به گزارش اکوایران؛ ساعت 14 امروز چهارشنبه دوم خرداد 1403؛ مراسم بزرگداشت ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان و سایر همراهانش با حضور مقامات ارشد کشورهای خارجی برگزار می‌شود. برهمین اساس طبق گزارش خبرگزاری‌های رسمی ایران، مقامات ارشد کشورهای مختلف از صبح امروز  وارد کشور شدند.

به نقل از  پایگاه خبری ریاست جمهوری تاکنون امیر قطر، رهبر ملی ترکمنستان، روسای جمهور تونس و تاجیکستان، نخست وزیران عراق، پاکستان، ارمنستان، آذربایجان و روسای مجالس عراق، روسیه، الجزایر، ازبکستان، قزاقستان و لبنان از جمله سران و مقامات ارشدی وارد تهران شدند. 

ساعت 10:02؛ هیات طالبان عازم تهران 

طبق اعلام خبرگزاری‌های رسمی ایران؛  ‌هیأت طالبان به ریاست «عبدالغنی برادر» معاون اقتصادی نخست‌وزیر برای شرکت در مراسم تشییع پیکر ابراهیم رئیسی و هیات همراه او عازم تهران شد. در این هیأت «امیرخان متقی» وزیر خارجه‌ طالبان نیز حضور دارد.

هیات طالبان

ساعت 10:30؛ هیات افغانستان در سفارت ایران

سفارت ایران در کابل در حساب ایکس خود اعلام کرد امروز از تعدادی از مقام‌ها و شخصیت‌های افغانستانی و همچنین دیپلمات‌های مقیم کابل جهت اعلام مراتب تسلیت و همدردی و امضای دفتر یادبود ‎ابراهیم‌ رئیسی، امیرعبداللهیان و دیگر همراهان آنها در ‎سفارت حضور یافتند.

البته به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، منابع خبری افغانستان اعلام کردند معاون اقتصادی نخست‌وزیر و وزیر خارجه طالبان برای حضور در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی به تهران خواهند آمد.

افغانستان

ساعت 10:40 ورود نخست وزیر ارمنستان

به نقل از خبرگزاری دانشجو نیز ساعت حدود 10:40 اعلام شد که  نیکول پاشینیان نخست‌وزیر ارمنستان در راس هیاتی برای شرکت در مراسم تشییع و بزرگداشت ابراهیم رئیسی و همراهانش وارد تهران شد.

ساعت 11:10 ؛ وزیرخارجه مصر عازم تهران شد

به نقل از الیوم السابع، «سامح شکری» وزیر خارجه مصر صبح امروز قاهره را به مقصد تهران ترک کرد. احمد ابوزید سخنگوی رسمی وزارت خارجه مصر تاکید کرد که شکری به عنوان نماینده قاهره در مراسم عزای رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران شرکت می‌کند.

 سامح الشکری ساعت 14:30 نیز به سالن اجلاس سران جهت شرکت در مراسم بزرگداشت رئیس‌جمهور و همراهانش وارد شد.

پیش از این رئیس جمهور مصر در پی وقوع سانحه هوایی در ایران  یک بیانیه صادر کرده بود. در این بیانیه تاکید شد: «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر صمیمانه فوت رئیس جمهور و وزیر خارجه ایران را به ملت این کشور تسلیت می‌گوید.

مصر

ساعت 11:37؛ دیدار نخست وزیر عراق با رهبری

 محمد شیاع السودانی نخست وزیر عراق، پیش از ظهر امروز با رهبری دیدار کرد. سودانی در گذشت ابراهیم رئیسی و همراهانش را به نمایندگی از دولت و ملت این کشور به رهبری و ملت ایران تسلیت گفت.

به نقل از سایت «khamenei.ir»؛ در این دیدار حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با قدردانی از سفر نخست وزیر عراق به تهران برای ابراز همدردی، گفتند: ما شخصیت برجسته‌ای را از دست دادیم. آقای رئیس جمهور برادر بسیار خوب و مسئولی کارآمد و با کفایت و صمیمی و جدی بود.

رهبر انقلاب اسلامی افزودند: اکنون آقای مخبر بر اساس قانون اساسی مسئولیت سنگینی را بر عهده گرفته‌اند و ان‌‌شاءالله همان مسیر همکاری‌ها و توافق‌ها با دولت عراق ادامه پیدا خواهد کرد.

در این دیدار محمد مخبر، علی باقری و احسان خاندوزی نیز حضور داشتند.

دیدار نخست وزیر عراق با رهبر

11:50؛ رئیس دومای روسیه درتهران

به نقل از مهر  و طبق اعلام خبرگزاری ریانووستی، ویاچسلاو ولودین، رئیس  مجلس دومای روسیه برای شرکت در مراسم ابراهیم رئیسی و همراهانش  وارد تهران شد. پیش از این تعدادی دیگر از مقامات و شخصیت‌های بین‌المللی برای شرکت در این مراسم وارد تهران شده‌اند.

ساعت 12:02؛ معاون رئیس جمهور هند در  تهران

به نقل از برنا، جاگدیپ دانکار (Jagdeep Dhankar) معاون رییس جمهور هند نیز از جمله کسانی است که حوالی ساعت 12 وارد تهران شد تا در مراسم یادبود رئیس دولت سیزدهم ایران و همراهانش شرکت کند. 

معاون رئیس جمهور هند +تهران

ساعت 12:25؛ ورود قیس سعید به تهران

قیس سعید، رئیس‌جمهور تونس ظهر امروز برای شرکت در مراسم یادبود ابراهیم رئیسی و همراهانش وارد تهران شد. به نقل از ایسنا قیس سعید در هنگام ورود در فرودگاه مهر آباد مورد استقبال  عباس علی‌آبادی، وزیر صمت قرار گرفت.

رئیس جمهور تونس

ساعت 13:04؛ امامعلی رحمان در تهران

امامعلی رحمان، رئیس جمهور تاجیکستان نیز حوالی ساعت 13 امروز در  رأس هیئتی برای حضور در مراسم تشییع ابراهیم رئیسی و همراهانش وارد فرودگاه مهرآباد تهران شد. امامعلی رحمان در هنگام ورود مورد استقبال علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو ایران قرار گرفت.

منبع فارس

ساعت 13:43؛ رئیس مجلس ازبکستان در تهران

نورالدین اسماعیل جان‌اف، رئیس مجلس ازبکستان برای حضور در مراسم یادبود رئیس دولت سیزدهم ایران و همراهانش وارد تهران شد. به نقل از ایسنا او در سفارت با محمدعلی اسکندری سفیر ایران گفتگو کرد و مراتب همدری خود، مجلس قانونگذاری و مردم ازبکستان را با دولت، مجلس و ملت ایران ابراز کرد.

ساعت 13:52 ؛ ورود نخست وزیر سوریه 

حسین عرنوس نخست وزیر سوریه نیز برای شرکت در مراسم یادبود رئیس‌جمهور ایران و همراهانش با استقبال رسمی جواد اوجی وزیر نفت وارد فرودگاه تهران شد.

ساعت 13:57؛ سرگئی آلینیک در تهران

سرگئی آلینک، وزیر امور خارجه بلاروس برای شرکت در مراسم گرامیداشت رئیسی و همراهانش حدود ساعت 13:45 دقیقه وارد تهران شد. پیش از این نیز وزارت امور خارجه بلاروس ابراز همدردی خود را با مردم ایران اعلام کرده بود.

منبع تسنیم

ساعت 14:18؛ شهباز شریف وارد تهران شد

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان برای شرکت در مراسم گرامیداشت رئیس دولت سیزدهم ایران و همراهانش وارد تهران شد. این درحالی است که به نقل از مهر پیشتر اعلام شده بود آصف علی زرداری رئیس جمهور پاکستان نیز به نمایندگی از اسلام آباد به تهران خواهد آمد. 

شهباز شریف نخست وزیر پاکستان

وزیر امور خارجه بلاروس وارد تهران شد

سرگئی آلینیک به منظور شرکت در مراسم تشییع و بزرگداشت شهیدان سید ابرهیم رئیسی، حسین امیرعبداللهیان و همراهانشان وارد تهران شد و مورد استقبال مقامات وزارت خارجه ایران قرار گرفت.

وزیر خارجه کویت وارد ایران شد

عبدالله الیحیا وزیرخارجه کویت و هیأت همراه به عنوان نماینده امیر این کشور برای شرکت در مراسم تسلیت و بزرگداشت  سید ابراهیم رئیسی و همراهانش وارد تهران شد.

ورود رئیس و نخست وزیر منطقه کردستان عراق به تهران

براساس گزارش شبکه تلویزیونی العالم، "نچیروان بارزانی" و "مسرور بارزانی" رئیس و نخست وزیر منطقه کردستان عراق و "قباد طالبانی" معاون نخست وزیر این منطقه برای شرکت در مراسم بزرگداشت رئیس جمهور شهید ایران و همراهانش وارد تهران شدند.

18:09 وزیر خارجه امارات وارد تهران شد

وزیر خارجه امارات برای ادای احترام به ابراهیم رئیسی و حسین امیرعبداللهیان وارد تهران شد.

19:15 وزیر خارجه بحرین وارد ایران شد

عبداللطیف بن راشد الزیانی‌ وزیر امور خارجه بحرین به منظور شرکت در مراسم یادبود شهیدان سانحه سقوط بالگرد حامل رئیس‌جمهور عصر امروز، دوم خرداد وارد تهران شد.

وزیر خارجه بحرین

پیام پوتین به تهران

خبرگزاری ریانووستی خبر داد «ویاچسلاو ولودین» رئیس دومای دولتی روسیه پیام رئیس جمهور این کشور را به تهران منتقل کرد.

پوتین در این پیام تاکید کرده است: مطمئن هستم که تهران تمام این مراحل را پشت سر خواهد گذاشت و مسیر خود در راستای تقویت حاکمیت را ادامه خواهد داد.

«اردوغان» فردا به مشهد می‌رود

خبرگزاری تسنیم نوشته است که سخنگوی حزب عدالت و توسعه با اشاره به سفر معاون رئیس جمهور و وزیر خارجه ترکیه به تهران برای حضور در مراسم شهید رئیسی گفت: اردوغان رییس جمهور کشورمان فردا در مراسم تدفین رئیسی در مشهد شرکت خواهد کرد.

هنوز ورود اردوغان به ایران به صورت رسمی تائید نشده است.