به گزارش اکوایران، سخنگوی شاخه مسلح حماس روز یکشنبه گفت که نیروهای این گروه سربازان اسرائیلی را در جریان نبردهای روز شنبه در جبلیه در شمال غزه به اسارت گرفتند، هرچند ارتش اسرائیل این ادعا را رد کرد.

سخنگوی شاخه مسلح حماس تعداد سربازان ربوده شده را نگفته و مدرکی دال بر این ادعا نشان نداد.

به گزارش رویترز، ابوعبیده، سخنگوی گردان‌های القسام در پیامی ضبط شده که بامداد یکشنبه توسط الجزیره پخش شد گفت: «جنگجویان ما یک گروه نیروی صهیونیست را به داخل یک تونل کشاندند. جنگجویان پس از اینکه همه اعضای این نیرو را کشته، زخمی و اسیر کردند، عقب نشینی کردند.»

ارتش اسرائیل روز یکشنبه این ادعای شاخه مسلح حماس را رد کرد. ارتش اسرائیل در بیانیه‌ای ادعا کرد: «نیروهای دفاعی اسرائیل تصریح می‌کند که هیچ حادثه‌ای که در آن یک سرباز ربوده شده باشد، وجود ندارد.»

حماس ویدئویی را منتشر کرد که به نظر می‌رسید یک فرد خون آلود را نشان می‌دهد که در تونل روی زمین کشیده می‌شود. 

به نوشته صابر گل‌عنبری، تحلیل‌گر مسائل منطقه‌ای، اعلام اسارت سربازان اسراییلی، پس از هشت ماه جنگ، به عنوان یک متغیر دردسرساز نتانیاهو و کابینه جنگ را در تنگنای بیشتری قرار خواهد داد؛ تنگنا و بن بستی که باعث شد زاحی هنگبی رئیس شورای امنیت ملی اسرائیل دیروز به صراحت و‌ شدت زبان به انتقاد بگشاید و از نبود راهبردی برای خروج از این جنگ سخن بگوید.

 

وی گفته است که با وجود گذشت این مدت طولانی نه حماس را نابود کردیم و نه گروگان‌ها را برگرداندیم و نه امنیت را برای بازگشت ساکنان شهرک‌های مجاور غزه فراهم کردیم.

#صابر_گل_عنبری

@Sgolanbari

اظهارات ابوعبیده ساعاتی پس از افزایش امیدواری برای از سرگیری مذاکرات آتش‌بس غزه در روز شنبه بیان شد.یک مقام مطلع گفت که پس از دیدار رئیس سازمان اطلاعات اسرائیل موساد با رئیس سازمان سیا و نخست وزیر قطر، تصمیم برای از سرگیری مذاکرات در هفته آینده اتخاذ شده است.

این منبع که از ذکر نام و ملیت خودداری کرد، گفت که تصمیم گرفته شده است که «در هفته آینده مذاکرات بر اساس پیشنهادات جدید به رهبری میانجی‌ها، مصر و قطر و با مشارکت فعال ایالات متحده آغاز شود.»

بعداً یکی از مقامات حماس گزارش رسانه‌های اسرائیلی مبنی بر از سرگیری مذاکرات در قاهره در روز سه‌شنبه را تکذیب کرد و به رویترز گفت: «هیچ تاریخی وجود ندارد.»