به گزارش اکوایران؛ امروز سه‌شنبه 5 تیر ماه 1403، ساعت 12 و 30 دقیقه ظهر، پنجمین و آخرین مناظره انتخابات ریاست جمهوری 1403 ایران آغاز شد.

در مناظره آخر محمدباقر قالیباف زودتر از بقیه کاندیداها وارد استودیو شد و پشت میزش نشست  در این مناظره جایگاه نامزدها و چیدمان آنها دوباره تغییر کرد و سید امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی به عنوان نفر اول و مسعود پزشکیان به عنوان نفر آخر در جایگاه خود نشستند و به پرسش‌ها پاسخ دادند.

در کنار قاضی‌زاده هاشمی، علیرضا زاکانی و سعید جلیلی نشستند و در کنار آنها هم به ترتیب مصطفی پورمحمدی و محمدباقر قالیباف حاضر شدند.

در این مراسم روند اجرا همچون دور چهارم است. البته در این دوره مجری به جای کارشناسان دو موضوع را مطرح کرد.

موضوع اول: اولین اقدام به عنوان ریاست جمهور

اولین سوال مطرح شده این بود که «اگر به ریاست جمهوری انتخاب شوید اولین اقدام شما چیست؟ و در چه مدت به نتیجه خواهد رسید؟»

قاضی زاده هاشمی: خرید سربازی بر می‌گردد

در بخش نخست قاضی‌زاده هاشمی گفت چهارده برنامه اجرایی دارد که فقط در دوره اول فرصت کرد به شش مورد اشاره کند و زمانش تمام شد. او در مورد اقداماتی که صحبت کرد به زمان مشخصی اشاره نکرد. البته به جز یک مورد که آن هم در مورد مسکن بود. اولین برنامه او طبق اظهاراتش افزایش دریافتی همه اقشار جامعه بر مبنای تورم بود. او گفت: اصلاح  لایحه اصلاح قانون کار را برمبنای تورم اصلاح میکند. قاضی‌زاده هاشمی در مورد  تبدیل وضعیت مستخدمین شرکتی و حل مشکل  ازدواج 11 میلیون جوان ایرانی سخن گفت.

او به ماجرای بنزین در دولت روحانی اجرا کرد و گفت نمی‌گذارد این ماجرا تکرار شود.

قاضی‌زاده هاشمی از ادامه راه رئیسی و ساخت  2 میلیون و 600 واحد مسکن سازی ظرف دو سال سخن گفت.او گفت که مقابل مافیا خودرو می‌ایستد و مدعی شد زمان خدمت سربازی را اصلاح می‌کند به گفته او  سرباز حرفه‌ای جایگزین سربازی اجباری می‌شود از طریق خرید سربازی.

ادعای عجیب زاکانی درباره صادرات غیرنفتی

علیرضا زاکانی در پاسخ به سوال اول چند موضوع را مطرح کرد اما اشاره ای به زمان اجرای برنامه هایش نکرد. او مدعی شد در قالب اجرایی کردن قانون اساسی در ابعاد مختلف حرکت میکند. او همچنین مدعی شد که  یارانه انرژی را بین کل ملت توزیع خواهد کرد. زاکانی گفت: طرح من بساط قاچاق و ناترازی انرژی و آسیب زدن به محیط زیست برچیده خواهد شد و عموم مردم ثروتمند خواهند شد. ۹۵ درصد مردم از این طرح سود می برند.

او همچون قاضی زاده هاشمی به موضوع مسکن و حل این مشکل اشاره کرد. پیگیری سلامت جامعه یکی از  مسائلی دیگری بود که گفت دولت آن پیگیری میکند.  

او مدعی شد در دولت رئیسی صادرات غیر نفتی رکورد زد. درحالی که صادرات غیرنفتی در این دوره با رشد تراز منفی روبرو شد و در رشد منفی صادرات دولت سیزدهم رکورد زد.

جلیل: تانکرهای آب را حذف می‌کنم

سعید جلیلی در پاسخ به سوال اول روی دو موضوع تاکید کرد حل مشکلات کشاورزان و حل مسئله توزیع آب . او گفت جشن اتمام آب رسانی با تانکر را در دهه دوم انقلاب خواهد گرفت.

پور محمدی: مشکل بورس را حل می‌کنم

مصطفی پورمحمدی به مسئله تولید و بحران حاکم بر بورس اشاره کرد. او گفت ۴ اولویت و برنامه با فوریت خود را ارائه خواهم داد. البته ریزبرنامه را هم ارائه می‌کند.

به گفته او ۷۳.۵ درصد مردم در نظرسنجی صداوسیما گفته اند که مشکل اصلی ما اقتصادی و دغدغه اصلی اقتصاد است. او تاکید کرد که مشکل بورس را حل خواهد کرد.

قالیباف: نباید تنش درست کنیم

محمدباقر قالیباف در بخش اول اظهاراتش به این موضوع اشاره کرد که نباید تنش درست کنیم و باید به دنبال گشایش باشیم. او به دشمنان و در مسیر دشمن حرکت نکردن صحبت کرد.  او از دغدغه اجاره نشینی صحبت کرد و گفت: مردم دغدغه اجاره خانه دارند که بعد از پایان قرارداد کجا بروند به کدام حاشیه شهر پناه ببرند. قالیباف که در مدتی که در مجلس بود سخنی از آرامش جوان سخن نمی گفت این بار گفت باید برای مردم و جوانان آرامش ایجاد کنیم.

او به مسئله بودجه اشاره کرد و از ریشه کنی فساد سخن گفت. او همچنین گفت: به اندازه صادرات نفت، در کشور حیف می شود.  قالیباف همچنین گفت: باگذشت سه ماه از مصوبه قطعی قانونی، حقوق بازنشستگان را هنوز نداده ایم. 

پزشکیان: دروغ نمی‌گویم

امروز مجری از  کاندیداها خواست پارسی صحبت کنند. مسعود پزشکیان طبق خواسته مجری حدیث و یا آیه ای را نخواند. اما بقیه کاندیداها همچون گذشته آیه و حدیث خواندند. در این جلسه او اعلام کرد خودش و دولتش دروغ به مردم نمی‌گویند و اگر اقدامی را نتوانند انجام بدهند به مردم توضیح میدهد. او گفت: تکرار می کنم؛ من دروغ نخواهم گفت . پزشکیان به حل مشکل برجام و حل مشکلات بین‌المللی اشاره کرد. 

او تاکید کرد:  وعده های بدون پشتوانه نمی دهم چون برای مردم احترام قائل هستم

5 دقیقه دوم

در بخش دوم قاضی‌زاده هاشمی اعلام کرد که  این دخترها در خیابان دخترهای خود ما هستند. او با اشاره به اینکه : آنهایی هم که حجاب هایشان متفاوت است دردهایی دارند. گفت: پزشکیان نصیحت می کند، اما دعوای باحجاب و بی حجاب دروغین است. او در بخش دیگری افزود: زنان ایران جان ما فدای تک تکتان باد!

زاکانی در بخش دوم اظهاراتش به بسته نجات اجاره نشینی که دولتش ارائه خواهد داد؛ اشاره کرد. او گفت: در بحث مسکن هم موضوع زمین هست و هم موضوع بافت های فرسوده که برای اینها برنامه دارم برای رفع مشکلات مسکن. او اعلام کرد که در حوزه درمان هم برنامه دارم تا غیر از درد درمان درد دیگری نداشته باشند. زاکانی مدعی شد با حذف واسطه‌ها تولید را رونق خواهد داد.

زاکانی: بچه‌آوری را دنبال میکنم

او اعلام کرد که همسان سازی بازنشسته‌ها را اجرایی خواهم کرد. زاکانی گفت: «بچه آوری را با یارانه طلایی دنبال خواهم کرد.» او  مدعی شد که کارگران را شریک کارخانه‌ها خواهم کرد به جای اینکه واگذار کنیم کارخانه‌ها را. کارگران باید بتوانند صاحب کار و مشترک در کار باشند. او وعده داد در حوزه شرکتی‌ها هم تضمین امنیت شغلی را باید تضمین کنیم. زاکانی  در بخش دیگری اعلام کرد که هر خانه یک کارخانه و هر روستا باید یک مجتمعی از مشاغل باشد.

در بخش دوم هم سعید جلیلی مدعی شد که آنهایی که شعار طرفداری از زنان را میدهند به زنان روستایی و زنان خانه دار و ... توجه نمی کنند. او به مسئله روستاییان و توجه به آنها نیز اشاره کر و گفت مشکلات آنها را حل خواهد کرد. جلیلی اعلام کرد: 26درصد جمعیت ما روستاست اما سهم مناسبی از تسهیلات ندارند.

او نیز به کارگران شرکتی اشاره کرد و گفت: یکی از موضوعات مهم، امنیت شغلی است. کارگر شما که دارد به تولید شما کمک میکند و زیربنای تولید است باید امنیت شغلی داشته باشد. حتی فراتر از این، باید او خود را در سود آن شرکت و کارآیی آن شرکت سهیم بداند.
گمان نکنم آقای قاضی زاده تا آخر بماند

قالیباف در بخش دوم سخنانش به گذشته اشاره کرد و گفت: من تمام جوانی‌ام را برای مردم جنگیده‌ام.  من در شهرداری با ۳ دولت کار کردم که هر ۳ دولت با من مخالف بودند، اما هرگز تنش ایجاد نشد. او مدعی شد که آرامش را در مجلس حاکم کرده است.

قالیباف اعلام کرد که اهل کارم و اهل تنش و دعوا نیستم  و هیچ وقت در مسئولیتم وارد بازی ها و ستیزهای بیهوده نشدم.

او گفت دعواهای اینجا مشکل مسکن، تحریم، تورم، بیکاری و گرانیِ خودرو را حل نمی‌کند. دعواهای سال ۹۲ در مناظره‌ها برای زندگیِ مردم نبود. الان هم من نگرانم این اتفاق دوباره تکرار نشود.

پزشکیان نیز در بخش دوم در واکنش به اظهارات قاضی زاده هاشمی گفت: گمان نکنم آقای قاضی زاده تا آخر بماند. نمیدانم چرا آقای قاضی زاده مجددا گیر می‌دهد می‌خواهد ما را وارد یک جریانی بکند که همان اختلاف است

او در بخش دیگری گفت:  آقای قاضی‌زاده می‌گفت ۳ روزه بورس را حل می‌کنم. از جانبازها با یک تلفن بپرسید که از عملکرد ایشان راضی هستند؟

پزشکیان اعلام کرد: عامل تورم و گرانی گوشت و نان و مسکن چه کسی است؟ حتما آمریکا کرده!

موضوع دوم: مهمترین انتظارات مردم از رئیس جمهور آینده

در بخش دوم برنامه سوال این بود کدام بخش از انتظارات مردم را در چه دوره زمانی در صورتی که رئیس جمهور ایران شوند، اجرا خواهند کرد. 

قاضی‌زاده هاشمی در پاسخ به سوال دوم گفت:  ما برای ۱۰۰ مسئلۀ مردم ۱۰۰ راه‌حل داریم که در ۱.۵ سال اجرایی می‌شود. اگر نتوانم به وعده هایم عمل کنم، دور بعد ثبت نام نخواهم کرد.

او متعهد شد که رشد 8 درصدی را دنبال می‌کند و محیط اقتصادی را قابل پیش بینی میکند. قاضی زاد ه گفت: باید مجوزهای رانتی جلوگیری کنیم.
 

زاکانی در این نشست گفت: من هرچه را می‌گویم قبلاً عمل کرده‌ام. شما تاکسی‌های برقی را الان در تهران می‌بینید. ظرفیت معادن کشور بی نظیر است اما مبتنی بر فساد اقتصادی امروز در دست عده ای به یغما می رود. او مدعی شد در دولت قبل (روحانی) دو تن از وزرا بدون شایستگی هیات علمی دانشگاه تهران شدند که باید جلوی این مسائل گرفته شود.

جلیلی در بخش دوم به مشکلات حاکم در ادارات دولتی سخن گفت . او اعلام کرد که وضعیت برخی از ادارات مطلوب نیست. در بخشی از اظهاراتش هم گفت: سال ۹۲ وقتی رقیبم رای آورد به عنوان هدیه این را بهشان گفتم که اگر ماشین دولت راه نیفتد، مثل ماشینی است که هی خرجش کنید و شما را تا سر کوچه هم نبرد.

او به مسئله روستاییان و کشاورزان و موضوع بورس مجددا اشاره کرد و گفت: چرا مساله بورس پیش آمد؛ همان موقع نامه‌ای سال ۹۹ به آقای روحانی نوشتم و گفتم وقتی اقتصادت پیش‌بینی‌پذیر نباشد و رفتارهای غلط بروز کند مردم ضرر می‌کنند.
پور محمدی : ستاد من خلوت است

پور محمدی در بخش دوم اظهاراتش اعلام کرد که  ستاد من خلوت است چون به هیچ قول نداده‌ام. او افزود: الان تمام بنگاه‌های دراختیار بازنشستگی و تامین اجتماعی حیات خلوت شده است. در ستادها زنبیل گذاشته اند برای شرکت های این مجموعه ها. که ۴۰ درصد سرمایه دولت در این مجموعه هاست.

او به مشکلات ناشی از بورس و بازنشستگان اشاره کرد.  او گفت: همه بازنشستگان لشگری و کشوری و تامین اجتماعی زیر چرخ‌دنده‌های ناکارآمدی دارند له می‌شوند.

پور محمدی افزود: تمام بنگاه‌های تامین اجتماعی و بازنشستگی کشوری و لشگری باید یک جا جمع شوند به مالکیت سهام داران؛ یعنی خانواده تامین و بازنشستگان باشد. اینطور دست دولت و نهادها و بنگاه‌های وابسته به دولت، از اینها برداشته می شود.

او اعلام کرد: مدیریت بنگاه های تامین اجتماعی باید مثل بنگاه‌های خصوصی از دستورات تکلیفی دولت خارج شود.

او در بخشی نیز افزود: مردم اینها که می گویم حرفهای شعاری شش ماهه و یکساله و دوساله نیست؛ من برنامه ریزی کردم و با بسیاری از مشاوران برجسته در داخل و خارج (ایرانیان خارج کشور) صحبت کردم، برنامه دو ساله وضع کرده ام برای زیرساختها و برنامه چهارساله برای تحقق اینها.

قالیباف : 200 متر زمین به هر خانواده

قالیباف در پاسخ به سوال دوم اعلام کرد که فاصله تورمی را اگر حل نکنیم سفره مردم ضعیف تر میشود. اما در مورد زمانش حرفی نزد.

او همچنین گفت: می‌توانیم ۲۰۰ متر زمین را در اختیار هر خانواده قرار دهیم و دیگر کسی دنبال وام نرود.قالیباف به بازدیدهای غیر رسمی در روستا و اجرای طرح هادی اشاره کرد.

او به موضوع خودرو اشاره کرد و گفت:  امروز رانندگان ما که صاحب خودرو در جاده ها هستند، عمر این خودروها ۲۵ تا ۳۰ سال است؛ با واردات خودرو این موضوع را حل می کنیم.

او از دیوار شرقی صحبت کرد و گفت به دنبال بازارچه هستیم.  قالیباف برای چندمین بار تکرار کرد که رشد اقتصادی در پایتخت دوم ایران در منطقه اقیانوس هند هم اجرا خواهد شد.

پزشکیان نیز در این بخش از اظهاراتش گفت: هیچ کشوری در طول تاریخ نتوانسته با بستن مرزها و اینکه بخواهد تنها خودش کار کند، به رونق و رشد برسد. 

پیشنهادات مختلفی برای جلوگیری از حیف و میل سوخت می‌شود؛ نزدیک ۱۵۰ میلیارد دلار هدر می رود؛ عامل اصلی تورم هم دولت است و بعد گناه را می اندازند گردن تولیدکننده و کسبه. شب فرد می‌خوابد و صبح تورم ایجاد شده است. به گفته او دولت از همین تورمی که خودش درست کرده و جیبش را خالی کرده، مالیات هم می‌گیرد.

پزشکیان اعلام کرد به هرکسی غیر از دارو و کالاهای اساسی، اگر ارز ۲۸ هزار تومانی می‌دهیم یعنی رانت می‌دهیم. او تاکید کرد: باید وضعیت معیشتی معلمان و نیروهای انتظامی و کارگران و ... را بهبود دهیم تا زندگی خوبی داشته باشند. اینها لازمه اش نگاه به پولهایی است که در دولت حیف می شوند و میتوانیم جلوی آن را بگیریم.

به گفته او باید هر مداخله ای که توسط دولت می کنیم به نفع محرومین باشد. او افزود: قوانین وجود دارد، مشکل این است که قانون را اجرا نمی‌کنیم.

جمع بندی دور دوم

پزشکیان خطاب به کاندیداهای منتقدش گفت: من عوام فریبی می کنم؟ خیلی از وعده هایی که می دهید عملی نمی‌شود/ معلم ها حق شان را می خواستند اما با باتوم از آن ها پذیرایی کردید.

اعلام کرد: آقای قاضی‌زاده گفت آقای جهرمی اینترنت را چه کار کرد. آقای جهرمی به من تلفن کرد و گفت زمانی که ایشان وزیر بودند، آقایان جلیلی و قالیباف عضو شورای امنیت ملی بودند و دستور قطع از آنجا آمد. و ایشان (جهرمی) را هم دادگاهی کردند. درضمن تعداد زیادی از ستاد شهید رئیسی الان دارند برای ستاد  ما کار می‌کنند.

او به قاضی زاده گفت: در جریان حادثه خونین زاهدان، شماها ان افرادی که کشته شدند را شهید اعلام نکردید.

قالیباف هم پیش پزشکیان گفت:  یک جاهایی حتما باید وارد چالش بشویم؛ کجا؟ وقتی بحث کارشناسی است.تجربه و اجرا با قرص و شربت و تزریق منتقل نمی‌شود؛ نیاز به تجربه و دانایی دارد.

پورمحمدی هم از فساد و دغدغه آن سخن گفت. او اعلام کرد در همه دنیا بحث فساد و زیر میزی هست. هر جایی مزایای ویژه باشد فشاد هم هست. دولت الان خیلی بزرگ است؛ متاسفانه زمینه فساد خیلی زیاد است.

جلیلی نیز اعلام کرد: اگر در برنامه پنجم گفته رشد هشت درصد، این رشد هشت درصد  کار جدی و برنامه ریزی مهم در شاخص های مهم ارز آوری و اشتغال و جذب سرمایه و استفاده از فرصت فناوری می خواهد.

 زاکانی از  ایستادن در  مقابل دروغ‌گویی و خیانت سخن گفت. او با طعنه اعلام کرد برخی از شفافیت حرف می‌زنند اما در مجلس به شفافیت رای نمی دهند. زاکانی مدعی شد آمده‌ام که نگذارم مال مردم را به یغما ببرند و دست در جیب مردم کنند. او افزود: جلوگیری خواهم کرد از گردن کشی بانک‌ها که سود ان به جیب مردم خواهد رفت.

قاضی زاده که از ابتدای برنامه چندین بار پزشکیان را خطاب قرار میدهد گفت: آقای پزشکیان می‌دانند که ما هم اهل دعوا نیستیم. اما اگر ایشان نگران هستند که من تا آخر می‌مانم یا خیر، من هم نگرانم که هواداران آقای پزشکیان در صورت شکست انتخاباتی آنها را به کف خیابان دعوت کنند یا نه. موضوع این است که چه کسی دعوا را در این کشور شروع کرد؟

او افزود: درباره بورس مگر همان زمان که دولت وقت دست کرد به جیب مردم و مال مردم را چاپیدند کسی اعتراض کرد؟

سخن پایانی کاندیداها

در بخش پایانی کاندیداها آخرین ضربه به رقبا را زدند و شعارهای انتخاباتی خود را خواندند.  قاضی زاده هاشمی در سخن پایانی اش گفت: عده‌ای آدرس غلط می‌دهند و چشمشان به دست کدخداست. او در واکنش به اظهارات پزشکیان در مورد حادثه زاهدان گفت: در رابطه با حادثه زاهدان بین ۱۴ تا ۱۷ نفر از شهدای زاهدان احراز شدند و تحت پوشش بنیاد شهید قرار گرفتند.

قاضی زاده اعلام کرد: برخی به بهانه کرونا حکومت نظامی راه انداخته بودند تا بعد از ساعت ۹ شب کسی بیرون نرود.

او گفت: برخی با افتخار گفتند مسکن مهر مزخرف است و یارانه‌دادن به مردم گداپروری است!

قاضی زاده هاشمی افزود: مشکلات امروز با همین شعارهای سطحی و همین مدیرانی که در ۴ دولت فرصت داشتند مشکلات را حل کنند ولی هیچ یک از وعده‌هایشان را حل نکردند مزمن شده است.

ادعای زاکانی علیه پزشکیان

زاکانی در بخش پایانی اظهاراتش خطاب به  پزشکیان گفت: آقای پزشکیان از افراد خاطی دفاع می‌کند. او به اینکه در کدام نطقه از شهر زندگی میکند و آرزوهایش اشاره کرد و گفت من تازه از جبهه برگشته‌ام تا از غربت فرماندهانم بگویم و از قهرمانی آنها بگویم و با ظلم مبارزه کنم.

زکانی اعلام  کرد که من مسئله شخصی با مردم ندارم و مسئله من شیوه حکمرانی است.

تلف کردن وقتمان در گعده‌های سیاسی

او افزود: من افتخارم کسی است که با افتخار در دوره قبل به نفع اون کناره گیری کرده ام و عده ای سه سال خدمات او را دوره نکبت می خوانند. جلیلی هم گفت: در ۱۱ سال گذشته به‌جای تلف‌کردن وقتمان در گعده‌های سیاسی به استان‌های مختلف رفتیم تا همهٔ ظرفیت‌ها را بشناسیم.

او اعلام کرد که بدترین چیز این است که کسانی در ایام انتخابات حقوق طبیعیِ مردم را معامله کنند. به گفته جلیلی  دولت باید تعامل کند؛ نه معامله. چه مردم به ما رأی بدهند، چه ندهند، وظیفه داریم حق مردم را ادا کنیم.

نگرانی های پورمحمدی

پور محمدی در این بخش از اظهاراتش از نگرانی هایش گفت. او  اعلام کرد که نگرانم مانند هزاران پدری که نگران شغل فرزندانشان هستند و هزاران مادری که نگران کوچ فرزندانشان هستند.

پورمحمدی افزود: من هم خشمگینم از کسانی که به‌نام دین، ایمان مردم را هدف گرفته‌اند. او همچنین گفت: من هم در شگفتم از یک جهان کم‌آگاهی و ادعا و یک ایران فرصت‌های از دست‌رفته.

در ادامه افزود: اصولگرا هستم و البته تحول‌خواه بر پایهٔ عقلانیت و علم. این طلبه سر قرار آمده مردم شما هم برای ایران بیایید.

قالیباف در سخن پایانی به تصمیم مردم در مورد آینده اشاره کرد. او افزود:  آیا می خواهید شاهد اتباع غیر مجازی باشید که شغل ها را به مخاطره می اندازد. قالیباف ادامه داد: مردم عزیز شما به آینده کشورتان رای می دهید، آیا می خواهید همچنان که به اقتدار کشور افتخار می کنید به آبادانی کشور افتخار کنید یا خیر؟

او افزود: آیا می خواهید فرزندانتان به پیشرفت کشور افتخار کنند یا حسرت آبادانی دیگر کشورها را بخورند.

به گفته قالیباف مهم است چه کسی رئیس جمهور شود، رئیس جمهور باید بتواند تصمیمات بزرگی بگیرد اگر به موقع و درست تصمیم نگیرد، مجبور می شوید ایران را به ترامپ بفروشید. او افزود: رئیس‌جمهور اگر تصمیمات درست نگیرد باید کشور را به ترامپ بفروشد. قالیباف ادامه داد: مردم عزیز ایران شما فقط رای به یک نفر نمی‌دهید بلکه درباره آینده خود تصمیم می‌گیرید.

چرا پزشکیان آمده است؟

پزشکیان از دلایل آمدنش در سخن پایانی گفت. او اعلام کرد که آماده ام تا کشور را در مسیر اصلاح زیرساخت ها کمک کنم. آماده ام تا کشور ار به سمت حمایت از تکنولوژی های نوین ببرم. آماده ام تا زندگی مالی و معیشتی نیروی امنیتی و نظامی و ارتش و سپاه را تضمین کنم.

او افزود: آماده ام تا موانع دسترسی مردم به سمت نوآوری های نوین و حمایت از زنان را محقق کنم.آماده ام تا با رعایت اخلاق سیاسی مشکلات را حل کنم و اختلافات را حل کنم. 

پزشکیان گفت: آمده ام زمینه سازی برای نمایش فرصت ابتکار و نواوری را تضمین کنم. بازنشستگان و از کار افتادگان حقوق و سهام داران بازار سرمایه در انتظار احقاق حقوقشان هستند؛ من آماده ام تا این حقوق را استیفا کنم.