انتشار نظر‌سنجی ایسپا و یک نکته

شاید مهم‌ترین خبر امروز مربوط باشد به نتایج یک نظرسنجی که البته میزان مشارکت مردم تا پیش از اعلام نامزدهای نهایی از سوی شورای نگهبان را نشان می‌داد.

امروز نظرسنجی ایسپا منتشر شد. ایسپا، مرکز افکارسنجی دانشجویان ایران است و زیرنظر جهاد دانشگاهی قرار داد. این مرکز در انتخابات‌های گذشته با نظرسنجی‌های نسبتا دقیقش نشان داد که قابل اتکا است. هرچند آخرین نظرسنجی ایسپا امروز صبح منتشر شد اما انجامش به پیش از اعلام صلاحیت‌ها مربوط می‌شد.

طبق آن، ۴۴.۴ درصد قطعا در انتخابات شرکت خواهند کرد و ۷.۳ درصد به احتمال زیاد. بنابراین می‌توان گفت میزان مشارکت را ایسپا تا پیش از تایید صلاحیت‌ها ۵۱.۷ درصد اعلام کرده است. ۳ سال پیش، در انتخابات ریاست جمهوری ۱۴۰۰، پس از اعلام صلاحیت‌ها، نظرسنجی‌ها ایسپا نشان از افت مشارکت داد. آن سال ردصلاحیت‌ها و نبود نامزد غیراصول‌گرا موثر و شناخته شده شوک بزرگی محسوب می‌شد.

پرسش این است که امسال خروجی شورای نگهبان مثل ۱۴۰۰ تاثیر کاهشی بر مشارکت خواهد گذاشت یا برعکس. نظرسنجی بعدی ایسپا این نکته را مشخص خواهد کرد.

شعارهای انتخاباتی نامزدها

با مشخص شدن شعار انتخاباتی باقی‌ نامزدها امروز شعار انتخاباتی هر شش نفر مشخص شد. یکی از خبرهایی که امروز دست‌به‌دست می‌شد این شعارهای انتخاباتی بود.

پزشکیان: برای ایران

پورمحمدی: دولت قرار؛ عدالت ثروت، قدرت

جلیلی: یک جهان فرصت، یک ایران جهش؛ هر ایرانی یک نقش باشکوه

زاکانی: دولت خدمت

قاضی‌زاده: دولت مردم و خانواده

قالیباف: خدمت و پیشرفت

تلاش محسن رضایی برای اجماع‌سازی

پنج‌نفر از شش‌نفر نامزد انتخابات ریاست‌جمهوری امسال به جناح اصول‌گرا تعلق دارند. این بسیاری را نگران کرده است که این رای‌ها در این جبهه شکسته خواهد شد. ۳ سال پیش هم وضعیت کم‌وبیش به همین ترتیب بود با دو تفاوت. اول آن‌که مشخص بود که ابراهیم رییسی گزینه اول این جناح است کمااین‌که پس و پیش از انتخابات هم بسیاری به‌نفع او کناره گیری کردند. نکته دوم آن بود که در مقابل این جناح نیز دو نامزد حضور داشتند که اغلب تحلیل‌گران گمان نمی‌کردند جذابیتی برای رای‌دهندگان داشته باشند.

امروز محسن رضایی دبیر شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا، تصاویری از نشست مجمع اسلامی نیروهای انقلاب در شبکه اجتماعی ایکس منتشر کرد و نوشت:

«در نشست صمیمانه مجمع اجماع نیروهای انقلاب، آخرین وضعیت و سازوکار اجماع نیروهای انقلاب بررسی شد و نمایندگان گروهها و احزاب جبهه انقلاب نظراتشان را اعلام کردند. نیروهای انقلاب چاره‌ای جز اجماع بر نامزد مقبول ندارند و مشارکت همه گروهها در «مانا» تا زمان اجماع و پس از آن ادامه می‌یابد».

درگیری داخلی مطبوعات اصول‌گرا

تحولات انتخاباتی نشان می‌دهد که راه اصول‌گرایان برای اجماع سخت است. این را می‌توان در درگیری برخی از مطبوعات نزدیک به این جناح مشاهده کرد.

آن‌قدری که امروز صدای روزنامه «جوان» در آمد: سؤال اینجاست که هفته نامه‌ای [9دی متعلق به حمید رسایی] که تصویر دو نامزد از یک جبهه (جبهه انقلاب) را در صفحه اول خود منتشر می‌کند و با القا، مخاطبان را دچار این تشویش ذهنی می‌کند که در انتخاب، مردد بین این و آن باشند و بدتر اینکه یکی را «دیو» و دیگری را «دلبر» تلقی کنند، کجای رفتارش تشکیلاتی عمل کردن در چارچوب یک جبهه است؟

تیم پزشکیان بسته شد

امروز خبری هم منتشر شد در خصوص انتصابات پزشکیان در ستادهای خود. البته در میان خبرها، گفته شد که آذری جهرمی هم به‌عنوان قائم‌مقام رئیس ستاد انتخاب شده است؛ خبری که تکذیب شد.

سید محمدعلی افشانی: معاونت امور استان‌ها

دکتر علی شکوری‌راد: معاونت تشکل‌ها، اقشار، گروه‌های اجتماعی

پیروز حناچی: کمیته دانشگاهیان

فاطمه راکعی: معاونت بانوان

حجت نظری: معاونت جوانان

محمد رئوف قادری: معاونت اقوام، ادیان و مذاهب

نورالدین آهی: ریاست دفتر و معاونت اجرایی ستاد

پروانه مافی: قائم مقام معاونت بانوان

ناصر نصیری: ریاست کمیته نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی