به گزارش اکوایران، مناظره‌ها بخشی از فرایند دموکراتیک در انتخابات ریاست‌جمهوری به شمار می‌آیند. طی مناظره‌ها، فرصتی برای نامزدها پیش می‌آید تا سیاست‌ها و همچنین دغدغه‌های خود را برای رای‌دهندگان به نمایش بگذارند.

یکی از کارکردهای اصلی مناظره‌ها، آگاهی‌رسانی و اطلاع‌رسانی برای رای‌دهندگان است. از طرف دیگر، این مجادله‌ها میان نامزدها، فرصتی فراهم می‌آورد تا رای‌دهندگان نامزدها را با یکدیگر مقایسه کنند و تصمیمی آگاهانه بگیرند. کسانی‌که قرار است رای بدهند، از این مسیر با میزان آمادگی و اطلاعات هر یک از نامزدها آشنا می‌شوند.

در مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری، نامزدها هم این فرصت را دارند که به افکار عمومی مطابق میل خودشان شکل بدهند. آن‌ها می‌توانند لحظاتی به یادماندنی خلق کنند و جملاتی بگویند که بابت همان یک جمله، از حمایت اکثریت برخوردار شوند. در عین حال، عملکرد ضعیف هم می‌تواند منجر به از دست آرایشان در میان مردم شود.

نگاهی به تاریخ نشان می‌دهد که مناظره‌ها همیشه نقشی کلیدی در فرایند انتخابات ریاست‌جمهوری ایفا کرده‌اند و گاهی برای همیشه سرنوشت نامزدها را تغییر داده‌اند.

نقش رسانه‌ها و به طور ویژه، تلویزیون در فرایند مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری قابل انکار نیست. تلویزیون می‌تواند به افزایش شفافیت در این فرایند کمک کند تا رای‌دهندگان با تماشای مناظره، از دریچه آگاهی، تصمیم‌گیری کنند.

فن بیان و هوشمندی از جمله مواردی هستند که طی فرایند مناظره، سرنوشت نامزدها را تعیین می‌کند. نامزدها می‌توانند از این طریق به رای‌دهندگان نشان دهند که مشارکت سیاسی و مدنی چه اهمیتی دارد و تا چه اندازه می‌تواند روی سرنوشت رای‌دهندگان اثر بگذارد.

در ویدیوی بالا، به مهم‌ترین و ماندگارترین مناظره‌های انتخابات ریاست‌جمهوری در آمریکا پرداخته شده و برخی از لحظات ماندگار مورد بررسی قرار گرفته‌اند. از نیکسون و کندی گرفته تا اوباما و رامنی در ویدیوی بالا، مناظره‌هایشان به اختصار مرور شده است.