به گزارش اکوایران، امروز روز شلوغ نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری بود، مسعود پزشکیان، محمدباقر قالیباف و سعید جلیلی فعال‌ترین نامزدها بودند.

دونامزد اصلی دو جناح در اتاق بازرگانی

قالیباف و پزشکیان به اتاق بازرگانی ایران رفتند که محور اصلی صحبت‌های آنها تحریم بود. 

پزشکیان درباره تحریم اظهار کرده، بدون بهبود روابط خارجی و حل مسئله FATF، دستیابی به رشد اقتصادی پایدار امکان‌پذیر نخواهد بود، برای کاسبان تحریم این مهم است که در فضای تحریم بمانیم و محیط را غیرشفاف نگه دارند، اما ما باید این روند را تغییر دهیم.

قالیباف هم گفت من موافق مذاکره برای رفع تحریم هستم و مذاکره را نوعی مبارزه می‌دانم، او البته اضافه کرد که اگر در داخل برای تولید و اقتصاد تصمیم درست بگیریم، می‌توانیم تحریم را حل کنیم.

روحانی: دروغ گفتند

اظهارات قاضی‌زاده هاشمی و زاکانی درباره واردات واکسن کرونا در دولت سیزدهم واکنش‌های زیادی در پی داشت. از مهمترین این واکنش‌ها پاسخ حسن روحانی رئیس جمهور سابق به او بود. 

روحانی در این باره گفت که به دروغ می‌گویند در داخل واکسن تولید و تزریق کردیم بعد به ما واکسن دادند. واکسن داخلی اواخر خرداد ۱۴۰۰ مجوز تزریق گرفت. ما واکسن خارجی را در بهمن ۱۳۹۹ وارد و به کادر پزشکی تزریق کردیم.

رئیس جمهور سابق کشور اظهار کرده، قبل از دی‌ماه ۱۳۹۹ مذاکره کردیم، با اسپوتنیک قرارداد ۶۰ میلیون دوز واکسن بستیم. بیشتر از این تعداد با چین برای سینوفارم مذاکره کردیم و قرارداد بستیم. ۱۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دوز واکسن از کواکس خریداری کردیم. ما بیش از ۱۰۰ میلیون دوز واکسن خریداری کردیم. گفتیم آن ۵۰ میلیون داخلی هم اگر تولید کردند می‌خریم.  

روحانی گفته، عده‌ای می‌گفتند اصلاً واکسن نخرید، ما مرداد یا شهریور به شما ۵۰ میلیون دوز واکسن می‌دهیم. روبه‌روی دوربین دروغ گفتند. عده‌ای باید مؤاخذه شوند و جواب دهند که چرا دروغ گفتند و به ما توصیه کردند و اعلامیه دادند واکسن از خارج نخریم، ما که گوش نکردیم و واکسن وارد کردیم.

سخنگوی وزارت بهداشت دولت روحانی نیز به اظهارات قاضی‌زاده هاشمی درباره واردات واکسن واکنش نشان داد و در شبکه ایکس نوشت: نمی‌داند واکسن سینوفارم ۱۰دی ۹۹ مجوز مصرف اضطراری در خود چین گرفته! اولین محموله اون اسفند۹۹ وارد ایران شده، اردیبهشت ۱۴۰۰ توسط WHO تایید شده، چ! ۲ سال؟!!

مناظره روزنامه‌نگاران

شبکه خبر نیز امروز شاهد مناظره محمد قوچانی و سعید احدیان نمایندگان پزشکیان و قالیباف بود. قوچانی در این مناظره از نرسیدن مشارکت به 50 درصد به عنوان یک نگرانی یاد کرد و گفت: بزرگترین خطر این است که رقابت ۱۴۰۰ تکرار شود که رئیس‌جمهور با آرا باطله رقابت کرد. 

مدافعان پزشکیان از خود او صریح‌تر و تندتر مباحثشان را مطرح می‌کند. همین موضوع هم باعث شد مناظره قوچانی و احدیان داغ باشد. 

تجمع‌های انتخاباتی 3 نامزد 

مسعود پزشکیان امروز در تجمع انتخاباتی خود در شهر تهران به سالن شهید شیرودی رفت و با طرفداران خود دیدار داشت، محسن هاشمی رفسنجانی، محمدرضا خاتمی و علی شریفی زارچی (استاد اخراجی دانشگاه شریف) در این جمع سخنرانی‌ کردند. او همچنین امشب به قرچک ورامین برای سخنرانی رفت. 

زاکانی نیز به سالن حجاب رفت و در جمع هواداران خود سخنرانی کرد. 

سعید جلیلی نیز به تبریز سفر کرد و به مزار آل هاشم رفت. ارومیه آخرین مقصد جلیلی در امروز بود.