به گزارش اکوایران، بعد از انصراف امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی و علیرضا زاکانی، حالا در رقابتی برای رسیدن به کرسی ریاست جمهوری، مسعود پزشکیان با کد 22، مصطفی پورمحمدی با کد 33، سعید جلیلی با کد 44 و محمدباقر قالیباف با کد 77 در انتخابات حضور دارند. انتخاباتی که از ساعت 8 صبح امروز هشتم تیر 1403 آغاز شده و بر اساس اطلاعیه ستاد انتخابات فعلا تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت. زمانی که البته با اختیار وزیر کشور قابل تمدید است. 

در این انتخابات کلیه افرادی که سن آنها هجده سال تمام باشد و تابعیت ایرانی داشته باشند، می‌‎توانند شرکت کنند و آن طور که ستاد انتخابات اعلام کرده، رای دهندگان باید اصل شناسنامه یا کارت ملی به همراه داشته باشند. 

انتخابات چهاردهمین دوره ریاست جمهوری که در آن 61 میلیون و 452 هزار و 321 نفر واجد شرایط رای دهی هستند، در 58 هزار و 640 شعبه اخذ رای در داخل و 344 شعبه خارج از کشور برگزار می‌شود.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور اعلام کرد، شعب خارج از کشور با توجه به زمان‌بندی هر منطقه شروع شده است و هیچ شعبه در خارج از کشور هنوز به اتمام نرسیده است و أخذ رای‌گیری ادامه دارد.

کدام شخصیت‌ها صبح رای خود را به صندوق انداختند؟

رهبر انقلاب در ساعات ابتدایی آغاز فرایند انتخابات، رای خود را به صندوق انداختند و تاکید کردند:« یک موضوع مهمّی در کنار این هست و آن حضور پُرشور مردم و افزایش و کثرت رأی‌دهندگان است؛ این برای جمهوری اسلامی یک نیاز قطعی است. کلمه‌ی جمهوری در «جمهوری اسلامی» حاکی از این است که در ذات این نظام، حضور مردم لحاظ شده است.»

سید محمد خاتمی برای شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری در حسینه جماران حضور یافت. پیش از او محمدجواد ظریف و محسن هاشمی هم در همان شعبه اخذ رای، حضور پیدا کرده بودند. 

رئیس قوه قضاییه و همچنین محمدباقر قالیباف، یکی از نامزدهای انتخابات امسال، در حرم عبدالعظیم رای خود را به صندوق انداختند.

محمد مخبر، سرپرست ریاست جمهوری هم با حضور در وزارت کشور رای داد و اعلام کرد: بدون هیچ محدودیتی نامزدها روی هر شعبه‌ای می‌توانستند ناظر داشته باشند و هیچ نگرانی در خصوص امنیت انتخابات در سطح کشور نداریم.

علی لاریجانی با حضور در یکی از شعب اخذ رای استان مازندران، رأی خود را به صندوق انداخت. مسعود پزشکیان دیگر نامزد انتخابات ریاست جمهوری هم در بیمارستان فیروزآبادی تهران رای خود را به صندوق انداخت. سعید جلیلی هم در مسجد امام حسن(ع) برای شرکت در انتخابات حضور پیدا کرد.

حسن روحانی رئیس‌جمهور سابق کشور هم با حضور در یکی از مدارس منطقه ۱، رأی خود را به صندوق انداخت. امیرحسین قاضی‌زاده هاشمی هم که پیشتر از حضور در رقابت انتخاباتی انصراف داده بود، در مشهد به پای صندوق رای رفت.

عباس عراقچی دبیر شورای راهبردی روابط خارجی در مسجد امام صادق (ع) میدان اقدسیه رای خود را به صندوق انداخت.

مهدی کروبی رای خود را به صندوق انداخت و در انتخابات شرکت کرد.

سخنگوی ستاد انتخابات کشور از تمدید انتخابات ریاست جمهوری برای ۲ ساعت و تا ساعت 20 خبر داد.

تمدید انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۲

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور گفت: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۰ تمدید می‌شود.

شرط شورای نگهبان برای دور دوم انتخابات

طحان نظیف، سخنگوی شورای نگهبان بیان کرد: اگر انتخابات به دور دوم کشیده شود، رای‌گیری دور دوم، جمعه هفته آینده (۱۵ تیر) برگزار می‌شود.

زمان اخذ رای تمدید می‌شود؟

رئیس ستاد انتخابات کشور گفت: درصورت لزوم، زمان اخذ رای با نظر وزیر کشور تمدید می‌شود.

او تاکید کرد: آمار نهایی شعب خارج از کشور توسط وزارت امور خارجه به ستاد انتخابات ارسال و پس از تجمیع نهایی اعلام می‌شود.

شاهچراغی اظهار کرد: بر اساس تصمیم ستاد انتخابات وزارت کشور تا ساعت ۱۰ شب، انتخابات تمدید شد و برابر قانون در صورتی که نیاز مجدد به تمدید باشد، توسط وزیر محترم کشور تصمیم گرفته خواهد شد.

رئیس ستاد انتخابات کشور افزود: آنچه که امروز شاهد آن بودیم گرمای بیش از حد هوا در بخش‌های زیادی از کشور بود، لذا ساعت ۵ تا ۵:۳۰ عصر به بعد حضور چشمگیر مردم را در پای صندوق‌های رای داشتیم و انشالله امیدوارم همینطور که تا الان با صلابت و امنیت رای مردم اخذ شده است این امر ادامه یابد.

شاهچراغی اظهار کرد: آمار آرای خارج از کشور توسط وزارت خارجه اخذ شده و در اختیار ستاد وزارت کشور و ستاد انتخابات قرار می‌گیرد، پس از تجمیع و تایید شورای نگهبان آمار رسمی اعلام خواهد شد و برخی از نظرسنجی‌ها واقعی نیست. 

او اعلام کرد: بنابر قانون تا ساعت ۱۱:۵۹ دقیقه امشب امکان اخذ رای وجود دارد و نمی‌توان برای اخذ رای وارد روز دیگر شد، مگر کسانی که داخل شعبات حضور دارند.

انتخابات ریاست جمهوری تا ساعت ۲۴ تمدید شد

سخنگوی ستاد انتخابات کشور خبر داد: با توجه به استقبال مردم از انتخابات ریاست جمهوری در سراسر کشور زمان اخذ رای در تمام شعب تا ساعت ۲۴ تمدید می‌شود.

زمان آغاز شمارش آرا

محسن اسلامی سخنگوی ستاد انتخابات کشور در جمع خبرنگاران گفت: بنابر درخواست ستادهای انتخابات استانی برای تمدید مدت زمان اخذ رأی و موافقت وزیر کشور، زمان اخذ رأی دو ساعت دیگر یعنی تا ساعت ۲۴ تمدید شد.

او ادامه داد: پایان رای گیری از ساعت ۲۲ در شعب روستایی مانعی ندارد، اما در شعب شهری و کلانشهرها، مردم هنوز در شعب حضور دارند و قانون، اجازه تمدید زمان رای‌گیری را در اختیار وزیر کشور قرار داده و وزیر کشور هم تا ساعت ۲۴ اجازه اخذ رأی داده است. بعد از ساعت ۲۴، در شعبه ها بسته می شود اما رای کسانی که در نوبت رای گیری در داخل شعب هستند، اخذ می شود.

اسلامی افزود: پس از ساعت ۲۴، پلمب صندوق ها باز شده و شمارش آرا آغاز می شود. شمارش آرا با حضور نماینده نامزدها و بدون دخالت آنها انجام می شود. ابتدا در شعب، آمار صندوق در دستگاه احراز وارد می شود و در صورت جلسه ثبت شده و داده این دستگاه به صورت برخط به فرمانداری‌ها می‌رود. در ادامه فرمانداری آمار همه شعبه ها را تجمیع می کند. سپس آمار به وزارت کشور ارسال می‌شود.

رئیس ستاد انتخابات کشور اظهار کرد: در تهران بیش از ۴ هزار شعبه وجود دارد و این فرایند طول می‌کشد. اگر امار ۲۵ هزار شعبه تجمیع و نهایی شود، می‌توانیم آمار اولیه را اعلام کنیم.

به گفته اسلامی، نامزد پیروز باید اکثریت مطلق یعنی نصف به علاوه یک کل آرا چه آرای صحیح و چه باطله آرا را بدست آورد.

او بیان کرد: اگر نامزدی نصف به علاوه یک آرا را بدست نیاورد، انتخابات به مرحله دوم می رود. در این شرایط پس از اینکه شورای نگهبان اسامی دو نفر اول را به وزارت کشور اعلام کرده و ما این اسامی را منتشر کنیم، فرصت تبلیغات این دو نامزد آغاز شده و تا 24 ساعت قبل از زمان رای گیری یعنی اولین جمعه بعد ادامه می‌یابد.

پایان زمان رأی‌گیری انتخابات ریاست جمهوری چهاردهم

سخنگوی ستاد انتخابات گفت: زمان رأی‌گیری چهاردهمین دورۀ انتخابات ریاست‌جمهوری پایان یافت، اما در شعبه‌هایی که مردم هنوز حضور دارند رأی‌گیری ادامه دارد. پس از اتمام رأی‌گیری از این افراد شمارش آرا در شعبه آغاز می‌شود.