جمهوری ایران هم درپیامی نوشت :‌

‌سَلَامٌ عَلَىٰ إِبْرَاهِیمَ

کَذَٰلِکَ نَجْزِی الْمُحْسِنِینَ

إِنَّهُ مِنْ عِبَادِنَا الْمُؤْمِنِینَ

تسلیت پیام وزیر سابق ارتباطات 

آذری جهرمی شهادت رئیس‌جمهور و همراهان او را تسلیت گفت.

  وزیر سابق ارتباطات نوشت :‌

انالله و انا الیه راجعون

بی‌شک، ایران عزیز ما امروز با خبر شهادت رییس جمهور متاثر است. صفای باطن و اخلاص این شهید عزیز که من حقاً به او علاقه‌ی قلبی داشتم برای او بهترین تقدیر را رقم زد و شهادت، این مرگ تاجرانه نصیب او شد. خوشا به سعادت او. خوشا به سعادت او.

داغ جانسوز دیگری که امروز متحمل هستیم فقدان رجل الهی، آیت الله آل هاشم است. در دل مردم جای داشت و عزیز مردم تبریز بود. رحمت و رضوان الهی بر او و وزیر امورخارجه‌ی‌ پرتلاش جناب آقای امیرعبدالهیان و استاندار جوان آذربایجان شرقی و سایر همراهان این عزیزان.

این واقعه‌ی تلخ را به خانواده این عزیزان، مردم سربلند ایران و بویژه کوه استوار انقلاب اسلامی، حضرت آیت الله خامنه‌ای(حفظه الله) تسلیت عرض می‌کنم.

تسلیت سید محمد خاتمی در پی شهادت رئیس جمهور و همراهانش

 سید محمد خاتمی در پیامی شهادت سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهوری و همراهانش را تسلیت گفت.

خاتمی

 پیام تسلیت سید حسن خمینی  

  در پی شهادت  سید ابراهیم رئیسی و همراهان در سانحه سقوط هلیکوپتر، یادگار امام پیام تسلیتی را صادر کرد.

 سید حسن خمینی نوشت: حادثه دلخراش سقوط هلیکوپتر و شهادت ناباورانه رئیس جمهور، وزیر امور خارجه، نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی، استاندار و همراهانشان، مایه تأثر شدید شد.

شمخانی شهادت رئیسی را تسلیت گفت

علی شمخانی نوشت: رئیسی سخت‌کوش و دوست داشتنی بود. مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب در پیامی ضمن تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و جمعی از خدمتگزاران نظام نوشت: رئیس‌جمهور سخت کوش و مجاهد و خستگی‌ناپذیر، روحانی مردمی و دوست داشتنی بود.

تسلیت قالیباف

رئیس‌مجلس هم در پیامی ضمن تسلیت شهادت ابراهیم رئیسی گفت: در قلب ملت ایران جا داشتی و یادت جاودانه شد

عزیز دل ملت ایران، رفیق جان، یار با صفا و صادق امام و رهبری سفرت بخیر. ما را فراموش نکن، دست این برادرت را هم بگیر و سلام ما را به حاج قاسم برسان. به آرزویت رسیدی و عاقبت رجایی شدی.»

 

 پیام تسلیت خاندوزی

سید احسان خاندوزی وزیر اقتصاد با این تصویر شهادت رئیس جمهور را تسلیت گفت. توئیت دقایقی پیش وزیر اقتصاد بدین شرح است:

إِنَّ اللَّهَ اشتَریٰ مِنَ المُؤمِنینَ أَنفُسَهُم وَ أَموالَهُم بِأَنَّ لَهُمُ الجَنَّةَ

عروج رییس‌جمهور مردمی و مجاهد، شهید آیت الله رییسی را به رهبر معظم انقلاب و ملت مقاوم ایران تسلیت می‌گویم.  

...گریه نمی‌دهد امان.

رییسی

آیت‌الله مکارم شیرازی: رئیسی نمونۀ بارز از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود

آیت‌الله مکارم شیرازی در پیامی نوشت :‌مرجع تقلید شیعیان: حجت‌الاسلام‌والمسلمین رئیسی نمونۀ بارز از مسئول متعهد و مخلص انقلابی بود و مواضع آگاهانه و توأم با حریت او در سراسر جهان مایۀ عزت و سربلندی امت اسلام گردید.

پیام تسلیت آیت‌الله نوری همدانی درپی شهادت رئیس‌جمهور ‌

آیت‌الله نوری همدانی در پیام تسلیتی اعلام کرد: مرحوم شهید حجت الاسلام والمسلمین رئیسی (رضوان الله علیه) تمام عمر را با اخلاص و دیانت و تواضع صرف خدمت به مردم و انقلاب کرد و در این مسیر فردی خستگی ناپذیر بود و در همه عرصه ها چه در دستگاه قضا و چه در دوران ریاست قوه مجریه صادقانه عمل نمود و آنچه بنده از ابتدای آشنایی در سال‌ ۵۴ تا به امروز در او دیدم و شهادت می‌دهم اینست که رضای خدا را در امور در نظر می‌گرفت و معتقدم شهادت او پاداش این خدمات خالصانه بوده است.

عراقچی: در شوک خبر شهادت امیرعبداللهیان هستم

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی خاطرنشان کرد: هیچ اختلالی در سیاست خارجی کشور رخ نخواهد داد. سید عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی اظهار داشت: بنده هنوزم در شوک این خبر هستم، برایم قابل باور نیست، رئیس جمهور محترم و دکتر امیرعبداللهیان که قبل از هر چیز یک دوست بسیار خوب برای بنده بود، به این شکل و در راه انجام وظیفه به شهادت رسیدند.به هر حال دل‌های ما عزادار است، همه ما سوگوار هستیم و همان طور که رهبری دیشب فرمودند، اختلالی در کشور پیش نمی‌آید، من می‌خواهم عرض کنم هیچ اختلالی در سیاست خارجی کشور هم پیش نخواهد آمد. 

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در گفت‌وگویی تلویزیونی همچنین بیان کرد: آقای امیرعبداللهیان خیلی زحمت کشیدند، دوران بسیار سختی را داشتند، جنگ غزه ، عملیات وعده صادق همه می‌دانند چه باری را این مسائل به سیاست خارجی وارد می‌کند، تازه این‌ها بخشی از موضوعات سیاست خارجی ما است، اما ایشان با آرامش، سعه صدر و اخلاق بسیار خوبی که داشت سیاست خارجی  را هدایت کرد و واقعا جای ایشان خالی خواهد بود. 

عراقچی تصریح کرد: در مورد رئیس جمهور محترم گفتنی زیاد است، همه هم خواهند گفت، من در مورد همکار خودم عرض می‌کنم، واقعا از دست دادن ایشان جای تاسف بسیار است و خوش به حالش که به این مقام رسید،‌ اما حتما برای وزارت امور خارجه یک ضایعه‌ای خواهد بود، اگر چه سیاست خارجی ما به راه خودش ادامه می‌دهد، کشور ما از این مصیبت‌ها زیاد دیده اما همواره سربلند از آن بیرون آمده، به تعبیر حضرت امام (ره) که فرمودند هر پرچمی که از دست سروری بیافتد، سرور دیگری بلند می‌کند، مطئمنم رئیس جمهور دیگری خواهند آمد و این مسیر را ادامه خواهند داد. 

وی در پایان شهادت رئیس جمهور، وزیر امور خارجه و هیات همراه وی را خدمت امام زمان(عج)، رهبری و مردم ایران تسلیت گفت. 

حاج علی اکبری: آیت الله سید ابراهیم رئیسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی بود

محمد جواد حاج علی اکبری رئیس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور در پیامی با تسلیت شهادت رییس جمهور کشورمان و همراهان تاکید کرد شهیدِ جمهور، آیت الله سید ابراهیم رییسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی بود که در همه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.

متن این پیام به شرح ذیل است :

منَ الْمُؤْمِنِینَ رِجَالٌ صَدَقُوا مَا عَاهَدُوا اللَّهَ عَلَیْهِ فَمِنْهُمْ مَنْ قَضَی نَحْبَهُ وَمِنْهُمْ مَنْ یَنْتَظِرُ وَمَا بَدَّلُوا تَبْدِیلًا

 خبر غمبار شهادت سید خدوم و محبوب، رئیس جمهوری اسلامی ایران آیت‌الله آقای سیدابراهیم رئیسی و همراهان عزیز ایشان پس از ساعت‌ها بیم و امید و چشم انتظاری، موجی از اندوه و حزن ملی را در دل‌های ملت بزرگ ایران و دیگر ملت‌های جهان، پدید آورد و قلب‌های همه ما را به داغی بزرگ نشاند.

 شهیدِ جمهور، آیت الله سید ابراهیم رییسی در زمره مسئولان تراز انقلاب اسلامی بود که در همه سنگرهای مسئولیت عطر خدمت متواضعانه و روحیه جهادی را با خود به ارمغان می‌آورد.

 عدالت‌خواهی و فسادستیزی و ساده زیستی، خستگی ناپذیری توام با خردمندی و شکیبایی، اغتنام فرصت خدمت به مردم همراه با دوری از حاشیه‌ها، پشتکار و تواضع و دغدغه رفع مشکلات محرومان، سلوک مردمی و حضور بی‌تکلف و صمیمی در بین مردم، تمکین در برابر قانون و اطاعت عملی از ولی امر و مجاهدت برای تحقق آرمان‌های امام و شهیدان و اعلام شجاعانه آن، از بارزترین ویژگی‌های این عالم خدمتگزار و مدیر عالی رتبه و کم نظیر نظام اسلامی بود. همه این صفات حسنه، برخاسته از انس او با عبادت و سحر و توسل و ثمره خدمت خالصانه‌اش به آستان حضرت علی‌بن موسی الرضا علیه آلاف التحیه و السلام بود که پاداش آن را نیز در شب میلاد امام رئوف دریافت کرد و به شهیدان والامقام، رجایی و باهنر پیوست.

امید آن بود برکات خدمت و مدیریت مجاهدانه این رادمرد انقلابی و خدوم بیش از پیش تداوم داشته باشد، اما دریغا که این آرزو محقق نشد.

در این سانحه، همچنین داغدار وزیر انقلابی و خردمند و جهادی، سردار دیپلماسی انقلابی، یار عزیز سردار دل‌ها، حامی پا در رکاب جبهه مقاومت و آرمان فلسطین، دکتر حسین امیر عبداللهیان عزیز، هستیم.

در این واقعه اندوهبار، روحانی برجسته و بزرگوارِ خطّه عالم پرور و شهید پرور آذربایجان، حضرت حجت‌الاسلام و المسلمین آل‌هاشم، عضو مجلس خبرگان و شورای سیاستگذاری ائمه جمعه کشور و نماینده ولی فقیه در آذربایجان شرقی و امام جمعه محبوب و مردمی تبریز به آرزوی خود رسید و به کاروان شهدای محراب این استان، شهیدان قاضی طباطبایی و مدنی، پیوست و همه ما را مانند مردم داغدار تبریز و آذربایجان، سوگوار خود کرد.

شهادت استاندار مردمی و جهادی، جناب آقای دکتر مالک رحمتی و سایر همراهان عزیزِ این جمع خدمتگزار، عمق این داغ و سنگینی این سوگ را بیشتر می‌کند.

 آنچه بیش از هر چیز در این رخدادها عیان خواهد شد اوج بصیرت و قدرت و قدردانی آگاهانه ملت بزرگ سلحشور ایران است که در تندباد حادثه‌ها استوارتر و قوی‌تر از همیشه با هدایت‌های الهی امام و رهبر حکیم خود راه رسیدن به قله‌های فتح و پیروزی را خواهند پیمود و دشمنان مفلوک و درمانده ایران بزرگ خصوصاً آمریکای جهان‌خوار و صهیونیسم رو به زوال را بیشاز پیش ناامید و سرافکنده خواهند کرد.

اینجانب با تضرع و التجاء به درگاه خدای علیم و قدیر، به نمایندگی از نمایندگان معزز ولی فقیه و اعضای مکرم شورای سیاستگذاری و ائمه جمعه ایران اسلامی شهادت این خدمتگزاران عزیز و مردمی و مخلص را به پیشگاه حضرت ولیعصر ارواحنا فداه و رهبر حکیم انقلاب اسلامی و مردم آگاه و بصیر و همیشه درصحنه ایران اسلامی و همه ملت‌های مسلمان خصوصا دولت محترم و مردمی و سایر قوا و خدمتگزاران ملت تبریک و تسلیت عرض می‌کنم.

 انشاءالله ملت بزرگ ایران مانند همیشه، با حضور آگاهانه و پرشور خود در آئین‌های وداع و تشییع پیکرهای پاک خادمان شهید خود جلوه‌های ماندگار از دلدادگی به آرمان‌های انقلاب و پیوند مردم و مسئولان را خواهند آفرید و با عنایات خاصه حضرت ولی الله الاعظم عجل الله فرجه و زعامت امام امت اسلامی مسیر پیش رو تا فتح قله‌های تمدن اسلامی را قوی‌تر از همیشه خواهند پیمود.

روحانی: صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد

‌ حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران در دوره‌های یازدهم و دوازدهم، در پیامی شهادت رئیس‌جمهور، وزیر امور خارجه، امام جمعه تبریز، استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز را در پی سانحه سقوط بالگرد تسلیت گفت و نوشت: خبر ناگوار سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور محترم و همراهان، موجب تأثر و نگرانی فراوان شد. متأسفانه این حادثه دلخراش به شهادت حجت‌الاسلام‌والمسلمین سید ابراهیم رئیسی رئیس محترم جمهوری اسلامی ایران، آقای دکتر حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، حجت‌الاسلام‌والمسلمین سیدمحمدعلی آل‌هاشم نماینده ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی و امام جمعه تبریز، آقای دکتر مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی، تیم حفاظت و خدمه پرواز منجر شد و صفحه تلخی در کتاب انقلاب اسلامی ورق خورد. 

وی تاکید کرد: انقلاب اسلامی در طول ۴۵ سال گذشته روزهای تلخ بسیاری دیده اما با عنایات الهی و هدایت حضرت امام راحل و مقام معظم رهبری و حمایت مردم بزرگوار توانستیم این مصائب را به جلوه‌های ماندگار همدلی ملی و اتحاد اجتماعی تبدیل کنیم. بدون تردید این مصیبت بزرگ را نیز با تکریم به‌یادماندنی شهدای گرانقدر توسط مردم عزیز و تقویت انسجام اجتماعی طی خواهیم کرد. 

رئیس‌جمهور اسبق در پیام خود آورده است: اینجانب این ضایعه بزرگ و شهادت مسئولان خدمتگزار مردم را به حضرت ولی عصر(عج)، مقام معظم رهبری حفظه الله تعالی، هیأت دولت، خانواده محترم شهدا و مردم شریف ایران تسلیت عرض کرده و با طلب مغفرت و رحمت برای آن عزیزان، امیدوارم روح شهدا با اولیاء الهی محشور و حضرت موسی بن الرضا(ع) در روز میلادشان مهمانشان فرماید.

پیام تسلیت چمران در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه

رئیس شورای شهر تهران در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و هیئت همراه را در پی حادثه سقوط بالگرد تسلیت گفت.

 مهدی چمران رئیس شورای شهر تهران  در پیامی شهادت آیت‌الله ابراهیم رئیسی و هیئت همراه را که در حادثه سقوط بالگرد در روز گذشته به مقام رفیع شهادت رسیدند، تسلیت گفت.

 در پیام تسلیت رئیس شورای شهر تهران آمده است:

«انا لله و اناالیه الراجعون 

خبر شهادت آیت‌الله سیدابراهیم رئیسی، خادم الرضا و رئیس‌جمهور کشور، حسین امیرعبدالهیان وزیر امور خارجه، آیت الله آل هاشم نماینده ولی فقیه و امام جمعه معزز تبریز و جمعی از  همراهان، در سانحه تلخ سقوط بالگرد در حین خدمت، قلب‌های‌ مردم قدرشناس و شریف ایران را در ماتم و اندوه فرو برد. 

آیت الله رئیسی عمر پربرکت خویش را در کسب معارف دینی، حضور در حرم مطهر رضوی به عنوان خادم الرضا و تولیت آستان مقدس امام رضا(ع)، خدمت در دستگاه قضا و خدمت در کسوت رئیس قوه مجریه گذراند و با عنایت به ساده زیستی، مردم داری و روحیه جهادی و انقلابی خود، محبوب قلوب مردم به ویژه محرومین و مستضعفان بود. جدیت و استقامت سید محرومان در پیگیری و اهتمام برای حل مشکلات و مطالبات و شهادت در راه خدمت به مردم، مثال‌زدنی‌ و الهام‌بخش‌ همه مسئولان و متولیان کشور بوده است.

شهادت آیت الله رئیسی و سایر خادمان نظام فقدانی بزرگ است و امید است با تمسک به منویات مدبرانه مقام معظم رهبری (مدظله العالی)، همدلی مسئولان و مشارکت آحاد مردم شاهد عبور از این روزهای تلخ و جانکاه باشیم.

اینجانب به همراه اعضای شورای اسلامی شهر تهران، این ضایعه جانسوز و شهادت مردان خدا را به مقام معظم رهبری( زید عزه)، اعضای محترم هیات دولت، بیت محترم شهدای داغدار و ملت نجیب و عزادار ایران اسلامی تبریک و تسلیت عرض می نمایم. از خداوند رحمان‌ علو درجات و محشور شدن با ائمه اطهار را مسئلت‌ دارم.»

زاکانی: آن شهید بزرگوار هیچ هدفی غیر از خدمت به مردم دنبال نکرد

علیرضا زاکانی در پیامی ضمن تسلیت شهادت رئیس جمهور با بیان اینکه آن شهید بزرگوار در طول بندگی خدا هیچ هدفی غیر از خدمت به مردم و عزت بخشیدن به نظام مقدس جمهوری اسلامی را تا آخرین لحظه حیات پربار خویش دنبال نکرد و تبعیت محض خود از خط ولایت را بارها به نمایش گذاشت، نوشت: مشی آن خادم مردم و یار رهبر، تلاش در مسیر رضای خدا و کار برای مردم بود و تمام وقت خود را بدون تعطیلی و توقف، صرف خدمت‌رسانی و گره‌گشایی از مشکلات مردم و کشور کرد و توصیه همیشگی ایشان به اعضای کابینه دولت انقلابی؛ خدمت، خدمت و خدمت به مردم بود.

وی تاکید کرد: چنین شخصیتی، کانون وحدت و هم‌افزایی جمعی از یاوران نظام و پیروان رهبر فرزانه انقلاب بود و سرانجام خداوند پاداش بندگان خاص و خادمان خالص را در شهادت و زیستن در جوار رحمت خویش قرار داد.

شهردار تهران در پیام خود اورده است: یقین دارم در پرتوی هدایت مقام عظمای ولایت، راه شهیدان دولت خدمتگزار، همچون راه شهیدان والامقام رجایی و باهنر ادامه خواهد یافت و مردم ایران، با اتکال به الطاف الهی، پرچم این حرم را برافراشته نگاه خواهند داشت.

غلامحسین کرباسچی تسلیت گفت

غلامحسین کرباسچی نوشت :‌انا لله وانا الیه راجعون 

فاجعه دلخراش سقوط بالگرد و از دست دادن رییس جمهوری و ‌هیأت همراه را به خانواده‌های عزادار و مردم ایران تسلیت می‌گویم‌. 

امید آرامش و رضوان الهی برای  جانباختگان و شکیبائی و صبر برای بازماندگان دارم. 

آرزو میکنم برای مردم و ایران عزیز خداوند سرنوشت خیر و فرجام نیک رقم زند.

جهانگیری شهادت رئیس‌جمهور را تسلیت گفت

معاون اول دولت‌های یازدهم و دوازدهم با صدور پیام تسلیت شهادت رئیس‌جمهور و همراهان وی، تاکید کرد: اکنون زمان آن است که تمامی جریان‌های سیاسی به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تامین آرمان و خواسته‌های ملت بیندیشند.

متن پیام اسحاق جهانگیری به شرح زیر است:

إِنَّا لِلَّهِ وَإِنَّا إِلَیْهِ رَاجِعُونَ

سقوط بالگرد حامل رییس محترم جمهور و همراهان لحظات سختی را بر کشور، نظام و مردم رقم زد. حال خبر ناگوار جان باختن در راه خدمت به میهن رسید. خداوند حجت الاسلام و المسلمین سیدابراهیم رئیسی  رئیس جمهور محترم و همراهان از جمله آیت الله آل هاشم امام جمعه عزیز تبریز ، دکتر امیرعبداللیهان  وزیر محترم امور خارجه و استاندار محترم آذربایجان شرقی و مسئول تیم حفاظت را قرین رحمت خویش فرماید و به خانواده های سوگوار صبر و به دولت محترم انسجام و توان بیشتر خدمت، و به ملت شریف و آگاه ایران وحدت و همبستگی و قدرت عبور از نگناها و نگرانی ها عنایت فرماید.

من این مصیبت جانگداز را به مقام معظم رهبری و ارکان نظام و دولت و مردم تسلیت می گویم. ملت هوشیار ما در مقاطع دشوار و حساس دهه نخست انقلاب نشان داده است که می تواند حوادثی سخت را از این دست با سرمایه توکل به خداوند، اعتماد به نظام، تاب آوری خویش و امید به آینده پشت سر بگذارد.

اکنون هم زمان آن است که تمامی جریان های سیاسی به رغم همه مسائل و مشکلات و اختلاف نظرها، به آینده ایران و ضرورت وحدت و همبستگی ملی و تامین آرمان و خواسته های ملت بیندیشند و در این راه بکوشند.

خداوند حافظ و ناصر این ملک و ملت باد.»

پیام تسلیت فراجا

فرماندهی کلِ انتظامی جمهوری اسلامی ایران در اطلاعیه‌ای شهادت رییس جمهور و همراهان ایشان را تسلیت گفت . 

 در این اطلاعیه آمده است: با نهایتِ تأثر و تأسف شهادتِ شهیدِ خدمت رئیس محترم جمهور آیت الله ابراهیم رئیسی را به ساحت مقدس امام زمان (عج)، فرماندهی معظم کل قوا (مدظله‌العالی) و عموم مردمِ شریفِ ایران تسلیت عرض می‌نمایم. آیت الله رئیسی همواره و همیشه دغدغه خدمت به مردم را داشتند و در همین راهِ مقدس جان بر کف گذاشتند. خدمات و توفیقات ایشان در منظر و نگاه مردم همیشه به یادگار خواهد ماند.

همچنین فقدان نماینده محترم، ولی فقیه و امام جمعه شهر تبریز آیت الله آل هاشم، وزیر محترم امور خارجه جناب آقای امیرعبدالهیان، استاندار محترم و هیأت همراه بر این حزنُ و اندوه افزود، که جا دارد به مردم غیور و قهرمانِ استان آذربایجان شرقی، خانواده محترم سوگواران و عمومِ هموطنان تسلیت و تعزیت داشته و از خداوندِ متعال صبری عظیم و جزیل برای بازماندگان آرزو می‌نمایم. فراجا ضمن همدردی با ملتِ بزرگ و سلحشور، تلاش و مساعیِ لازم در جهت تأمین امنیت عمومی و برگزاری مراسم باشکوهِ وداع با بزرگانِ انقلابِ اسلامی را به‌کار خواهد بست.

پیام تسلیت وزیر ورزش و جوانان در پی شهادت رئیس‌ جمهور

کیومرث هاشمی شهادت رئیس جمهور و تیم همراهش در سانحه‌ بالگرد حین ماموریت را تسلیت گفت.

 در پیام تسلیت کیومرث به ملت شریف ایران آمده است:

غم و اندوهی بی‌پایان جامعه‌ی ورزش و جوانان ایران اسلامی را در پی شهادت  رئیس جمهور محبوب دولت مردمی  و همراهان ایشان در اثر سانحه‌ی بالگرد فراگرفته است.

این ضایعه‌ی اسفبار مایه‌ی تالم جامعه‌ی ورزش و جوانان ایران اسلامی همچون دیگر اقشار جامعه است که به شخصیت وارسته و خدمات ماندگار و با ارزش ایشان به نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران آشنایی داشتند.

آیت‌الله رئیسی رحمه الله علیه با قلبی رئوف، نیتی صادقانه و خالصانه، اندیشه‌ای ژرف و  اراده‌ای جدی همواره برای حل مشکلات مردم بویژه طبقه کم‌درآمد، تلاشی وافر و شبانه‌روزی داشتند و دغدغه‌مندانه مسائل را پیگیری و رصد می‌کردند.

اینجانب شهادت عالم برجسته  آیت الله رئیسی رحمه الله علیه را محضر ولی امر مسلمین حضرت امام خامنه‌ای، خاندان مکرم، همسر گرامی و فرزندان محترم و همه وابستگان و نیز ملت شریف ایران  تسلیت می‌گویم  و رحمت و مغفرت الهی و علوّ درجات ایشان را از خداوند متعال مسألت می‌نمایم.همچنین مراتب تاثر خود را در پی شهادت برادر ارجمندم زنده‌یاد حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه، همچنین آیت‌الله سید محمد علی آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه و امام جمعه تبریز و استاندار محترم آذربایجان شرقی که همراه با رئیس جمهور فقید در حین ماموریت به لقالله پیوستند اعلام می‌دارم و به خاندان معزز این مسئولان خادم  و ملت شریف ایران تسلیت و تعزیت می‌گویم ‌و از خداوند متعال  آمرزش، رحمت و آرامش و حشر با اولیالله را برای آن خدمتگذاران شریف طلب می‌کنم و برای بازماندگان صبر و سلامتی می‌خواهم.

عارف: شهادت آقای رئیسی داغ بزرگی است

محمدرضا عارف عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در پی شهادت رئیس جمهور و همراهان او در جریان حادثه بالگرد ، با صدور پیامی ضمن تسلیت شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و دیگر سرنشینان این بالگرد، با بر شمردن ویژگی های اخلاقی رئیس جمهور تاکید کرد: با کمک مردم و مسئولان اجازه نخواهیم داد روند اجرایی کشور با وقفه رو به رو شود .

متن این پیام به شرح زیر است:

وَ لا تَحْسَبَنَّ الَّذینَ قُتِلُوا فی سَبیلِ اللهِ أَمْواتاً بَلْ أَحْیاءٌ عِنْدَ رَبِّهِمْ یُرْزَقُونَ

خبر شهادت جناب آقای رئیسی رئیس جمهور محترم در جریان حادثه بالگرد حامل ایشان و در حین خدمت و انجام وظیفه  قلب همه ما را به درد آورد.

این حادثه تلخ و اندوه‌بار که منجر به شهادت وزیر محترم امور خارجه ، نماینده محترم ولی فقیه در استان آذربایجان شرقی، استاندار محترم و جمعی دیگر از همراهان رئیس جمهور هم شد باید تمامی جوانب آن بخصوص علت وقوع حادثه مورد بررسی جدی قرار گیرد و نتایح حاصل از بررسی های کارشناسانه به اطلاع افکار عمومی رسانده شود.

حجت الاسلام والمسلمین جناب آقای رئیسی شخصیتی مردمی بودند که در تمامی مسئولیت‌های که بر عهده داشتند تلاش کردند روحیه مردمی،  ساده زیستی و اخلاق مدارانه خود را حفظ کنند و خلأ وجودی ایشان برای همه سخت و دشوار خواهد بود.

اینجانب که سابقه مراودت کاری و دوستی با آقای رئیسی را بویژه در زمانی‌که ریاست سازمان بازرسی کل کشور را بر عهده داشتند دارم بر این باورم که نبود ایشان در جمع دوستان انقلاب داغ بزرگی برای علاقه مندان به نظام جمهوری اسلامی ایران به همراه خواهد داشت .

شهادت رئیس جمهور محترم و همراهان ایشان را به رهبر معظم انقلاب ، مردم فهیم ایران عزیز ، اعضای هیات دولت جمهوری اسلامی ایران ، همسر محترم آقای رئیسی ،سرکار خانم دکتر جمیله علم الهدی، فرزندان ایشان و همه بستگان داغدار تسلیت عرض می کنم و برای همه درگذشتگان این حادثه دردناک از درگاه خداوند متعال علو درجات و حشر با اولیاالله را مسئلت دارم .

مطمئنا با همکاری همه علاقه مندان به ایران عزیز و همراهی خوب مردم صبور کشورمان و مسئولان محترم با حفظ انسجام و همدلی اجازه نخواهیم داد روند اجرایی کشور با وقفه رو به رو شود.

صالحی: «خادم‌الرضا» جانش را پای خدمت داد

 احسان صالحی نیز در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس، در واکنش به شهادت رئیس‌جمهوری و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: «‌در شب ولادت مولایش به آرزوی دیرینه‌اش رسید. می‌گفت «حاج قاسم آن روزی که برای غبارروبی داخل مضجع نورانی حضرت رضا شد حال دگرگونی داشت و شهادتش را همان‌جا از آقا گرفت کاش قسمت ما هم بشود». خادم الرضا در قامت رئیس‌جمهور تا لحظه آخر خادم بود. جانش را پای خدمت داد. دنیا بداند مکتب اهل بیت چنین خادمانی دارد که برای خدمت جان می‌گذارند. عجب شبی بود دیشب. هر ساعتش یک عمر گذشت تا صبح که بدن سوخته و مقطع سید پیدا شد. حالا هم که زمان متوقف شده. حال و هوامان مثل صبح شهادت حاج قاسم است. سایه رهبر عزیزتر از جان‌مان بر سر امت مستدام. سر خم می سلامت.»

امیر آشتیانی: رئیس‌جمهور در «میدان خدمت به مردم» به شهادت رسید

امیر محمدرضا آشتیانی در حساب کاربری خود در شبکه اجتماعی ایکس با اشاره به شهادت سیدابراهیم رئیسی و همراهانش در سانحه سقوط بالگرد، نوشت: «آهوشدن که قسمت هرکس نمی‌شود، ضامن‌ترین امام تو را در برگرفت. خادم‌الرضا آیت‌الله رئیسی، خدمتگزار محبوب ملت ایران و همراهان محترم ایشان، در ایام ولادت امام‌ رضا (ع)، در میدان «جهادِ خدمت به مردم» به‌ شهادت رسید و مهمان آن امام‌ مهربان شدند.»

پیام تسلیت انسیه خزعلی

در پی شهادت رئیس جمهور و تیم همراه ایشان، دکتر انسیه خزعلی، معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده در توئیتی نوشت: "‌یا ایت‌ها النفس المطمئنة ارجعی الی ربک راضیة مرضیة"

تسلیت علی لاریجانی در پی شهادت رئیس‌جمهور و همراهانش

علی لاریجانی در پیامی شهادت رییس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت. متن پیام علی لاریجانی به این شرح است:

حادثه تأثرآور شهادت رئیس‌جمهور محترم و همراهان همگان را سوگوار نمود. برای ایشان و امام جمعۀ بزرگوار تبریز و وزیر خارجۀ تلاش‌گر و استاندار آذربایجان‌شرقی و سایر همراهان رحمت واسعۀ الهی را خواستارم.

ان‌شاءالله خدمات ارزشمند آنان در پیشگاه الهی مرتبتی شایسته برای این سفرکردگان مهیا کرده است.

جلیلی: تلاش برای آرمان‌های انقلاب و خدمت به مردم سرمایهٔ گران‌سنگ رئیسی در پیشگاه خداوند است

پیام تسلیت نمایندهٔ رهبر انقلاب در شورای‌عالی امنیت ملی در پی شهادت رئیس‌جمهور: هم‌زمان با ولادت امام هشتم، خادم آن حضرت و رئیس‌جمهور محبوب ملت ایران پس‌از سال‌ها مجاهدت به شهادت رسید.

تلاش مستمر برای تحقق آرمان‌های انقلاب اسلامی و خدمت به ملت شریف ایران سرمایهٔ گران‌سنگ ایشان در پیشگاه خداوند متعال است.بی‌گمان جمهور مردم مسیر تعالی و پیشرفتی را که با انقلاب اسلامی انتخاب کرده‌اند، تحت رهنمودهای مقام معظم رهبری با قدرت و شتاب لازم خواهند پیمود.

اینک ایشان همراه با شهدای بزرگوار، امام‌جمعهٔ مردمی آیت‌الله آل هاشم، وزیرخارجهٔ خدوم دکتر امیرعبداللهیان، استاندار پُرکار دکتر رحمتی، سردار موسوی و عزیزان کادر پرواز مهمان امام هشتم هستند.

 پیام تسلیت رئیس سازمان اداری و استخدامی درپی شهادت رئیس‌جمهور

 رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور طی پیامی، شهادت دکتر آیت‌الله رئیسی؛ رئیس‌جمهور ایران را تسلیت گفت.

میثم لطیفی - معاون رئیس‌جمهور شهید - در پیامی اظهار کرد:‌ آیت‌الله رئیسی، الگویی مثال‌زدنی در مردمی‌بودن و ولایت‌مداری بود.

متن کامل پیام رئیس سازمان اداری و استخدامی کشور به این شرح است:

«بسم‌الله الرحمن الرحیم

مِنَ المُؤمِنینَ رِجالٌ صَدَقوا ما عاهَدُوا اللَّهَ عَلَیهِ فَمِنهُم مَن قَضی نَحبَهُ وَمِنهُم مَن یَنتَظِرُ وَما بَدَّلوا تَبدیلًا

در میان مؤمنان مردانی هستند که بر سر عهدی که با خدا بستند صادقانه ایستاده‌اند؛ بعضی پیمان خود را به آخر بردند (و در راه او شربت شهادت نوشیدند)، و بعضی دیگر در انتظارند؛ و هرگز تغییر و تبدیلی در عهد و پیمان خود ندادند.

عروج سید محرومان؛ خادم ملت و پیرو پاکباز ولایت معظم فقیه که بر سینه مالامال از امیدش همواره نشان خادم الرضایی می‌درخشید را به محضر ولی‌الله الاعظم اروحنا فداه و رهبر حکیم و فرزانه انقلاب اسلامی امام خامنه‌ای، ملت شریف ایران، همسر مکرمه و خاندان عزیز ایشان تبریک و تسلیت عرض می‌نمایم.

حضور ایشان در عرصه خدمت همواره پر از برکت بود و پرکشیدن عارفانه  وی در شب میلاد ولی نعمتش درس‌آموز و مایه مباهات است. ایشان حقیقتا سیدالشهدای خدمت صادقانه و خستگی‌ناپذیر و الگویی مثال‌زدنی در مردمی‌بودن و ولایت‌مداری است.

از خداوند متعال توفیق استمرار خدمت مسئولان به ملت شهیدپرور ایران اسلامی را خواستارم و سلامتی و طول عمر مقام معظم رهبری (مدظله‌العالی) را از پروردگار تبارک و تعالی مسئلت می‌نمایم.

پیام تسلیت علی‌اکبر صالحی در پی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه

 معاون رئیس‌جمهور پیشین کشورمان در پیامی شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه در سانحه سقوط بالگرد حامل وی و همراهانش را تسلیت گفت.

متن این پیام به شرح زیر است:

إنا لله و إنا الیه راجعون وَ لَنَبْلُوَنَّکُمْ بِشَیْ‌ءٍ مِنَ الْخَوْفِ وَ الْجُوعِ وَ نَقْصٍ مِنَ الْأَمْوالِ وَ الْأَنْفُسِ وَ الثَّمَراتِ وَ بَشِّرِ الصَّابِرِینَ الَّذِینَ إِذا أَصابَتْهُمْ مُصِیبَةٌ قالُوا إِنَّا لِلَّـهِ وَ إِنَّا إِلَیْهِ راجِعُونَ أُولئِکَ عَلَیْهِمْ صَلَواتٌ مِنْ رَبِّهِمْ وَ رَحْمَةٌ وَ أُولئِکَ هُمُ الْمُهْتَدُونَ

خبر جانکاه و مؤلمة فقدان تعدادی از بهترین عزیزان ملت شریف و بزرگ ایران حضرت آیت الله دکتر رئیسی رئیس جمهور محترم و جانب آقای دکتر امیر عبداللهیان وزیر محترم امور خارجه و حضرت آیت الله آل هاشم نماینده محترم ولی فقیه و امام‌جمعه تبریز و جناب آقای دکتر مالک رحمتی استاندار محترم آذربایجان شرقی و سردار سید مهدی موسوی و عزیزان خلبان و کمک خلبان را به ملت شریف و مقام معظم رهبری و خانواده های مکرم شهدای بزرگوارمان صمیمانه تسلیت عرض کرده و از خداوند متعال برای روح بلند این عزیزان علو درجات، غفران و رحمت واسعه الهی مسئلت داریم.

اللهم تغمدهم بواسع رحمتک واسکنهم فسیح جناتک. عاشوا سعیدا و استشهدوا سعیدا

رئیس صداوسیما شهادت رئیس جمهور و همراهانش را تسلیت گفت

در پی شهادت آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان در واقعه سقوط بالگرد در حوالی ورزقان استان آذربایجان شرقی، پیمان جبلی، رئیس صداوسیما در پیامی این واقعه را تعزیت و تسلیت گفت.

متن پیام تسلیت پیمان جبلی بدین شرح است:

«بسم رب الشهدا و الصدیقین

انا لله و انا الیه راجعون؛ شهادت خادم امام رضا(ع) و مردم ایران، آیت الله سید ابراهیم رئیسی و همراهان عزیزش را به پیشگاه حضرت ولی عصر(عج)، استوانه استوار نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حضرت آیت الله خامنه ای (مدظله العالی)، بیت معزز آن شهیدان و مردم شهیدپرور و قدرشناس تسلیت و تعزیت می‌گویم. بی‌شک روایت خبر این شهادت برای رسانه ملی رخدادی سخت بود. همکارانم در سازمان صداوسیما با قلبی پرخون و دل‌هایی نگران، لحظه به لحظه این واقعه را به اطلاع مردم رساندند در حالی‌که خود، داغدار و اشک ریز بودند. بی‌شک فقدان آن سید بزرگوار که همواره توجه خاصی به رسانه ملی داشت و دیدار آن شهید عزیز از سازمان صداوسیما در ۱۶ مرداد سال گذشته، خاطرات ماندگاری را ذهن اهالی رسانه به یادگار گذاشت، گواه این توجه خاص بود. از خداوند بزرگ می‌خواهیم به ما هم چون آن عزیز شهید، توفیق شهادت در راه خدمت به خود و مردم بدهد، شهادت موهبتی است که ایزد منان جز به خاصان خود عرضه نمی دارد و خوشا به حال سید محرومان و یارانش که مشمول این موهبت الهی شدند.»

رضایی: نام آیت الله رئیسی در تاریخ جاودانه خواهد بود

محسن رضایی در پیام خود ضمن تسلیت شهادت خادم جمهور، تاکید کرد: حقیقتاً آیت الله رئیسی در تمامی مسئولیت‌های خود عاشقانه کوشید و در خدمت به نظام مقدس اسلامی، فداکارانه انجام وظیفه کرد و بی‌تردید نام او در تاریخ پرافتخار ملت ایران جاودانه خواهد ماند.

حسن سالاریه، معاون وزیر و رئیس سازمان فضایی ایران، در پیامی شهادت جانسوز رئیس‌جمهور مردمی و خدوم و همراهان وی را تسلیت گفت و تاکید کرد: مرحوم شهید حضرت آیت‌الله رئیسی عمر خود را صرف دیانت و خدمت به انقلاب و مردم شریف انقلاب اسلامی کرد و در راه خدمت به مردم به درجه رفیع شهادت نائل آمد.

روح‌الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رئیس‌جمهور در پی حادثه شهادت رئیس‌جمهور و هیات همراه در حساب کاربری خود در فضای مجازی نوشت: «مخلص و مظلوم بود و مخلص و مظلوم شهید شد، و انا ان شاءالله بهم لاحقون».

زارع پور: شهید جمهور برای خدمت بی‌منت به مردم سر از پا نمی‌شناخت

عیسی زارع پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در پی شهادت رئیس جمهوری با انتشار پستی در کانال خود در «بله» با بیان اینکه شهید جمهور آیت‌الله دکتر رئیسی برای خدمت بی‌منت به مردم سر از پا نمی‌شناخت و جلوه‌ای از مدیریت انقلابی را در اداره امور اجرایی کشور به ما نشان داد و در همین راه هم مزد خود را با شهادت گرفت، اورده است: به فضل الهی راه ایشان با تداوم جهاد برای خدمت به مردم و رشد و پیشرفت کشور توسط تک‌تک اعضای دولت ادامه خواهد داشت.

واعظی: درگذشت شهادت‌گونه و مظلومانه رییس‌جمهور را تسلیت می‌گویم

محمود واعظی رئیس دفتر سیاسی حزب اعتدال و توسعه گفت: درگذشت شهادت گونه و مظلومانه رییس  جمهور محترم را به ملت نجیب و شریف ایران صمیمانه تسلیت می‌گویم.

شمخانی: رئیسی سخت کوش و مجاهد و خستگی ناپذیر و دوست داشتنی بود

دریادار علی شمخانی مشاور سیاسی رهبر معظم انقلاب در پیامی ضمن تسلیت شهادت رییس جمهور و جمعی از خدمتگزاران نظام نوشت: رئیس جمهور سخت کوش و مجاهد و خستگی ناپذیر، روحانی مردمی و دوست داشتنی بود.

پزشکیان: آیت‌الله رئیسی فردی عدالت‌خواه بدون برخورد جناحی و حزبی بود

مسعود پزشکیان نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی گفت: آیت‌الله رئیسی فردی صادق، صمیمی و عدالت‌خواه برای خدمت به مردم بود که بدون برخورد جناحی و حزبی به عدالت توصیه می‌کرد. برخی اوقات برخی از انسان‌ها در جایگاهی که قرار می‌گیرند که از آن انسانیت دور می‌شوند ولی برای ایشان آن جایگاه اهمیت نداشت و برخورد انسانی ایشان با همه برای ما بسیار آموزنده بود و انسان شریف و بزرگواری بودند.

به گزارش اکوایران ،روز یکشنبه 30 اردیبهشت ماه بالگرد حامل رئیس جمهور که برای افتتاح «سد مرزی «قیز قلعه‌سی» به آذربایجان شرقی سفر کرده بود، در مسیر بازگشت در «جنگل دیزمار» در محدوده عمومی بین ورزقان و جلفا استان آذربایجان شرقی دچار سانحه شد.

رئیس جمهور، آیت‌الله آل هاشم امام جمعه تبریز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه، مالک رحمتی استاندار آذربایجان شرقی و چند تن دیگر از همراهان از جمله سرنشینان این بالگرد بودند که براساس اعلام رسمی به شهادت رسیدند .