به گزارش اکوایران، نیروهای الفجر، یک گروه نظامی سنی‌مذهب لبنانی، پس از وقفه‌ای طولانی، در ماه‌های اخیر دوباره ظهور کرده و برای مبارزه با اسرائیل در مرز آن با لبنان به حزب‌الله پیوسته است.

نیروهای الفجر که در سال ۱۹۸۲ تأسیس شدند، شاخه نظامی جماعة اسلامی، یک سازمان مسلمان سنی لبنانی هستند که همچنین به عنوان «گروه اسلامی لبنان» شناخته می‌شود.

به نوشته العربی الجدید، مشارکت جماعة اسلامی در درگیری‌های مرزی، سوالاتی را در مورد احیای نیروهای الفجر و اینکه آیا آن‌ها پس از پایان جنگ اسرائیل علیه غزه همچنان نقشی خواهند داشت، مطرح کرده است.

مشارکت جماعت اسلامی در جنگ در جامعه سنی لبنان با واکنش‌های متفاوتی همراه بوده است. برخی از این مشارکت استقبال کرده‌اند، در حالی که برخی دیگر از مقامات سنی این تصمیم را محکوم کرده‌اند و گفته‌اند که این اقدام تنها به نفع اسرائیل است.

نیروهای الفجر در ۱۸ اکتبر ۲۰۲۳ اولین عملیات نظامی خود در درگیری فعلی را اعلام کردند - که شامل حملات موشکی به مواضع اسرائیل در فلسطین اشغالی بود.

از آن زمان، نیروهای الفجر حملات بیشتری انجام داده‌اند و برای از دست دادن هفت تن از مبارزان خود سوگواری کرده‌اند.

همچنین هفت تن از امدادگران این گروه در ۲۷ مارس در حبوریه در حمله هوایی اسرائیل به یک مرکز آمبولانس متعلق به جمعیت امداد و نجات اسلامی، که یک سازمان پزشکی مرتبط با جماعة اسلامی است، کشته شدند.

GettyImages-156653540

ورود جماعت اسلامی به جنگ علیه اسرائیل

جماعت اسلامی اولین گروهی نیست که در مرز به حزب الله لبنان می‌پیوندد، اما آنها اولین گروه سنی لبنانی هستند.

پس از رژه هواداران مسلح این گروه در خیابان‌های روستای ببنینه در عکار در اواخر آوریل، سوالات در مورد ظهور مجدد این گروه شدت گرفت. مشارکت جماعت اسلامی به عنوان وسیع‌تر شدن دامنه مقاومت مسلحانه علیه اسرائیل در لبنان تلقی شده است.

باسم حمود، معاون رئیس دفتر سیاسی جماعت اسلامی، به العربی الجدید، گفت: «جماعت اسلامی حق خود را مانند هر گروه لبنانی دیگر برای دفاع از حاکمیت و عزت کشورمان در برابر تجاوزات بیش از حد صهیونیستی در جنوب لبنان اعمال می‌کند.»

او افزود: «این گروه در کنار همه نیروهای مقاومت در مبارزه با تجاوزگری اسرائیل مشارکت می‌کند. تنها پیام آن به متجاوز صهیونیستی این است که [...] زمان تجاوز به حاکمیت لبنان پایان یافته است. به هر حمله‌ای پاسخ داده خواهد شد.»

حمود در مورد نقش نیروهای الفجر پس از پایان جنگ غزه، گفت: «ما در حال حاضر در جنگی با دشمنی جنایتکار هستیم و دغدغه ما در حال حاضر این است که چگونه دشمن خود را به چالش بکشیم، از مردم خود محافظت کنیم و از سرزمین خود دفاع کنیم.»

حمود همچنین خاطرنشان کرد که «روابط ما با حزب الله رابطه بین دو حزب سیاسی در لبنان است. ما در برخی مسائل موافقیم و در برخی دیگر اختلاف نظر داریم. در حال حاضر، ما در مقاومت در برابر دشمن شریک هستیم.»

تاریخچه جماعت اسلامی

تحلیلگر سیاسی و پژوهشگر رابح الدندشلی توضیح می‌دهد که «جماعت اسلامی در اواسط دهه شصت میلادی تأسیس شد [... ]، دفتر مرکزی خود را در بیروت افتتاح کرد و در سراسر مناطق لبنان که در آن حضور سنی وجود داشت، گسترش یافت.»

«قوات الفجر» در سال ۱۹۸۲ در جریان حمله اسرائیل به لبنان به عنوان شاخه نظامی حزب تأسیس شد و اولین گروه سنی لبنانی بود که در شرق صیدا در جنوب لبنان حضور نظامی داشت.

با این حال، مشارکت جماعت اسلامی در سیاست پارلمانی عمدتاً حاشیه‌ای بوده است.

به گفته الدندشلی، اوج موفقیت حزب پس از جنگ داخلی لبنان (1975-1990) حاصل شد، زمانی که چندین کرسی در انتخابات پارلمانی به دست آورد، عمدتاً در بیروت و صیدا در جنوب و طرابلس و الضنیه در شمال.»

امروزه مشارکت نیروهای فجر در جنگ اسرائیل علیه غزه تا حد زیادی نمادین و محدود است. جماعت اسلامی به دلیل روابط نزدیک ایدئولوژیک خود با حماس مجبور به مشارکت است. بنابراین، رابح الدندشلی نتیجه می‌گیرد که نقش آفرینی نیروهای فجر «بیشتر اخلاقی است تا عملی.»

با این حال، دخالت آن‌ها همچنان اسرائیلی ها را نگران کرده است. تاکنون، مقاومت لبنان در چارچوب حزب الله و به طور کلی شیعیان لبنان دیده می‌شد. تداوم این معادله -محاصره و منزوی کردن مقاومت- به نفع اسرائیل است. حضور سنی‌ها در کنار حزب الله می‌تواند حامیان بیشتری را از احزاب سیاسی دیگر جلب کند و مقاومت را گسترش دهد.

مسیر جماعت اسلامی و الفجر می‌تواند توسط گروه‌های دیگر پذیرفته ‌شود و مقاومت وارد فاز جدیدی ‌شود.

مهند حاج علی، پژوهشگر مرکز کارنگی خاورمیانه در بیروت، بر این باور است که مشارکت نیروهای فجر «می‌تواند منعکس کننده حضور یک گروه لبنانی غیرشیعه به جز گروه‌های فلسطینی باشد و دایره نیروهای درگیر در مبارزه گسترش یابد.»