به گزارش اکوایران، ۳۱ روز دیگر -۸ تیر- چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار خواهد شد. 

بهارستان پله قالیباف برای ریاست‌جمهوری می‌شود؟

امروز، 8 خرداد ماه، محمدباقر قالیباف، با اخذ اکثریت آرا به ریاست دوازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی دست یافت. گمانه‌زنی‌های بسیاری درخصوص حضور او در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم به گوش می‌رسد.

حمید رسایی، نماینده مردم تهران در مجلس، روز گذشته در کانال تلگرامی خود، بدون آنکه اشاره‌ای به نام قالیباف کند نوشت: «برخی چهره‌های مجلس دوازدهم، خودشان را هم برای کاندیداتوری ریاست مجلس و هم کاندیداتوری ریاست جمهوری مطرح می‌کنند و قصد شرکت در هر دو را دارند!» همچنین روزنامه «سازندگی» نیز امروز، 8 خرداد ماه در صفحه اول خود، به بررسی هفت نامزد احتمالی ریاست جمهوری از جمله محمدباقر قالیباف پرداخته است.

ظریف کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری را رد کرد

بنابه گفته «ایلنا»، محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه پیشین ایران، در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا در انتخابات قصدی برای کاندیداتوری دارید، گمانه‌زنی‌ها درباره حضورش در انتخابات ریاست‌جمهوری را رد کرد و گفت: «خیر»

محسن هاشمی، گزینه نهایی کارگزاران سازندگی؟

به ادعای «تسنیم» شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی در جریان بررسی نامزدهای انتخابات ریاست‌‌جمهوری به تصمیم اولیه خود برای حمایت از محسن هاشمی رفسنجانی رسید.

خود محسن هاشمی در آخرین اظهارتش عنوان کرده است: در اخباری که امروز من در فضای مجازی مشاهده کردم، آمده که شورای مرکزی از نامزدی من حمایت کرده است، نه اینکه من نامزد شده باشم. هنوز درباره انتخابات ریاست‌جمهوری به جمع‌بندی نهایی نرسیدیم.

سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری ثبت نام می‌کند

«برنا» مدعی شده است که براساس گفته یکی از منتخبان مجلس دوازدهم، سعید محمد در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام می‌کند.

بذرباش، گزینه اصلی «شریان»

میثم نادی، رییس ستاد انتخابات جبهه شریان، در‌مورد گزینه‌های مورد‌نظر شریان در انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: معتقدیم می‌بایست کار نیمه‌تمام رئیسی تمام شود و گزینه ما از یاران و همراهان آقای رئیسی است. آقای بذرباش جز گزینه‌های اصلی مدنظر هستند، اما می‌بایست یکی دو روز تا شروع ثبت‌نام و اعلام رسمی آن منتظر بمانیم.

محمد صدر، «سورپرایز انتخاباتی اصلاح‌طلبان»

سیدمحمد صدر، نامی است که این روزها بسیار در محافل سیاسی به گوش می‌رسید. «اعتماد» در روزنامه شماره امروز خود عنوان «سورپرایز انتخاباتی اصلاح‌طلبان» را برای محمد صدر به کار برده است. برخی از شنیده‌ها حاکی از آن است که او تاییدیه بسیاری از چهره‌های برجسته اصلاح‌طلب را برای حضور در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم گرفته است.

او در رابطه با خبر کاندیداتوری خود در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۳ و دیدار با سیدمحمد خاتمی گفته است: در این باره با آقای  خاتمی گفت‌وگو کردم و به منزل ایشان رفتم. هنوز تصمیم قطعی نگرفته‌ام و در حال بررسی هستم.

صدر مدیرکل امور اروپا-آمریکای وزارت خارجه دولت رجایی، مشاور سابق سید محمد خاتمی و مشاور سابق محمدجواد ظریف و در حال حاضر عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام است. 

عدم حضور محسن رضایی در انتخابات چهاردهم

رییس ستاد انتخابات شبکه راهبردی یاران انقلاب (شریان) اسلامی گفت: جلسات مفصلی را با نامزد‌های مختلف داشتیم البته آقای محسن رضایی اعلام کرد قطعا وارد عرصه انتخابات نمی‌شود، اما از گزینه نهایی جبهه انقلاب حمایت می‌کند و ما تلاش می‌کنیم به آن نقطه اجماع برسیم.

احمدی‌نژاد و ویدیویی دیگر از دعوت برای حضور

این روزها فیلم‌های بسیاری از طرف کانال‌های حامی محمود احمدی‌نژاد مبنی بر دعوت از او برای حضور در انتخابات منتشر می‌شود. در جدیدترین ویدیوی منتشر شده، جمعی از مردم استان مرکزی با مراجعه به منزل محمود احمدی‌نژاد در میدان 72 نارمک از او خواستند در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کند.

رییس دولت‌های نهم و دهم نیز اظهار داشت: برای آنکه هر قدمم کمک به مردم باشد و مشکلی را حل کند و کشور را یک گام به جلو ببرد، باید خیلی با دقت و مطالعه و بررسی همه جانبه تصمیم بگیرم.

پیش از این دو ویدیو دیگر نیز از حامیان او منتشر شده است که خواستار حضور او در انتخابات چهاردهم ریاست جمهوری بودند.

خبر مرتبط
آخرین‌های انتخابات ریاست‌جمهوری: از قطعی شدن آمدن جلیلی تا گمانه‌زنی‌ها درباره لاریجانی و زاکانی

اکوایران: کم‌کم فضای رسانه‌ای و اجتماعی از شوک سانحه بالگرد هفته پیش خارج شده‌ و حالا نوبت به اخبار انتخاباتی رسیده است. در این گزارش آخرین تحولات مربوط به چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری که امروز یکشنبه ۶ خرداد رخ داده است را مرور می‌کنیم.

پالس مثبت مبدع اصطلاح «خالص‌سازی»

علی لاریجانی روز گذشته پس از اتمام افتتحایه مجلس دوازدهم شواری اسلامی، در پاسخ به سوالی درخصوص احتمال کاندیداتوری‌اش، آن را رد نکرد و از واژه «ببینیم» استفاده کرد که همین امر موجب افزایش گمانه‌زنی‌ها در خصوص حضور او در عرصه ریاست جمهوری شد.

علی آقازاده، معاون حزب اعتدال و توسعه، امروز هشتم خرداد ماه به «انتخاب» گفت: «در میان مستقلین، اصولگرایان میانه و اصلاح طلبان هم تمایلاتی به آقای لاریجانی وجود دارد. با توجه به شرایط کشور و عملکرد دولت در سه سال گذشته، می‌طلبد که شخصی مانند آقای لاریجانی کاندید شوند.»

کاندیدهای مستقل به میدان می‌آیند؟

«اعتماد» در گزارشی تحت عنوان «کاندیداهای مستقل برای شرکت در انتخابات آماده می‌شوند» احتمال حضور آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دولت روحانی، علی شمخانی، دبیر سابق شورای عالی امنیت ملی و حسین علایی از فرماندهان سابق نیروی دریایی را در کنار علی لاریجانی بررسی کرده است.

صادق محصولی از جبهه پایداری

بنا به ادعای «تسنیم» در جلسه اخیر شورای مرکزی جبهه پایداری، اعضای این شورا از صادق محصولی، دبیرکل این جبهه خواستند برای کاندیداتوری در انتخابات آتی ریاست‌جمهوری اقدام کند. محصولی هنوز پاسخ رسمی به درخواست اعضای شورای مرکزی نداده است اما «تسنیم» احتمال کاندیدا شدن او را بالا می‌داند.

حضور مجدد مهرعلیزاده؟

همچنین امروز یکی از نزدیکان محسن مهرعلیزاده در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) از آمدن او برای انتخابات پیش رو خبر داد. محسن مهرعلیزاده دو بار پیش‌ از این در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده است؛ سال ۸۴ و سال ۱۴۰۰. او در آخرین انتخابات ریاست‌جمهوری به‌نفع همتی کنار کشید. 

آنهایی که آمدنشان قطعی شده است

پیش از این، نامزدی سعید جلیلی و مسعود پزشکیان تایید شده است. خبرگزاری «فارس» در 6 خرداد ماه خبرداد که سعید جلیلی در انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم ثبت نام می‌کند.

این خبرگزاری همچنین از آمدن مسعود پزشکیان خبر داده بود. نماینده مردم تبریز گفته است: قصدم از شرکت در انتخابات افزایش مشارکت مردمی و آوردن برخی افراد پای صندوق‌های رای در شرایطی است که این تصور در سطح داخلی و بین المللی در مورد ایران وجود دارد که مردم با صندوق‌ها قهر هستند.