به گزارش اکوایران، محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری سه قانون مصوب مجلس از جمله اصلاحیه قانون انتخابات ریاست جمهوری را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد.

مخبر در اجرای اصل 123 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران، «قانون اصلاح مواد (19) و (22) قانون انتخابات ریاست جمهوری اسلامی ایران» که در جلسه علنی یکم خرداد 1403 مجلس شورای اسلامی تصویب و در تاریخ 5 خرداد 1403 به تأیید شورای نگهبان رسید، را برای اجرا به وزارت کشور ابلاغ کرد.

سرپرست ریاست جمهوری همچنین «قانون الزام به ثبت رسمی معاملات اموال غیرمنقول» را که در جلسه علنی 6 آذرماه 1401 مجلس شورای اسلامی، و «قانون بودجه سال 1403 کل کشور» را نیز که در جلسه علنی 31 اردیبهشت 1403 مجلس شورای اسلامی تصویب شده بود را برای اجرا به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد ابلاغ کرد.

اصلاحات قانون انتخابات چه بودند؟

ماده ۱۹ قانون انتخابات ریاست جمهوری آخرین بار سال ۱۳۹۱ اصلاح شده بود، در آن قانون آمده بود: در هر مرحله انتخاباتی هر شخص واجد شرایط میتواند فقط یک بار با ارائه شناسنامه و کارت ملی خود رأی دهد.

تنها تغییری که در این ماده رخ داده، جایگزین کردن «کارت ملی» با «کد ملی» است. به‌عبارتی برای نام‌نویسی در انتخابات ریاست‌جمهوری تنها شناسنامه لازم است.

اما اصلاح مهم‌تر به ماده ۲۲ مربوط است. بر اساس نسخه قبلی این ماده، انتخابات ریاست‌جمهوری و شوراهای اسلامی شهر هم‌زمان برگزار می‌شوند. اما به‌خاطر سانحه بالگرد و شهادت رییس دولت سیزدهم، عمر این دولت یک سال کوتاه شد.

طبق قانون اساسی انتخابات ریاست‌جمهوری باید ظرف ۵۰ روز برگزار می‌شد و پرسشی که به وجود می‌آمد آن بود که تکلیف شوراهای شهر چه می‌شود. اصلاحیه جدید این موضوع را تعیین تکلیف کرده است. 

طبق این اصلاحیه امسال باتوجه به جلو افتادن انتخابات ریاست جمهوری، انتخابات شورای شهر در زمان قبلی خود یعنی سال آینده برگزار خواهد شد. اما در دور بعد دوباره این دو انتخابات هم‌زمان خواهند شد. به عبارتی شوراهای بعدی سه ساله خواهند بود. 

2

112

 

1111