به گزارش اکوایران، بسیاری از روسای جمهوری طی یک قرن گذشته، پیش از به پایان رساندن دوره ریاست خود، از دنیا رفته‌اند.

در ایران، مطرح‌ترین چهره در این زمینه، محمدعلی رجایی بود که به عنوان دومین رئیس‌جمهوری ایران خدمت می‌کرد. با این حال، او در کنار محمدجواد باهنر، نخست‌وزیر وقت طی یک بمب‌گذاریِ تروریستی به شهادت رسید.

در سایر کشورهای جهان هم بسیاری از روسای جمهوری، به دلایل مختلف پیش از پایان دوره ریاست خود، از دنیا رفته‌اند. برای مثال در آمریکا بیش از ۸ نفر به دلایلی نظیر ترور یا مرگ طبیعی نتوانستند دوره ریاست‌جمهوری خود را به پایان برسانند. در این بین، فرانکلین روزولت و جان اف کندی به عنوان شاخص‌ترین چهره‌ها شناخته می‌شوند.

در کشورهای همسایه هم شاهد اتفاقات مشابه بوده‌ایم. برای مثال در پاکستان، محمد ضیاءالحق طی یک سانحه هوایی جانش را از دست داد.

در لهستان هم لخ کاچینسکی در سانحه سقوط هواپیمای توپولف-۱۵۴ در غرب روسیه به همراه همسر در دهم آوریل ۲۰۱۰ کشته شد.

سامورا ماچل، سیاستمدار اهل موزامبیک هم در سال ۱۹۸۶ در سانحه هوایی مرگ‌بار کشته شد. در حالی‌که وزارت امنیت موازمبیک اصرار کرده بود این سفر در شب صورت نگیرد، هواپیما عازم مقصد می‌شود اما هیچ‌وقت در فرودگاه به زمین نمی‌نشیند.

برخی از روسای جمهوری هم به دلایلی نظیر عارضه‌های قلبی، سکته و سرطان از دنیا رفته‌اند. هاگه گینگوب که در چهارم فوریه ۲۰۲۴ از دنیا رفت، ریاست‌جمهوری نامیبیا را بر عهده داشت و بر اثر بیماری سرطان در حالی‌که هنوز ریاست‌جمهوری‌اش به پایان نرسیده بود، از دنیا رفت.

فهرست روسای جمهوری که نتوانستند ماموریت خود را در دفتر ریاست‌جمهوری به پایان برسانند طولانی است. در ویدیوی بالا به برخی از مهم‌ترین چهره‌ها در کشورهای مختلف جهان پرداخته شده است.