به گزارش اکوایران، هادی طحان‌نظیف، سخنگوی شورای نگهبان در پیامی که در شبکه‌ اجتماعی‌ خود منتشر کرد، از ارسال اسامی نامزدهای احراز صلاحیت شده به وزارت کشور خبر داد.

photo_2024-06-09_13-42-19

«فارس» نیز اعلام کرد که امروز ششمین روز بررسی صلاحیت‌های داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری در شورای نگهبان است و نتایج بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات تا ساعتی دیگر اعلام خواهد شد.

سخنگوی شورای نگهبان صبح امروز، 20 خرداد اعلام کرده بود که به محض اینکه بررسی صلاحیت نامزدها به اتمام رسید، در اسرع وقت نتایج را به وزارت کشور اعلام می‌کنیم؛ اگر فردا شد، فردا و اگر پس‌فردا شد، پس‌فردا. پس از اعلام نتایج بررسی صلاحیت‌ها، تبلیغات آغاز می‌شود. برنامه‌های تبلیغاتی و مناظرات که از صداوسیما پخش می‌شود به شناخت مردم کمک خواهد کرد.

او با اشاره به اصل 113 و 115 قانون اساسی نقش و جایگاه ریاست جمهوری را بسیار مهم و خطیر تلقی کرد و در خصوص رأی‌گیری برای احراز صلاحیت‌ها عنوان کرد: رأی‌گیری مخفی است و هیچ کدام از اعضا اطلاعی از رأی اعضای دیگر ندارند.

خبر مرتبط
واکنش شورای نگهبان به سفارشی‌ها/ احتمال ائتلاف دو کاندیدا تکذیب شد

اکوایران: امروز مهلت پنج روزه شورای نگهبان برای بررسی صلاحیت داوطلبان انتخابات ریاست‌جمهوری به پایان می‌رسد. طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان گفت که این مرجع بر اساس قانون عمل می‌کند و هیچ سفارشی، تاثیری در تصمیم‌گیری‌ها ندارد.

قاضی‌زاده از تایید صلاحیت خود خبر داد

امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، معاون رئیس جمهور و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران با انتشار پیامی در شبکه اجتماعی خود خبر از تایید صلاحیتش داد.

photo_۲۰۲۴-۰۶-۰۹_۱۲-۵۲-۲۶

قاضی‌زاده در دوره پیشین ریاست جمهوری با 999 هزار و 718 و کسب 3.45 درصد آرا نفر چهارم انتخابات شد.

زاکانی تائید صلاحیت شد، باید مرخصی بگیرد

مهدی چمران درباره مرخصی شهردار تهران برای کاندیداتوری ریاست جمهوری، گفت: فعالیت همزمان شهردار در ایام کاندیداتوری مشکل قانونی ندارد و اگر بتواند امور را همزمان انجام دهد، مسئله‌ای نیست.

رئیس شورای اسلامی شهر تهران همچنین تصریح کرد: وقتی شورای نگهبان نتایج را اعلام کرد، شهردار باید مرخصی بگیرد. چون دو کار را با هم نمی‌توان انجام داد. جانشین شهردار در این ایام امور را دنبال خواهد کرد و مسئله پیچیده‌ای نیست.

موج انصرف‌ نامزدها

زهره الهیان نماینده سابق مجلس و داوطلب انتخابات ریاست‌جمهوری از این رقابت‌ها انصراف داد.

محمدمهدی زاهدی، وزیر علوم دولت محمود احمدی‌نژاد و نماینده سابق مجلس از کاندیداتوری در انتخابات ریاست جمهوری انصراف داد.

پیش از این نیز داوود منظور، رئیس سازمان برنامه و بودجه، محمد رویانیان، رئیس اسبق پلیس راهور و حبیب‌الله دهمرده، نماینده مجلس یازدهم از از داوطلبی در انتخابات چهاردهمین دوره ریاست‌جمهوری انصراف دادند.

قدرت‌علی حشمتیان، رییس خانهٔ احزاب و نماینده دوره پنجم مجلس از انتخابات ریاست‌جمهوری انصراف داد. او پیش از این ادعا کرده بود: اگر مشارکت بالا می‌خواهید، متعهد می‌شوم که اگر شخصا در مناظره‌ها باشم، حداقل پنج میلیون رای برای نظام و انقلاب به نام قدرتعلی حشمتیان داشته باشم.

خبر مرتبط
حواشی انتخابات ناخوانده / از معرفی نامزدهای اصلاح‌طلبان تا نامه‌نگاری وزرای دولت سیزدهم

اکوایران: در حالی که هنوز مشخص نیست از میان 80 نامزد انتخابات چه کسانی توسط شورای نگهبان احراز صلاحیت می‌شوند، فعالیت نامزدها و گروه‌های سیاسی آغاز شده است.

روزنامه فرهیختگان: احتمالا انتخابات چهاردهم به دور دوم برود

روزنامه فرهیختگان در گزارشی اعلام کرد که نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد اگر اتفاق خاصی در فضای اجتماعی رخ ندهد، احتمالا تکلیف رئیس دولت چهاردهم در دور دوم انتخابات مشخص خواهد شد.

این روزنامه مشارکت انتخاباتی را 50 تا 55 درصد عنوان کرده است. همچنین مدعی شده است که با فاصله بیشتری از دیگر رقبا بیشترین اقبال عمومی را محمود احمدی‌نژاد به همراه دارد. نیمی از آنها گفتند درصورتی‌که صلاحیت احمدی‌نژاد مورد تائید قرار نگیرد، تحریم انتخابات گزینه مطلوب‌تری برای آنها خواهد بود. قالیباف، جلیلی و لاریجانی ازجمله چهره‌هایی هستند که بعد از احمدی‌نژاد بیشترین اقبال عمومی در نظرسنجی‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

خبر مرتبط
پیش‌بینی کشیده شدن انتخابات به دور دوم/ احمدی‌نژاد محبوب‌ترین کاندیداست؟

نگاهی به صفحات اول روزنامه های امروز-20 خرداد- نشان می‌دهد: روزنامه‌های منسوب به اصلاح‌ طلبان سراسر انتخاباتی شده‌اند اما روزنامه‌های اصولگرا نیمی از نگاه خود را به غزه و نیمی دیگر را به انتخابات اختصاص داده‌اند.

زریبافان: تصمیم شورای نگهبان فصل‌الخطاب است

مسعود زریبافان داوطلب چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری نیز در بیانیه‌ای اعلام کرد: من شورای نگهبان را از نظر جایگاه قانونی و شرعی و همچنین به لحاظ دین مداری و ترس از خدا وآخرت اعضای آن و نیز دسترسی به اطلاعات و شناخت آن از اشخاص، اصلح، صاحب اختیار و ذی‌حق برای اظهار نظر و تصمیم‌گیری در خصوص کاندیداهای ریاست‌جمهوری می‌دانم.

در ادامه بیانیه زریبافان آمده است که تصمیم شورای نگهبان را فصل‌الخطاب و بر خود فرض قطعی دانسته و بلاشرط از آن تبعیت و به آن تمکین خواهم نمود.

جزئیاتی از مناظره نامزدهای انتخاباتی

پیمان جبلی، رییس صداوسیما در نشست خبری امروز با اهالی رسانه گفت:

  • پنج مناظره را در نظر گرفتیم و هر مناظره شامل سه و نیم الی چهار ساعت خواهد بود.

  • مناظره‌ها بعد از اذان مغرب آغاز می‌شود و پیش‌بینی بر پخش سه ساعت و نیم است و البته این میزان بر تعداد کاندیداها بستگی دارد.

  • منتظر اعلام اسامی توسط شورای نگهبان هستیم. بعد از آن، مراسم قرعه‌کشی برگزار می شود. محورهای مناظره و آنچه را که در مناظره‌ها مطرح می‌شود از قبل اعلام کرده‌ایم. همچنین مناظره‌ها از شبکه یک سیما پخش می‌شود.

  • مجری مناظره‌های انتخاباتی هنوز مشخص نشده

  • هم در صدا و هم در سیما، برنامه‌هایی دیگری برای انتخابات پیشنهاد شده که هنوز قطعی نشده است.

  • مشارکت قطعی در انتخابات ریاست جمهوری پس از شهادت رییس‌جمهور 12 درصد افزایش یافت.