به گزارش اکوایران، روابط دیپلماتیک ایران و بحرین از سال ۱۳۹۴ قطع شده است. اکنون پادشاه بحرین طی دو دیدار گفته که به دنبال از سرگیری روابط با ایران است.

این چهره سیاسی نخستین بار، چندی پیش در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه گفته بود که دلیلی ندارد احیای روابط با ایران را به تعویق اندازد. او همچنین نسبت به بهبود روابط هم ابراز تمایل کرده بود.

به تازگی او پس از یازده سال به چین سفر کرده و دیداری با شی جین‌پینگ، رئیس‌جمهوری چین داشته است. در این دیدار هم دوباره به مسئله ایران اشاره کرده و گفته که به دنبال احیای روابط دیپلماتیک با ایران است.

بحرین به نوعی جزو کشورهای هم‌پیمان با آمریکا در منطقه خاورمیانه و خلیج فارس به شمار می‌آید. این کشور مقر ناوگان پنجم دریایی آمریکاست.

در حالی‌که حاکمیت این کشور را سنی‌ها در دست گرفته‌اند، اکثریت جمعیت این کشور، شیعه است و در سال ۲۰۱۱ بخشی از این جمعیت برای براندازی حاکمیت سنی در این کشور اقدام کردند که بحرین ادعا می‌کرد ایران تحرکاتی در این زمینه داشته است.

حالا به نظر می‌رسد بحرین قصد دارد کدورت‌ها را کنار بگذارد و دوباره روابط سیاسی و دیپلماتیکش را با ایران آغاز کند.

این کشور اخیرا در مراسم وداع با ابراهیم رئیسی، وزیر امور خارجه خود را برای عرض تسلیت فرستاده بود. این اقدام به نوعی نشان می‌دهد که بحرین به دنبال بازسازی روابط است. پادشاه بحرین می‌گوید برای ثبات در منطقه به احیای این رابطه نیاز دارد. همچنین معتقد است برای حل مسئله فلسطین، ایران باید به عنوان متحد حضور داشته باشد.

در ویدیوی بالا توضیح داده شده که چرا بحرین چنین تمایلی پیدا کرده و قصد دارد دوباره با ایران در ارتباط باشد.