به گزارش اکوایران، طالبان نخستین بار در سال ۱۹۹۴ در جنوب افغانستان و در شهر قندهار ظاهر شد. در آن زمان، افغانستان پس از خروج اتحاد جماهیر شوروی، درگیر جنگ داخلی بود.

در پی حضور ۲۰ ساله آمریکا در خاک افغانستان، طالبان مدام تلاش می‌کرد این کشور را در اختیار بگیرد. سرانجام دولت اشرف غنی از میان رفت و طالبان در آگوست ۲۰۲۱ قدرت را در افغانستان به دست گرفت.

بسیاری از کشورها و نهادها یا سازمان‌های مختلف، نام گروه طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده بودند. برای مثال آمریکا نام این گروه را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است اما اتحادیه اروپا صرفا تحریم‌هایی را علیه این گروه وضع کرده و نام آن را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار نداده است.

روسیه یکی از کشورهایی بود که در سال ۲۰۰۳ اعلام کرد نام گروه طالبان را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار داده است.

پس از به قدرت رسیدن طالبان، این مسئله قدری پیچیده شد. هنوز هیچ یک از کشورهای جهان به صورت رسمی و علنی، حکمرانی طالبان در افغانستان را به رسمیت نشناخته‌اند؛ اما بسیاری از کشورها روابطی را با این گروه آغاز کرده‌اند.

روسیه که اکنون در جنگ با اوکراین به سر می‌برد و به درآمدهای نفتی نیاز دارد، می‌تواند از مسیر ارتباط با طالبان، نفت بیشتری بفروشد. با این حال، خروج طالبان از فهرست گروه تروریستی هنوز مسئله‌ای پیچیده به شمار می‌رود.

به تازگی خبرنگاری در یک کنفرانس مطبوعاتی از ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در این باره سوال کرده که آیا روسیه به دنبال ایجاد ارتباط با طالبان و به رسمیت شناختنِ این گروه است؟

در ویدیوی بالا این بخش از صحبت‌های پوتین به همراه تحلیل‌هایی در این زمینه آورده شده است.