به گزارش اکوایران، در بخشی از مناظره چهارم مصطفی پورمحمدی گفت: بحث تحزب و سازماندهی سازمان‌های مردمی یک بحث جدی است. دوستان نظرشان را بگویند اینکه چیز روشنی است. اینکه می‌فرمایید نمی‌دانید پس نمی‌توانستید تشخیص دهید، من هیچوقت ادعای دانستن نکردم. شما که می‌دانید و دولت سایه تشکیل می‌دهید و حاضر نیستید با دولت‌ها همکاری کنید بگویید در خصوص مسائلی مثل کرسنت چرا حاضر نیستید با متهم اصلی مباحثه کنید؟ شما مانع انجام قرارداد کرسنت شدید و میگویید در آن فساد بوده است و بنده هم در سازمان بازرسی، افتخار می‌کنم برای هیچکس پرونده‌ای را کنار نگذاشتم. با بعضی افراد مشهور درگیر شدم که جایگاه والایی داشتند پرونده را گزارش کردم و به رئیس قوه قضاییه ارجاع دادم و موجب محکومیت آنها شد. سعی کردم وظیفه ام را بدون ملاحظه انجام دهم.

وی افزود: چرا حاضر نیستم با متهمی که میگویم خیانت کار است مناظره کنم؟ ۱۸ سال از این قضیه گذشته و اموال مردم به تاراج رفته و علیه این ملت پرونده ساخته شده است و در مورد آن حکم گرفته‌اند. چرا حاضر نیستید در مورد آن بحث کنید؟ میگویند خوابنما شدند اما بنظرم دیر از خواب بیدار شدند و نمی‌فهمند بسیاری از مسائل را و حوادث خارجی هم این را نشان می‌دهد.

وی گفت: اسناد وجود دارد و قابل کتمان نیست. اینجا جای بزن و در رو نیست و این مسائل جای بحث دارد و اینکه نمی‌فهمید و خبر ندارد و… شما که علامه دهر هستید بگویید کجا عمل کردید؟ در رشته خودتان هم در امورتان موفق نبودید. در کدام مذاکره موفق بودید؟

سعید جلیلی نیز در پاسخ گفت: آقای پورمحمدی پریشب بعد از برنامه گفتند برنامه های خوبی دارید به ما بدهید اگر دولت داشتیم استفاده  کنیم. 

 

 

پورمحمدی در پاسخ به جلیلی گفت: برای دولت زنبیل نگذاشته ایم هفده هجده سال.

جلیلی ادامه داد: افتخار نیست که برنامه نداشته باشید.

وی گفت: ملت ما امروز اتفاقاً بهترین ظرفیت را دارد؛ وقتی می گوییم ایفای نقش پرشکوه برای هر ایرانی برای این موضوع است. من در ۲-۳ سال اخیر گفته‌ام هر دانشگاه یک دولت در سایه؛ آن سمن واقعی این است. نه اینکه بگویم دولت سایه چیست! باید دولتها را با تصحیح و تکمیل باید کمک کرد. امروز بزرگترین فرصت‌هایمان در سیاست خارجی است مردم عزیز؛ ولی عده‌ای در هشت سال آن را از بین بردند. دلار ۳ هزار تومانی شد ۳۰ هزار تومان و ۸۰۰ تحریم شد ۱۵۰۰ تحریم!

جلیلی ادامه داد: کدام یک از حرف‌های ما در آن ۶ جلسه نقد برجام در کمیسیون ویژه برجام غلط از آب درآمد؟ آن زمان برخی نوشتند ظریف می‌گوید میشود جلیلی می‌گوید نمی‌شود؛ حالا چه شد؟ شد یا نشد؟ هشت سال یک جهان فرصت را از ملت دریغ داشتید و کشور را معطل کردید و فرصت اشتغال و ارزآوری را از بین بردید.

جلیلی گفت: امروز دارید از پرونده‌های بین فساد دفاع می‌کنید؟ اول باید برود دادگاه و حکمش را بگیرد و نه اینکه در تلویزیون بیاید مناظره کند! البته هیچوقت ایشان (زنگنه) نگفته که بیاید با من مناظره کند. نمی‌دانم از کجا این الهامات به شما می‌شود! از این به بعد هر متهمی باید بیاید و بگوید من بروم در تلویزیون مناظره کنم؟!

وی گفت: اولین نامه را خود آقای روحانی در زمان دولت آقای خاتمی نوشت و گفت که این (کرسنت) مشکل دارد؛ شما سازمان بازرسی بودید جواب بدهید که چرا پیگیری نکردید؟ بله بنده با فساد مبارزه خواهم کرد و میدانم که امثال شما (پورمحمدی) صدایشان درخواهد آمد! بحث سیاست خارجی باید سرمایه‌های ملت را ارتقاء دهد نه به باد دهد. با این رفتارها سلیمانی عزیز ما را شهید کردند و گفتند کاپ اخلاق گرفتید این ریاست جمهوری می‌شود؟!

پورمحمدی نیز گفت: : من هیچ نقشی نداشتم و در دفتر رهبری بودم آن موقع. سال ۸۷ هم رفته بودم سازمان بازرسی. قرار بود گاز بفروشیم و پول بگیریم و امنیت منطقه‌ای را با مشارکت دو کشور تضمین کنیم. چرا جلویش را گرفتیم تا امروز؟ ۲۲ سال است! یا آقای زنگنه مجرم است که آقایان متهمش کردند (آقای جلیلی و  ..) یا دوستانی که جلوی قراردادش را گرفتند.

 
 
 

پورمحمدی گفت: این قرارداد میلیاردها دلار خسارت  وارد کرد؛ ۱۸ میلیارد دلار تقاضا کردند و چند میلیارد دلار تصویب شد. سه سال است که آقای زنگنه میخواهد با آقای جلیلی مناظره کند؛ چرا مناظره قبول نمی شود؟ باید تکلیف مشخص شود.

واکنش بیژن زنگنه

در واکنش به این مباحث بیژن زنگنه وزیر پیشین نفت در دو پیام ویدیویی گفت:‌ جلیلی و نوچه اش در کوچه خلوت راجع به کرسنت حرف می‌زنند. سه سال است آمادگی برای مناظره را اعلام کردم. خسارتی که به کشور زدید جبران ناپذیر است. به مناظره بیایید تا ببینم بعد از آن می‌توانید در خیابان راحت راه بروید.

زنگنه در ویدیویی دیگر پاسخ سعید جلیلی درباره فروش نفت را نیز داد.

او بیان کرد: کشور را با صادرات یک و نیم میلیون بشکه نفت و میعانات تحویل دولت سیزدهم دادیم، گفته شده است که من نامه‌ای مبنی برعدم توانایی صادرات نفت نوشته‌ام، آن نامه کجاست؟

زنگنه اظهار کرد: یا گفته می‌شود با رهنمودهای آقای جلیلی نفت صادر کردم. آیا ما اینقدر بی‌عقل بودیم! آن زمان هم پاسخ حرف‌های رویایی شما را دادیم اگر نامه‌ای دارید، منتشر کنید.

وزیر نفت ایران در دولت روحانی افزود: ما با تمام توان صادر کردیم و زمانی که به دولت سیزدهم داده شد مجموع صادرات 1.5 میلیون بشکه صادرات داشتیم.